Valószínűleg Önt is átverték a magyar influencerek

A népszerű magyar youtuberek avagy influencerek posztjainak jelentős része nem felel meg a jogszabályi kívánalmaknak. Úgy tűnik, hamarosan be fog keményíteni a hatóság.
Dzindzisz Sztefan, 2019. április 15. hétfő, 09:57
Fotó: Reuters

A hirdetők körében egyre népszerűbbek a véleményvezérekkel/influencerekkel folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azaz a reklámozók az ő segítségükkel próbálják termékeiket népszerűsíteni a közösségi médiában.

Az ilyen esetekben a GVH megvizsgálja, hogy a posztokban megfelelő módon feltüntetik-e, hogy ellenszolgáltatásban részesültek azért, hogy termékeket, szolgáltatásokat vagy márkát reklámozzanak. Magyarán a fogyasztók észlelik-e, hogy valójában "reklám" vagy "hirdetés" az a tartalom, amit éppen látnak. (Mindez másképp: a vizsgált kereskedelmi tevékenység megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szabályainak.)

Ugyanakkor az elmúlt években a GVH nem szabott ki bírságot, az eljárás alá vont vállalkozásokat inkább különböző kötelezettségvállalásokra kötelezte: ilyen lehetett az oktatási célú kommunikációs tevékenység és annak szerződésben történő rögzítése, hogyan kell a véleményvezéreknek posztolniuk egy adott termék népszerűsítésekor.

Most azonban úgy tűnik, hogy ez a türelmi időszak véget ért, hiszen a GVH a napokban Kasza Tibor ügyében egyértelműen jelezte, hogy a jövőben szigorúbb fellépésekre lehet tőlük számítani - véli Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje, aki szerint a bejelentés összhangban van az uniós szintű szabályozási törekvéssel is, amely megjelenik az Európai Parlament és Tanács 2005/29/EK irányelvében.

Ki a felelős?

A szerkesztői tartalomnak álcázott reklámért nemcsak az influencer, azaz az oldal "szerkesztője", hanem maga a hirdető (reklámozó) is felelősségre vonható, továbbá mindenki más, aki gazdaságilag érdekelt (motivált) az adott termék vagy szolgáltatás népszerűsítésében.

A magyar influencerek posztjainak jelentős része nem felel meg a jogszabályi kívánalmaknak. Gyakori hibának számít az ellenszolgáltatás megfelelő helyen és módon történő feltüntetésén kívül az, hogy a véleményvezérek nem tudják, hogy nem csak pénzbeli ellentételezés esetén kell feltüntetni a reklám jellegét, hanem akkor is, hanem bármilyen ajándékot, ingyenes juttatást, ajándék táskát, ruhaneműt, ingyenes gépkocsit kaptak a népszerűsítésért cserébe - tette hozzá Varga Noémi.

HOZZÁSZÓLÁSOK