Interneten vásárolt? - Ezt nem árt, ha tudja!

Nem árt ügyelniük a fogyasztóknak, mielőtt megrendelnek valamit az internetről. Vannak ugyanis bizonyos termékek, amelyeket ha felbontanak, akkor ezt követően azokat már nem lehet visszaküldeni - figyelmeztet közleményében a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe).
Szabó Dániel, 2018. január 9. kedd, 10:25
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Több termék esetében nem élhetnek a fogyasztók 14 napos indokolás nélküli elállási jogával, ha azokat már felbontotta. Ilyen lehet, ha a CD-n vagy DVD-n például számítógépes szoftver, hang- vagy filmfelvétel van. Idetartoznak továbbá azok az esetek is, amikor egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem kell a webáruháznak visszavennie a terméket.

Utóbbi lehet például egy borotva vagy más, hasonló jellegű termék. De ebben az esetben a webáruháznak meg kell határoznia, hogy mely árucikkek minősülnek - álláspontja szerint - higiéniai vagy egészségvédelmi okból nem visszaküldhetőnek. Más esetben ugyanis, ha ezt nem teszi meg, akkor ez arra jogosítaná fel, hogy egyoldalúan értelmezze ezt az előírást, esetleg a fogyasztó kárára - írja közleményében a Köfe.

Viszont más termékek esetében nem kötheti a webáruház ahhoz az elállást, hogy meglegyen az eredeti, sértetlen csomagolás. Még a termék kifogástalan állapota sem feltétel: ha az árucikk esetleg sérült, akkor ettől még a fogyasztó nem veszíti el az indokolás nélküli elállási jogát. Ekkor csak és kizárólag az az értékcsökkenés követelhető, amely abból eredt, hogy a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta az érintett terméket.

Nem felel viszont a fogyasztó még az értékcsökkenésért sem, ha az indokolás nélküli elállási jogról és az értékcsökkenés levonása lehetőségéről a vállalkozás előzetesen őt nem tájékoztatta (például az internetes honlapján).

A fentiek mellett viszont azzal sem árt tisztában lenni, hogy vannak további kivételek, amikor a fogyasztó nem gondolhatja meg magát, tehát nem állhat el indokolás nélkül az internetes vásárlástól. Így például az olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet a fogyasztó személyére szabtak, nem lehet indokolás nélkül elállni. Ide tartozik például, ha a fogyasztó kérésére egy internetes pólóbolt ráteszi a kedvenc idézetét a megrendelt pólóra - figyelmeztet a hatóság.

Fontos azzal is tisztában lenni annak, aki a karácsonyi ajándékát cserélné vissza, hogy ha azt hagyományos boltban vásárolta, akkor a kereskedőket nem kötelezi jogszabály a hibátlan termékek cseréjére vagy vételárának visszatérítésére, de az üzletek többsége bizonyos feltételekkel önként visszaveszi a nem megfelelő ajándékokat - erről a Napi.hu korábban részletesen beszámolt már.

A nyitókép forrása: Szabó Dániel/Napi.hu.

HOZZÁSZÓLÁSOK