Inkább több bért fizet, de nem Magyarországon fejleszt az autóipari multi

A Napi.hu értesülése szerint a Continental egy több száz munkahelyet teremtő autótechnikai gyártósor felépítését helyezte kilátásba veszprémi üzemében, ám végül mégis leállította a projekt tervezését és úgy döntött, inkább belgiumi egységéhez viszi a beruházást. Az ok: a társaság biztonságosabbnak látja a termelést Nyugat-Európában, mint Magyarországon.
K. Kiss Gergely, 2018. január 30. kedd, 07:08

A Continental 2017 végén vette fontolóra, hogy egy új gyártási folyamatot hoz hazánkba, amely a tervezés-fejlesztést és a végtermék előállítást is felöleli - tudta meg a Napi.hu, a cég egyik munkatársától. A projektben többféle munkakör szerepelt: a mérnöki munkától kezdődően a folyamattervezésig - ezen belül betanított munkát, szakmunkát, technikai támogató munkát is igényel. Ezzel a társaság mintegy 200 új munkahely létrehozását helyezte kilátásba.

A projekt az úgynevezett start-stop rendszerekhez kötődik, amelyek ma már számos autóban alapfelszerelésként vagy extraként jelen vannak. A szoftveres, illetve szenzoros háttérrel működő eljárás- leegyszerűsítve - a motor megállítását, illetve újraindítását könnyíti meg, például a piros lámpával történő találkozás során. Az új gyártósor egy ehhez kapcsolódó rendszert állítana elő.

Egy ideig biztosnak tűnt, hogy a céges tendert a veszprémi üzem fogja elnyerni: a fejlesztőmérnökök már elkezdték tervezni az egyik egység átépítését, amely a projekt gyártási területe lett volna, ám a folyamatot leállították. Az anyacég végül azt a döntést hozta, hogy a gyártósort nem itt, hanem a belgiumi Mechelenben lévő üzemben hozza létre.

Az ügyben kerestük a vállalat sajtóosztályát, amelytől a következő választ kaptuk: "A Continental hazai menedzsmentje folyamatosan dolgozik azon, hogy új projektek kerüljenek Magyarországra. Az információval kapcsolatban nincs közölni valónk."

Mi történt?

Forrásunk szerint a veszprémi üzemegység jelentős létszámhiánnyal küzd és a sok megrendelés miatt terhelhetősége határait feszegeti. Mostanában előfordult, hogy elmaradtak a meghatározott gyártási darabszámokkal.

Az egységnél - akárcsak az egész magyar járműiparban - igen nagy a fluktuáció, amely bizonytalanságot okoz a termelés minőségében és bizonytalanná teszi a kiszállítás pontosságát is. Például az emberek állandó cserélődésének következménye, hogy drágább a betanítás, amely után még hónapokba telik, amíg az új dolgozó megszerzi azt az ismeretanyagot - például helyismeretet, folyamatismeretet - melynek birtokában már minőségi munkát tud végezni.

A cégvezetés nem volt bérérzékeny, mert a gyártásbiztonságot, a kiszállításbiztonságot fontosabb tényezőnek ítélte - ezért inkább Belgium mellett döntött. (Összehasonlításképpen: az óránkénti teljes munkaerő-költségek Magyarországon 8,3 eurót, míg Belgiumban 39,2 eurót tettek ki az Eurostat 2016-os adatai szerint.)

Arról nincs információnk, hogy a cég a beígért körülbelül 200 munkahely létrehozásának fejében kapott-e állami támogatást, úgy tudjuk viszont, hogy valamilyen formában meg akarja teremteni ezeket az új állásokat Magyarországon.

A veszprémi egységében ugyanakkor automatizálást is kezdeményeztek bizonyos szenzorokhoz kötődő munkafolyamatoknál.

Másutt viszont bővítenek
A Continental Automotive Hungary Kft. igen jelentős beruházónak számít hazánkban - az elmúlt években több tízmilliárd forint értékben telepített új projekteket magyarországi üzemeibe. A vállalathoz tartozó ContiTech ipari beszállító legutóbb január 23-án jelentette be, hogy 6 milliárd forintot ruház be a nyíregyházi gyáregységbe, ezzel egyebek közt egy új kaucsuk-keverő gyártósort hoztak létre, amely a járművek fűtő- és hűtő tömlőrendszerének gyártását biztosítja.
A magyar kormány több mint 2 milliárd forinttal támogatta a beruházást, ezzel több mint 200 új munkahely létesült. Amennyiben az új berendezések elérték a teljes termelési kapacitásukat, akkor az elkövetkező két-három évben további 250-300 új munkahelyre lehet számítani - írta a társaság közleményében.

A közgazdászok vakarhatják a fejüket

Bár Magyarországon elterjedt nézet, hogy a nagy nemzetközi cégek kiváltképp az alacsony bérszínvonal miatt hozzák ide gyártóegységeiket, a valóság ennél árnyaltabb.

Nagyvállalati környezetben általános, hogy a leánycégek folyamatosan versenyeznek az új projektekért, az anyavállalat ilyenkor a különböző telephelyek "kompetenciáit" vizsgálja, illetve figyeli, hogy hol, milyen megtérülési rátákkal, haszonkulccsal tudnának bizonyos termékeket gyártani.

A tendereztetés során a bér fontos kérdés, de nem mindig meghatározó: gyakran a például a minőség, illetve a megfelelő munkaerő-ellátottság sokkal meghatározóbb lehet, mint az, hogy x százalékkal alacsonyabb a munkaerő ára.

