Az autók gázüzeművé való alakítása iránti érdeklődés körülbelül öt-, a megrendelések száma pedig mintegy kétszeresére nőtt az előző év végéhez viszonyítva - mondta el a Napi Gazdaság Online kérdésére Falk Zsigmond, az Eco-Jet Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. autógáz szerviz ügyvezetője, aki szerint elsősorban a töretlenül emelkedő benzinárak élénkítették a keresletet. A cégvezető elsősorban a lakosság rossz anyagi helyzetével magyarázza, hogy csak részben valósulnak meg a tervek. Vannak, főleg a taxisok között, akik hitelt vesznek föl az átalakítás költségeire - tette hozzá.

Az ügyfelek főleg benzinüzemű személyautók átalakításával keresik a szervizt, amellyel akár mintegy 40 százalékos megtakarítás érhető el, szemben a dízelek drágább, ám csak 10 százalékos hatékonyságjavulást hozó átszerelésével. A cégvezető szerint pb-gázpalackot ma már nemigen építenek be autókba, mivel nem éri meg.

A cég vezetője szerint ma már a személyautók gyorsabb cserélése sem szól a mintegy 200 ezer forintba kerülő átalakítás ellen, mivel a CNG-s technológia 80 százalékban átépíthető másik autóba.

Olcsó és környezetbarát

A gázüzemű autók több szempontól is előnyösebbek hagyományos társaikkal összevetve, és a jelek szerint lassan a kormányok is kezdik felismerni a gázban rejlő lehetőségeket - mondta el lapunknak Domanovszky Henrik, közlekedésmérnök, az európai gázautó szövetség (NGVA Europe) magyar tagja. A jóval alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett az anyagi megfontolások is a gáz mellett szólnak, ráadásul a 2020-ra a közlekedésben előírt legalább 10 százalékos megújulóenergia-részarány sem teljesülhet a gázüzemű járművek térhódítása nélkül. Közben pedig az ország olajfüggősége is mérséklődne.


Nyugat-Európában gazdasági, közlekedéspolitikai okok miatt szépen terjed a CNG használata. Egyre több közlekedési társaság választja az olcsó és környezetbarát gázüzemű konstrukciókat, amelyek elterjedését olykor kivételes behajtást is biztosító emissziós kedvezménnyel segítik- fogalmaz Domanovszky.

Kutak nélkül nem megy

Bár 2010. január esejétől Magyarországon nulla forint a CNG-re vonatkozó jövedékiadó-kategória, ennek ellenére itthon még nemigen terjed ez az üzemanyag. A fő problémát az jelenti, hogy le vagyunk maradva az üzemanyagtöltő-állomások kiépítésével - márpedig kutatások szerint szoros összefüggés mutatható ki a gázkutak sűrűsége és a gázüzemű autók száma között - fogalmaz a szakember. Miután korábban csak egy-egy szegedi, illetve győri kút üzemelt az országban, tavaly Szombathelyen nyitottak új nyilvános biogáztöltő-állomást, idén nyáron pedig Budapesten is megnyílik a Főgáz és a Mol közös kútja. Igaz, az LPG-kuthálózat jóval sűrűbb ennél, nem véletlenül ez a legnépszerűbb autógáz-típus Magyarországon.

A szabályozásbeli hiányosságokra világít rá a Prímagáz, a társaság ezért az autógázzal működő gépkocsik parkolóházakba hajtását tiltó hazai rendelet megváltoztatását kezdeményezi. Az autógáz útjában álló korlátot jelentő szabályozás a cég szerint a műszaki haladás miatt régen elavult, a gázos autók rendszere jobban túlbiztosított, mint a gőzként szintén robbanásveszélyes benzinnel üzemelőké.

Tömeges átállás kellene

Domanovszky mintegy 6000-re becsüli azon magyarországi autóbuszok számát, amelyeket azonnal le kellene cserélni. A körülményeket ismerve reálisabb 5-8 éves távlatban gondolkodni - igaz, az időszak végére már összességében közel 10 000 jármű lecserélése lesz időszerű.

Budapestnek elemi érdeke lenne a BKV korszerűsítése, a járműpark jó részének gázüzeművé alakítása; több mint 1000 autóbusz azonnali cseréje indokolt - véli a közlekedésmérnök. Míg általában egy autóbusz élettartama 12 év, Budapesten 25 éves buszok is szép számmal közlekednek. Amíg azonban nincs pénz újabbakra, a régebbiek egy részének átalakítása is célszerű lenne a szakember szerint.