Itt a döntés, óriási orosz cég jön Magyarországra

Az elhúzódó ukrán-orosz válság ellenére is zöld utat kapott a Magnit magyarországi beruházása. Az orosz kereskedelmi cég igazgatósága az elmúlt héten döntött a logisztikai központot és fuvarozási részleget is magában foglaló vállalkozás elindításáról.
Szakonyi Péter, 2014. május 30. péntek, 07:09
Fotó: Reuters

A hónapokig tartó bizonytalanság után felszállt a fehér füst: a Magnit igazgatósága az elmúlt héten döntött a magyarországi beruházás elindításáról. A Napi.hu értesülései szerint az orosz kereskedelmi lánc a korábbi elképzeléseknek megfelelően ezer kamionból álló járműflottát, és az azt kiszolgáló infrastruktúrát hoz létre, ami több mint 2000 munkahelyet teremt elsősorban a telephelynek kiszemelt Kelet-Magyarországon. A beruházás terveit korábban komoly aggodalmakkal fogadták a hazai fuvarozók, több ezer magyarországi állás megszűnésétől tartva.

Még több magyar áru mehet

Értesüléseink szerint a döntés értelmében a kamionflotta magyar sofőröket foglalkoztat, és a szállítmányok magyar rendszámmal ellátott járművekkel közlekednek majd. Az élelmiszerbeszerzések egy részét is itt végzik - főleg zöldség, gyümölcs, hús és feldolgozott húsáruk, konzerv és fagyasztott élelmiszerek jöhetnek számításba. A hazai beszerzések nem újkeletűek, hiszen a cég tavaly és tavalyelőtt összesen 12 millió euró (3,6 milliárd forint) értékben vásárolt Magyarországon - ismertette Szijjártó Péter a beruházás bejelentésekor.

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és az orosz cég stratégiai együttműködési megállapodást is kötött az elmúlt évben. Ennek értelmében a Magnit mindent megtesz, hogy a lehető legtöbb munkahelyet hozza létre Magyarországon, és a lehető legtöbb céget alkalmazza alvállalkozóként. A HITA pedig vállalta, hogy a jogszabályi keretek között a lehető legtöbb támogatást adja a cég beruházásához, itteni tevékenységéhez.

Idén éppen 20 éves Magnit a Szergej Galickij multimilliárdos érdekeltségi körébe tartozik. A lánc az Aldi-Lidl-vonal oroszországi képviselőjének tekinthető, árukínálata szűk, forgalma viszont visszafogott árainak köszönhetően hatalmas.

Az eredetileg háztartás vegyipari termékeket forgalmazó cég első boltját Krasznodarban nyitotta egy évvel később.

A lánc ma már 8256 egységből áll - ebből 7341 kis üzlet, 165 hipermarket és 700 kozmetikai szaküzlet. A cégháló 1905 oroszországi településen működik ezek kétharmada olyan város, amelynek lakossága nem éri el a félmilliót. A Magnit 23 logisztikai központból szolgálja ki az üzleteket, az árukat 5720 jármű szállítja országszerte.

A Hungerit is várja a lehetőséget

Első becslések szerint a magyarországi élelmiszerbeszállítások nagyságrendje évente elérheti akár a tízmilliárd forintos szintet. Az ehhez kapcsolódó adók mellett a Magnit magyar cégének adó- és járulékbefizetései is hoznak majd bevételt a költségvetésnek, akár milliárdos nagyságrendben. (A Magnit magyar érdekeltsége bejegyzésének azonban egyelőre nincs nyoma a magyar cégjegyzékben.)

A magyar élelmiszeripari cégek számára már most is jelentős piac Oroszország és a nagyvárosok - elsősorban is Moszkva. A Hungerit például egy hollandiai cég közvetítésével szállít a Metro áruházlánc számára. Magyar József, a baromfifeldolgozó cég tulajdonos-vezérigazgatója kérdésünkre elmondta: számukra nagy segítség lenne a magyarországi Magnit megjelenése, mert így jelentősen tudnák növelni oroszországi kiszállításaikat.

Záhony lehet a nyertes

A Magnit magyarországi megtelepedéséről tavaly decemberben állapodott meg Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár és Hacsatur Pombuhcsan, a Magnit igazgatósági tanácsának elnöke.

Idén márciusban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tartott terepszemlét Oleg Sidnin, a Magnit fuvarozási osztályának vezetője, aki Záhonyban és Fényeslitkén nézett körül. Sidnin a Szon.hu beszámolója szerint úgy vélte, nagy előnye Szabolcs-Szatmár-Bereg megyének, hogy rendelkezik széles nyomtávú vasútvonallal, hiszen a cég vasúton is szeretne szállítani, Záhony pedig éppen ideális földrajzi szempontból. Ezt követően bejelentette: fél év múlva, vagyis már idén nyáron elindulhat a beruházás.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2014.05.31 19:07

@tever kneif: Írja, írja, írja.

Primitiven.

Az utasításait pedig magának adja, kedveském, jó?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2014.05.31 18:59

@bandesz: Megint szittyamagyarszeretemkkv jön, mi? S most nem konkurencia jön az prszágba, mint a Mercedes vagy Audi esetében, ugye?!

Gondolkodni senki sem fog maga helyett... de ha nem szólalna meg, okosabb maradna!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

nyaa80, 2014.05.31 18:58

A nemzetkozi fuvarozasban erintett magyar cegeknek tokeletesen mindegy hogy egy ilyen nagysagrendu ceg Magyarorszag hatarain belul v kivul letesul,mindenkepp konkurencia lesz..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

nyaa80, 2014.05.31 18:58

A nemzetkozi fuvarozasban erintett magyar cegeknek tokeletesen mindegy hogy egy ilyen nagysagrendu ceg Magyarorszag hatarain belul v kivul letesul,mindenkepp konkurencia lesz..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

nyaa80, 2014.05.31 18:57

A nemzetkozi fuvarozasban erintett magyar cegeknek tokeletesen mindegy hogy egy ilyen nagysagrendu ceg Magyarorszag hatarain belul v kivul letesul,mindenkepp konkurencia lesz..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html