A Continental egyébként hazánk mellett több kelet-európai országban - köztük Romániában is - működtet gyártóegységeket. A magyar leánycég 2016-os beszámolójából kiderül, hogy termékeit 32 országba exportálja  - miközben az exportárbevétel legnagyobbrészt Németországból származik, második helyen pedig éppen Belgium, míg a harmadikon a szomszédos Franciaország áll. Ez alapján feltételezzük, hogy a célpiacok közelsége is szerepet játszhatott a beruházási döntésben.

A német gyökerű Continental konszern a világ ötödik legnagyobb autóipari-beszállítója az Automotive News 2017-es ranglistája szerint. Tevékenysége rendkívül széleskörű, egyebek között autógumik, fékrendszerek, autóbiztonsági berendezések, erőátviteli és alváz alkatrészek gyártását végzi.
A Continental Automotive Hungary Kft. 2016-ban mintegy 230 milliárd forintnyi árbevételt produkált, amely 4 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Adózott eredménye közel 6 milliárd forint volt, ami 8,3 százalékos növekedést tükröz. A társaság magyarországi telephelyein több mint 8000 alkalmazottat foglalkoztat.

Hogyan lesz ebből kiút?

A Continental helyzete persze korántsem egyedi, a Napi.hu tudomása szerint a vezető magyarországi autógyártók körében jelenleg óriási a tanácstalanság, hogy a kilátásba helyezett, több ezer munkahelyet ígérő beruházásaikat hogyan lesznek képesek emberekkel feltölteni.

Erre a kérdésre a gazdaságpolitikának sincsenek komolyan vehető válaszai jelenleg. Sőt, a diskurzus ehelyett inkább arról folyik, hogy a Tesla Motors vajon hazánkban valósítja-e majd meg tervezett gyárberuházását.

Nemrég a G7.hu írta meg, hogy miközben 2005 és 2010 között összesen 112,8 milliárd forint kormányzati támogatást adtak a kormányok a nagyvállalati szektornak, addig 2011 és 2016 között már 163,6 milliárd forint volt ez az érték. Összességében a kabinet 2010 és 2017 augusztusa között 228 milliárd forintnyi állami támogatást adott a nagyvállalati szektornak, miközben a cégeknél 31 741 új állás létesült. Egy újonnan létrejövő állásért tehát átlagosan 7,2 millió forintot fizettek.

Bár körülbelül 2014 második fele óta az ország egyre súlyosbodó munkaerőhiánnyal küzd, a kabinet rendületlenül duzzasztja a munkahely-teremtő beruházások támogatásait. S, miközben "futószalagon" gyártják a megoldásokat a 2000-es években, illetve a 2010-es évek kezdetén jellemző problémákra és elvárásokra, továbbra sem született olyan átfogó foglalkoztatási-, bér-, illetve oktatási stratégia, amely legalább kísérletet tenne a munkaerőhiány megoldására.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bahnsteig_Eins, 2018.01.31 19:30

A fél világot elláttuk autóbusszal, ezek az Ikarusok még ma, 35-40 év után is közlekednek, üzemképesek. A gagyi német buszok 2-3 éven belül lerobbannak, kigyulladnak, igaz, cserébe legalább többszörösébe kerülnek az Ikarusoknak...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2018.01.31 18:59

Mészáros félék a nemzeti burzsoázia?
Ezek a Marshall segélyt is ellopták, abban nagyok a felcsúti talpas ebben remekel.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Marzipan, 2018.01.31 12:14

@krix3: "Amíg a Marcipan haverod által megfogalmazott "az unió, az ezzel járó uniós támogatások kölcsönösen előnyösek mindkét fél számára" komment azt jelenti, hogy nekik sokkal több előnyük van mint nekünk, addig nem fogunk közeledni hozzájuk."

A lehetőség megvolt, Marshall-segélynyi összeget dobtak már össze nekünk az uniós állampolgárok. És ugyan ki tehet róla, hogy nem éltünk a történelmi lehetőséggel? Brüsszel? Kinek a felelőssége, hogy itt tartunk? Az unióé? Kinek a lázálma, hogy ebből a pénzből új tőkés elitet kell létrehozni, klientúrát kell építeni?
Mindenáron ki kell szórnia pénzt alapon drága hülyeségekre költöttük illetve feléltük.
Mert tehetségtelen, dilettáns, korrupt banda vezeti ezt az országot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Marzipan, 2018.01.31 12:08

@krix3:"az unió, az ezzel járó uniós támogatások kölcsönösen előnyösek mindkét fél számára"
"Ja, 4:1 arányban!
Így sosem érjük utol őket."

Hogy mondhatsz ilyet? Mészáros Lőrinc meg a holdudvar vagyongyarapodását elnézve ez az arány jóval szebb képet mutat!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2018.01.31 11:10

Bahnsteig_Eins, 2018. január 30., kedd 19:52
@matyi2010: "És akkor mi az a 80% amiért idejöttek, egybites ostoba? "

Taplókám,légy szíves hivatkozd meg legalább egy olyan hozzászólásodat, amiben sikerült legalább 1 értelmes gondolatot tartalmazó, kerek, egész magyar mondatot leírnod.
Ha, ha, ha....
Ha valaha dolgoztál volna, tudnád miért jönnek ide.
Ha, ha, ha....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html