A Steve Jobs cége által tavaly piacra dobott iPhone-t a Time magazin 2007 legnagyobb innovációjának nevezte. A rendkívül népszerű készüléket először június végén foghatta kézbe az amerikai nagyközönség; a meggyőző forgalmi adatokból pedig úgy tűnik, azóta sem ereszti.


Az okostelefont gyártó Apple minden országban kizárólagos forgalmazási szerződést kötött a hálózati szolgáltatókkal, így az Egyesült Államokban az AT&T, az Egyesült Királyságban a spanyol tulajdonban lévő O2, legutóbb - tavaly november végén - Németországban pedig a Deutsche Telekom vezetéknélküli leányvállalata, a T-Mobile nyert jogot arra, hogy az általa támasztott feltételek mellett árusítsa a telefont.


Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese a web2 symposiumon a PC utáni korszak telefonszolgáltatókkal szemben támasztott kihívásairól szólva elmondta: az iPhone-nal egy tartós trend vette kezdetét, amelyben nagy hangsúlyt kapnak majd a mobileszközökön elérhető webes szolgáltatások. A mobilweb széles körú elterjedéséhez azonban három feltételnek teljesülnie kell. Szükség van egyrészt a felhasználók számára közvetíthető, megfelelő tartalomra, másrészt az ezt a tartalmat közvetíteni tudó a gyors internet-hozzáférést biztosító jó hálózatra, és nem utolsó sorban a tartalom megfelelő feldolgozására alkalmas platformra is.


Bár Magyarországon folyamatosan növekszik a 3G-s szolgáltatások lefedettsége, Winkler nem tartja valószínűnek, hogy az elkövetkező két éven belül szignifikáns bázisa alakulna ki a HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access) adatcserének, így az sem valószínű, hogy 2010-ig betenné a lábát hazánkba az iPhone. A webes tartalmak széles körű mobilos böngészésének legnagyobb akadálya manapság nem az eladható tartalom hiánya, hanem a készülékgyártók rugalmatlansága.


A felhasználói felület optimalizálása nélkül ugyanis nem teremthető meg a mobilwebes szolgáltatások iránti tartós érdeklődés, hiszen azokra nincs olyan alapvető igény, mint a hangszolgáltatásokra. Bár az iPhone-nal létrejött az első képernyőtelefon, amely nem hang-, hanem webszolgáltatásokra lett optimalizálva, a készülékgyártók a visszatartják a széles körű áttörést. Éppen ezért Winkler nem tartja furcsának, hogy a felhasználók nagy része továbbra is notebookjáról használja a 3G-s szolgáltatásokat Magyarországon, és nem a telefonjáról; ennek ellenére becslése szerint 1,5-2 éven belül már több mint 1 millió felhasználó fogja rendszeresen használni a netet mobiltelefonon keresztül.


Az MTelekom vezérhelyettese szerint persze az adatforgalom-ár rátán is volna mit javítani; az MTelekom adatforgalma 2007-ben tizenegyszeresére nőtt a drasztikus árcsökkenés miatt. Bár a jövőben is szükség lenne a felhasználói költségek hasonló mérséklésére, Winkler szerint erre nincs esély.


A DVB-h (Digital Video Broadcasting - handheld) mobiltévé technológia elterjedése azonban így is biztosított az év végéig, hiszen erre mind a szolgáltatók, mind a készülékgyártók kellőképp felkészültek. Winkler szerint jó eséllyel honosodhatnak meg  itthon a mobilos videomegosztó site-ok, amire annál is inkább szükség lenne, mert a vezérhelyettes szerint a mobilreklám mellett az interaktív digitális televíziózásban rejlik a legnagyobb szolgáltatási potenciál.