A Napi Gazdaság cikke.

Eltérő a gyakorlat a magyarországi gépjármű-importőröknél atekintetben, hogy a kereskedések rendeléskor vagy szállításkor fizetik ki a gépkocsik árát a vezérképviseletnek. Bár a forintárfolyam változásából adódóan modelltől függően akár több százezer forintos eltérés is tapasztalható, a gépkocsivásárlóknak a kereskedői árgarancia miatt nem kell attól tartaniuk, hogy különbözetet kell fizetniük az autó átvételekor. A raktárkészletek várhatóan néhány hónapon belül kitisztulnak, ezután pedig a gyenge forintárfolyamból adódóan magasabb árakat kénytelenek alkalmazni a kereskedők is. A többletköltségek márkánként eltérő módon jelennek majd meg a fogyasztói árakban, az azonban biztos, hogy a kereskedők az árfolyamhatást - piaci pozícióik megtartása érdekében - nem érvényesítik teljes egészében az autók árában, drasztikus drágulásra tehát nem kell számítani.

A Porsche Hungária által forgalmazott márkák (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Porsche) esetében mintegy másfél-két hónapra elegendők a jelenlegi készletek. Az Audi a múlt héten jelentette be a személygépkocsik négy-, az extrák tízszázalékos drágulását. Az importőr tájékoztatása szerint a készlettisztulást követően a többi márka esetében is lesz áremelés, ennek mértéke azonban még modellenként is változó. Várhatóan 5-10 százalékos általános áremelés lehet majd indokolt, arról azonban még nincs végleges döntés, hogy a vásárlóknak mikortól kell többet fizetniük a járművekért - mondta a Napinak a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója. Vérten Sándor hozzátette: márkánként eltérő, hogy rendeléskor vagy szállításkor fizetnek a dealerek az importőr cégnek. A társaság a készletfinanszírozás terén hosszabb futamidő biztosításával próbálja megkönnyíteni a kereskedők helyzetét. A Saab autóit jellemzően a gyártásból rendelik a vásárlók, ezért a márkát forgalmazó Polar Mobil Kft. hamarabb, az általában megszokott három helyett mintegy másfél hónap alatt tudja teljesíteni a szállításokat. A viszonylag kis raktárkészlettel rendelkező importőr február elején átlagosan öt százalékkal emelte árait, de további emelésre lesz szükség, ha az euró árfolyama tartósan 300 forint körül marad - fejtette ki Andrew Pest ügyvezető igazgató.

A Honda Hungary Kft. átlagosan két-három hónapra elegendő raktárkészlettel rendelkezik, bár az egyes modellek esetében ez hektikusan változik. Van olyan típus, amelyből már nincs raktáron, de olyan is, amelyből még négy hónapra elegendő készlettel rendelkezik a társaság - mondta Smudla István, a társaság autóértékesítési vezetője. A Hondánál folyamatos az árfolyamkülönbség érvényesítése, a társaság január elején átlagosan 2,5-3 százalékkal már megemelte az árait. A költségoldal feltételei, például a nyersanyagárak, illetve az árfolyamhatások miatt ugyanakkor valamennyi importőrnek jelentős áremelést kellett volna végrehajtania.

A Fordnál úgy látják, hogy a készlettisztulást követően - két-három hónapon belül - a kapacitásokat a kereskedők a kereslethez igazítják majd, a piac pedig beállhat a reális árakra. Nem most lesz drága a személyautó, a cég szerint inkább eddig volt olcsó. Ez a múlt év végi listaárakhoz képest körülbelül 5-10 százalékos drágulást jelenthet majd - mondta Varga Zsombor kommunikációs és pr-igazgató, aki szerint a márkakereskedők legfeljebb az árfolyam-különbözet mintegy felét lesznek kénytelenek átvállalni.