Itt egy tipp, hogy ne verjék át karácsonykor

Ajándék vásárlásakor mindenképpen írassák rá az üzlet képviselőjével a nyugtára vagy a számlára a nem hibás termék cseréjével kapcsolatos feltételeket, ne elégedjenek meg a szóbeli ígérettel - javasolja a Budapesti Békéltető Testület.
Napi.hu, 2016. november 11. péntek, 15:05
Fotó: Napi.hu

A testület közleményében számos megtörtént esetet említ, amikor a boltok tisztességtelenül jártak el a fogyasztókkal. Ilyen 2-t fizet 3-at vihet akcióban árult cipő, amelyről csak a pénztárnál - hosszú sorban állás után - derült, hogy arra pont nem vonatkozik a kedvezmény.

Egy másik esetben valaki szóbeli ígéretet kapott, hogy a megvásárolt nadrágot 8 napon belül akkor is kicserélik, ha csak a mérete nem megfelelő. Ennek ellenére később arra hivatkozva tagadták meg a cserét, hogy a ruhanemű nem hibás.

A harmadik példánál a műszaki cikket vásárolt fogyasztó 3 munkanapon belül vitte vissza az üzletbe a porszívót és kérte annak cseréjét, mert mégsem elég a teljesítménye. A vállalkozás megtagadta a cserét ugyancsak arra hivatkozva, hogy nem hibás a termék.

Egy újabb esetben az interneten megrendelt és ajándékba szánt terméket nem szállították le határidőben, így a fogyasztó - érthetően - elállt a szerződéstől, a pénzt azonban vonakodtak neki visszafizetni.

A Polgári Törvénykönyv termékszavatossági szabályai szerint, ha egy termék hibás, akkor a vállalkozás a termék vásárlásától számított 6 hónapon belül jelentkező hiba esetén javítást, cserét, árleszállítást vagy vételár visszafizetést ajánlhat fel a fogyasztó részére. De csakis abban az esetben, ha a termék rejtett hibás. Amennyiben pusztán arról van szó, hogy az ajándékba vásárolt terméknek nem megfelelő a mérete, a színe illetve mégsem tetszik, akkor a vállalkozásnak nincsen szavatossági kötelezettsége.

Az sem mindegy, hogy milyen hibáról van szó, hiszen ha a cipő orrát lerúgtuk vagy a pulóver szála meghúzódott az nekünk felróható hiba, így szintén nem kapunk kártérítést. Ha tartós fogyasztási cikkeket -műszaki és elektronikai cikkeket-vásárol a fogyasztó legalább bruttó 10 ezer forint felett és a termék 3 munkanapon belül meghibásodik, akkor a vállalkozás köteles azonnal kicserélni azt és nem ajánlhat fel javítást. De ebben az esetben is csak akkor jogos a fogyasztó csere iránti igénye, ha a tartós fogyasztási cikk illetve műszaki cikk meghibásodott. A békéltető testület felhívja a figyelmet, hogy az akciókra vonatkozó jórészt kisbetűs általános szerződési felétetlek akkor is vonatkoznak a fogyasztókra, ha azt nem olvasta el.

Az internetes megrendeléseknél a termék átvételétől számított 14 napon belül akkor is elállhat a fogyasztó a szerződéstől, ha a termék nem hibás, csak nem tetszik. Sőt az elállási jogát abban az esetben is gyakorolhatja, ha a terméket még nem vette át, nem szállították ki. A vállalkozás az elállás esetén köteles visszatéríteni a fogyasztó által kifizetett teljes összeget, a termék visszaszolgáltatásának költségei azonban a fogyasztót fogják terhelni. Az értékcsökkenés miatti levonást csak abban az esetben engedi meg a jogszabály, ha a fogyasztó a terméket a jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta. Erről azonban köteles előre tájékoztatni.

HOZZÁSZÓLÁSOK