Itt kaphat több százezres nettó bért fizikai munkával!

Nem titok, hogy a hazai autógyárak a magyar átlaghoz képest jól megfizetik az alkalmazottaikat. Ám a különbségek jelentősek: négy cég mintha nem is Magyarországon működne.
Szász Péter, 2016. június 15. szerda, 15:11
Fotó: Napi.hu

A nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok szerint bruttó 354 ezer forintot, vagyis nettó 232 ezret kerestek tavaly Opel szentgotthárdi üzemében dolgozó fizikai munkások. Ez az összeg nem csak a magyar, de a budapesti átlagbérnél is magasabb, arról nem beszélve, hogy a fizetések.hu adatai szerint egy karosszérialakatos átlagbére (országos) bruttó 157 ezer, (nettó 103 ezer) forint körül volt tavaly, de egy fényező is mintegy bruttó 181 ezer (nettó 118 ezer) forintot vihetett haza. Tehát akinek sikerült bekerülnie az Opelhez, az könnyedén ennek a dupláját is hazavihette 2015-ben.

Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. megerősített a lapunk által kalkulált számokat, azzal a kiegészítéssel, hogy az eredménykimutatásban szereplő bérköltség minden bérjellegű kifizetést tartalmaz, például a műszakpótlékot, a túlóradíjat, a készenléti díjat, vagy a teljesítménybónuszt. Ráadásul a bérek a termelési volumenhez igazodva változhatnak az év folyamán.

Ez azt jelenti, hogy nagy lehet a szórás az egyes dolgozók bére között.

Miért ennyi?

Az Opel az osztrák határ közelsége miatt speciális helyzetben van - mondta a Napi.hu-nak Molnár Ákos, a Vasas Szakszervezet, Nyugat-Magyarországi ügyvivője. Ahhoz ugyanis, hogy a gyár megfelelően képzett embereket tudjon felvenni szinte az osztrák bérekkel kell versenyeznie.

Ezt megerősíti, hogy a kecskeméti Mercedesnél ugyanezen módszertannal kiszámolt átlagbérek már jóval alacsonyabbak. (A két gyár profilja nem teljesen ugyanaz). A közép-magyarországi gyárban egy fizikai munkás átlagosan bruttó 283 ezret (nettó 186 ezer) visz haza.

A különbség a szellemi munkakörökben dolgozóknál is megmutatkozik, bár ebben már végképp óriási lehet a szórás, hiszen idetartoznak a felsővezetők és az adminisztrátori munkakörben dolgozók. Az Opelnél a szellemi dolgozók átlagbére bruttó 729 ezer forint (nettó 478 ezer), míg a Mercedesnél bruttó 513 ezer forint (nettó 336 ezer).

Mi a helyzet az Audinál?

A bérek összehasonlíthatóságát némiképp rontja, hogy az Audi nem fizikai és szellemi munkavállalókra "osztja" dolgozóit, hanem olyanokra, akik termelésben direkt, illetve indirekt módon vesznek részt. Előbbiek bruttó 408 ezer forintot (nettó 267 ezer), utóbbiak bruttó 721 ezer forintot (nettó 472 ezer) keresnek. Bár Győr messzebb van az osztrák határtól, mint Szentgotthárd, a fizetések magasabbak, mint az országos átlag, ráadásul  - Molnár Ákos szerint - Audi elvárja legalább a fémipari végzettséget a dolgozóknál.

Alacsonyabb keresetek a Suzukinál

A Suzuki esztergomi gyárában a fizikai dolgozók egy főre jutó bére bruttó 235 ezer forint (nettó 154 ezer) volt, amely a legalacsonyabb a négy magyar autógyár között. Ez ugyanakkor akár a kevesebb túlórának, készenléti díjnak is betudható, amellett, hogy a cégnek nem is kell versenyeznie a nyugati bérekkel. A szellemi foglalkoztatottak bruttó 723 ezres (nettó 473 ezer) bére megfelel az iparáfi átlagnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Rodent, 2016.06.17 09:31

@tepsi: "Lehet hogy bedől a magánéletük de a gazdasági kényszer miatt bevállalják külföldi munkát. "

Ez mar megint milyen baromsag? :D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tepsi, 2016.06.17 09:03

A munkások túlóra és a hétvége bevállalása nélkül a nettó minimálbért keresik. Míg ha bevállalják a túlórát és a hétvégi munkát akkor megkapják a nettó 120-at. Ez az oka annak hogy egyre többen mennek ki külföldre dolgozni mert ott a hazai gyárakban elvárt követelményeket teljesítve négyszer-ötször annyit keresnek. Lehet hogy bedől a magánéletük de a gazdasági kényszer miatt bevállalják külföldi munkát. Idővel a magyarországi cégekbe egyre kevésbé jut munkás és ennek jelei már most is érezhetőek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

reszeloaladar, 2016.06.16 19:09

80-20 arány alighanem megvan mindenhol, vagyis a 80% szarul keres, a maradék 20% nagyon jól. Jó kérdés, hogy a bérbe beleszámolja az egyéb juttatásokat: autó, telefon, laptop, etc, mert ezek önmagukban is egy minimálbért tesznek ki.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ezt-neked, 2016.06.16 16:25

@matyi2010: "Nyilván kamu adatokat adnak meg a gyártók, és inkább befizetik a magas kamu-bérek utáni járulékokat....
Fantasztikus, mennyire idióta emberek vannak!"

Matyikám, az a gond veled, hogy jobban hiszel a "propagandának", mint a saját szemednek! ha, ha, ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ezzzz, 2016.06.16 16:12

Azért kinyílik a mesekönyv. Mercedesről tudok nyilatkozni,dolgoztam ott 2 évet. Bérsávokra van osztva a fizetés,a gyár 80%-a az alsó kettőben van,ennek(ha még mindig 4%-ot osztogatnak áprilisban) az alapbére olyan 140 és 160 lehet,bruttó. Műszakpótlékkal meg a többi szarral lehet olyan 120 nettó és 140 nettó a fizetés,3 műszakban,ledolgozott ebédidőkkel(ingyen vasárnap éjszakai munka). De ja, gondolom a sok művezető bére húzza felfelé szépen az átlagot,ott 350 bruttó+50 művezetői pótlék van-na meg a többi sallang. Szóval Magyarország jobban teljesít,papíron. :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html