A nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok szerint bruttó 354 ezer forintot, vagyis nettó 232 ezret kerestek tavaly Opel szentgotthárdi üzemében dolgozó fizikai munkások. Ez az összeg nem csak a magyar, de a budapesti átlagbérnél is magasabb, arról nem beszélve, hogy a fizetések.hu adatai szerint egy karosszérialakatos átlagbére (országos) bruttó 157 ezer, (nettó 103 ezer) forint körül volt tavaly, de egy fényező is mintegy bruttó 181 ezer (nettó 118 ezer) forintot vihetett haza. Tehát akinek sikerült bekerülnie az Opelhez, az könnyedén ennek a dupláját is hazavihette 2015-ben.

Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. megerősített a lapunk által kalkulált számokat, azzal a kiegészítéssel, hogy az eredménykimutatásban szereplő bérköltség minden bérjellegű kifizetést tartalmaz, például a műszakpótlékot, a túlóradíjat, a készenléti díjat, vagy a teljesítménybónuszt. Ráadásul a bérek a termelési volumenhez igazodva változhatnak az év folyamán.

Ez azt jelenti, hogy nagy lehet a szórás az egyes dolgozók bére között.

Miért ennyi?

Az Opel az osztrák határ közelsége miatt speciális helyzetben van - mondta a Napi.hu-nak Molnár Ákos, a Vasas Szakszervezet, Nyugat-Magyarországi ügyvivője. Ahhoz ugyanis, hogy a gyár megfelelően képzett embereket tudjon felvenni szinte az osztrák bérekkel kell versenyeznie.

Ezt megerősíti, hogy a kecskeméti Mercedesnél ugyanezen módszertannal kiszámolt átlagbérek már jóval alacsonyabbak. (A két gyár profilja nem teljesen ugyanaz). A közép-magyarországi gyárban egy fizikai munkás átlagosan bruttó 283 ezret (nettó 186 ezer) visz haza.

A különbség a szellemi munkakörökben dolgozóknál is megmutatkozik, bár ebben már végképp óriási lehet a szórás, hiszen idetartoznak a felsővezetők és az adminisztrátori munkakörben dolgozók. Az Opelnél a szellemi dolgozók átlagbére bruttó 729 ezer forint (nettó 478 ezer), míg a Mercedesnél bruttó 513 ezer forint (nettó 336 ezer).

Mi a helyzet az Audinál?

A bérek összehasonlíthatóságát némiképp rontja, hogy az Audi nem fizikai és szellemi munkavállalókra "osztja" dolgozóit, hanem olyanokra, akik termelésben direkt, illetve indirekt módon vesznek részt. Előbbiek bruttó 408 ezer forintot (nettó 267 ezer), utóbbiak bruttó 721 ezer forintot (nettó 472 ezer) keresnek. Bár Győr messzebb van az osztrák határtól, mint Szentgotthárd, a fizetések magasabbak, mint az országos átlag, ráadásul  - Molnár Ákos szerint - Audi elvárja legalább a fémipari végzettséget a dolgozóknál.

Alacsonyabb keresetek a Suzukinál

A Suzuki esztergomi gyárában a fizikai dolgozók egy főre jutó bére bruttó 235 ezer forint (nettó 154 ezer) volt, amely a legalacsonyabb a négy magyar autógyár között. Ez ugyanakkor akár a kevesebb túlórának, készenléti díjnak is betudható, amellett, hogy a cégnek nem is kell versenyeznie a nyugati bérekkel. A szellemi foglalkoztatottak bruttó 723 ezres (nettó 473 ezer) bére megfelel az iparáfi átlagnak.