A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Idén várhatóan tovább nő a hazai elektronikus kereskedelmi értékesítések volumene, megközelítőleg 130-135 milliárd forintnyi termék cserélhet gazdát, szemben a tavalyi 99 milliárddal, illetve a 2008-ban mért 61 milliárddal (a turisztikai és biztosítási e-tranzakciók nélkül) - derül ki a GKIeNET felméréséből. Az általános kiskereskedelmi forgalomcsökkenés ellenére mintegy 20 százalékkal emelkedő értékesítésről számoltak be a lapunk által megkérdezett internetes kereskedők is.

Az idei első két hónap visszaesése után folyamatosan emelkedik a műszaki és háztartási termékeket áruló eBolt forgalma, a havi adatok az előző év azonos időszakához képest 10 és 20 százalék közötti emelkedést mutatnak - mondta lapunknak Vajda Péter, az eBolt Kft. ügyvezetője. Pozitív tendenciákról számolt be az idei első nyolc hónapról Várkonyi Balázs, az Extreme Digital (ED) Zrt. ügyvezető igazgatója is: a társaság az előző év azonos időszakához képest 18 százalékos forgalomnövekedés ért el, ami elsősorban az internetelérés vidéki terjedéséből adódik. Az ingyenes vidéki kiszállítás bevezetésével az eBolt vidéki vásárlóinak száma megháromszorozódott. Az eBoltban az egy évvel korábbihoz képest a háztartási gépek és a szórakoztató elektronikai cikkek 17, a számítástechnikai eszközök 15 százalékos forgalomnövekedést mutatnak. Az ED notebookokból 14, televízióból 10, okos telefonból 50 százalékkal többet adott el, mint 2009 azonos időszakában, háztartási gépekből pedig közel 80 százalékkal fogyott több. A háztartási gépek internetes termékké alakulása elsősorban a könnyebben összehasonlítható áraknak, illetve a vásárlástól elállás nyolc napon belüli lehetőségének köszönhető - tette hozzá az ügyvezető.

Csökkenő kosárérték, emelkedő árak

A piaci szereplők tapasztalatai szerint a darabszám emelkedése mellett csökkent az egy eladott termékre jutó összeg: az ED-nél például a darabszám 30, a forgalom 18 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, az átlagos kosárérték pedig 13 százalékkal csökkent. Egyre több vásárlót kell megszólítani, ugyanazon forgalom elérése nagyobb ráfordítást igényel - hangsúlyozta Várkonyi.

A fizetési és szállítási módokban azonban nincs elmozdulás, a magyar vásárlók nem használják nagyobb bizalommal az online megoldásokat, sokan lakcímüket sem szívesen osztják meg a kereskedőkkel.

Az árak az év elején még nem emelkedtek, június óta azonban az árlistát az árfolyammozgások ellenére korábban tartó gyártók is áremelésre kényszerültek, októbertől pedig újabb emelések várhatók - fejtette ki Vajda. Várkonyi szerint korábban az árak évente 15-20 százalékkal csökkentek, az idén azonban a forintárfolyam ingadozása miatt előfordult, hogy bizonyos termékek az árcsökkenés ellenére drágábban érkeztek hazánkba. A nagyobb kereskedőkre - a raktárkészletek méretéből adódóan - ez kevésbé hat negatívan, a kisebb szereplőknek azonban komoly problémát jelenthet.

Rövidebb lesz a karácsonyi szezon

A tavalyinál koncentráltabb lesz a karácsonyi szezon: a vevők kivárása miatt akár tíz napra is rövidülhet - mondja Várkonyi Balázs. A kereskedők éves forgalmuk 25-40 százalékát ekkor realizálják. Idén emelkedhet az internetes vásárlás jelentősége: az ED például 2009-hez képest 30-35 százalékos vevőszám-növekedést prognosztizál az évben.

Vajda szerint az idei karácsony slágertermékei a digitális földi sugárzású adók vételéhez szükséges DVB-T eszközök, televíziók, multimédiás eszközök és a beépíthető háztartási gépek lehetnek. Várkonyi az okos telefonok mellett az otthoni médiacenterek nagyobb forgalmára számít, de reneszánszukat élik a háztartási gépek, és nem csökkent a laptopok és netbookok népszerűsége sem. Az cégvezető úgy véli, az úgynevezett tábla pc-k kezdenek felzárkózni a netbookok mellé, ezek azonban inkább már a jövő év slágerei lehetnek.