A nemzetközi tőzsdei üzemanyagár-jegyzések alakulása alapján a Mol Nyrt. hétfőn várhatóan ismét emeli néhány forinttal a benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, s ha a trend nem változik, nyáron a 95-ös átlagára elérheti, sőt meghaladhatja a 350 forintot.

A Mol két hete emelte az üzemanyagok árát, ezen a héten nem változtatott rajtuk. A jegyzésárak alapján azonban szakértők úgy vélik, az elmúlt héten 6 forint helyett legalább kétszer ekkora emelést kellett volna végrehajtani, és néhány forintos drágulás ezen a héten is indokolt lett volna, így a benzin és a gázolaj 324, illetve 300 forintos átlagára alacsonyabb a piac által diktáltnál.

A benzinár történelmi csúcsához a kőolaj és a késztermékek jegyzésárai mellett a forint dollárhoz viszonyított gyengülése, illetve a jövedéki adó emelése járult hozzá. Utóbbi a gázolajnál 97,35, a benzinnél 120 forintra emelkedett, a magyar áfa pedig a legmagasabbak közé tartozik a régióban és az unióban is.

Januárban éves szinten mintegy 15, tavaly decemberhez képest körülbelül 30 százalékkal esett vissza a kereslet Magyarországon (a januári kereslet normál időszakban is mintegy 20 százalékkal alacsonyabb az előző havinál).

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatójának várakozásai szerint a mostani szint körül ingadozhat éves szinten az üzemanyagár, azonban így is elképzelhető, hogy nyáron a kereslet növekedésével néhány hétre 350 forint körüli átlag alakul ki.

Bizonytalansági tényező a dollár árfolyamának alakulása, miközben a fejlett világ lassú kilábalása a válságból, illetve az itteni háztartások reáljövedelmének visszaesése a csökkenő vagy stagnáló kereslet révén inkább csillapítja az áremelkedést.

A környező országok közül Szlovákiában és Ausztriában kis eltéréssel hasonlóak az árak, míg Romániában és Horvátországban alacsonyabbak, Ukrajnában viszont egy tankolás 5-6 ezer forinttal is kevesebbe kerülhet.

A legfrissebb adatok alapján Magyarországon a gázolaj adók nélküli ára az unió 27 tagállamát figyelembe véve a 11. legmagasabb. Hegedűs Miklós szerint azonban az igazi problémát az jelenti, hogy a magyar fogyasztók teljes költésének 5-6 százalékát már az üzemanyag-vásárlás teszi ki, ami nagyon magas arány.