Jelentős megtakarítás a Szabolcs megyei kórházban

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségügyi Holding Nonprofit Zrt. az Invitel segítségével alakította át a holdinghoz tartozó 4 kórház telefon-, internet- és adat-összeköttetési rendszerét. Mindezzel közel 30 százalékkal tették olcsóbbá a telekommunikációs hálózat fenntartását. ·
Diószegi József, 2011. október 20. csütörtök, 11:55
Fotó: Napi.hu

A kórház-informatikában rejlő lehetőségeket egyre több hazai intézmény ismeri fel. A változtatás és fejlesztés sokszor nem is beruházás, pénz, hanem sokkal inkább szakmai szemlélet kérdése. Ha egy intézmény úgy dönt hogy  új, megbízhatóbb és költséghatékonyabb módon akarja üzemeltetni tele- és infokommunikációs rendszerét, akkor először is egy szakmai partnert, szolgáltatót kell választania. Ez történt a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségügyi Holding esetében is. Ők az Invitelt kérték fel a telekommunikációs rendszer strukturális átalakításához, illetve üzemeltetéséhez.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségügyi Holding  több száz telefonvonalat, 2500 számítógépet, 4 telephelyet, valamint az ezt kiszolgáló kommunikációs rendszert vizsgálta felül és reformálta meg az Invitel segítségével. Az infrastrukturális átalakítás erőteljes, esetenként 30 százalékos költségcsökkentésre adott lehetőséget.



"Az Egészségügyi Holding Nonprofit Zrt. 4 kórházat tömörít: a közel 4800 dolgozónkat 2500 számítógép, 200 telefon szolgálja. A holding struktúrával az intézmény az infokommunikáció területén is az egységesítésre törekszik, így tagintézményeink számára kedvezőbb, komfortosabb szolgáltatást nyújthatunk és a költségeket csökkentve gazdaságosabb üzemeltetést valósíthatunk meg. Szükség is van minderre, hiszen évente közel három és fél millió esetben látunk el betegeket, melynek meglehetősen nagy a költségvonzata. Ahhoz, hogy előrébb tudjunk lépni, elengedhetetlen a minden szempontból hatékony info- és telekommunikáció, hiszen ez a korszerű gyógyítás egyik alappillére" - mondta el Kiss Zoltán Tamás, a holding vezérigazgatója.


Több lépésben történt az átalakítás

A változtatásokat a telefonszolgáltatásnál kezdték. Megszüntették az intézményekben több év alatt felhalmozott, sokszor átláthatatlan szolgáltatásokat. Az Invitel segítségével egységesítették a 65 vezérszámhoz és több mint 200 al-számhoz tartozó szerződéseket. Az egyik fontos eredmény, hogy az intézmények a vezetékes számokról egymás között ingyen beszélhetnek. Az internet és IT rendszer reformja is megindult, sor került az internet szolgáltatási szerződések felülvizsgálatára és a számítógép hálózatok összekapcsolására (VPN kialakítására). Igyekeztek mindezt úgy megvalósítani, hogy plusz beruházásra ne legyen szükség, és az átállások is csak minimális mértékben zavarják meg a munkavégzést és a betegellátást.

"Az Invitel több kórház számára nyújt informatikai és telekommunikációs szolgáltatásokat, ennek egyik kiváló példája a Szabolcs megyei Egészségügyi Holdinggal történő együttműködésünk. Ha egy intézmény úgy dönt, felülvizsgálja és megreformálja informatikai- és telekommunikációs rendszerét, mi partnerek vagyunk hozzá. Azonban, ha egy kórház elhatározza magát, érdemes körültekintőnek lennie a partnerválasztásban, mert nagyon nagy a szolgáltató felelőssége a sikerben" - fogalmazott Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese. "A kórház-informatikában nem lehet hibázni, ugyanis egészségről, életekről van szó, így nem fordulhat elő például, hogy nincs kapcsolat az intézmények között, nem elérhetőek a betegadatok vagy megszakad az összeköttetés extrém esetben egy donor adatbankkal" - tette hozzá.

Az eredmények

A tervek szerint az átalakítás befejezésével összességében 30%-ot spórolnak a szolgáltatásokon. A nyíregyházi Jósa András Oktatókórház Nonprofit Kft-ben például, már most több százezer forint megtakarítást értek el havi szinten, miközben az átalakítás még javában zajlik. A kórház további tervei között szerepel több olyan informatikai fejlesztés is, melynek segítségével - szintén az Invitellel közösen - tovább javíthat működésén az intézmény.

"Az országban egyedülálló módon sikerült egy nagy területen szétszórtan elhelyezkedő egészségügyi intézményeket összefogó holdingot kialakítani. Az orvos-szakmai integráció mellett a háttérszolgáltatások homogenizálása is cél, mely a gazdaságos üzemeltetés mellett az intézményekben nyújtott munkakörülmények javulását, végső soron a betegek lehető legmagasabb színvonalú ellátását hivatott szolgálni" - összegezte Kiss Zoltán Tamás.

HOZZÁSZÓLÁSOK