Jól kerestek a malévos dolgozók

A bedőlt Malév csak a volt munkatársainak 7,3 milliárd forinttal tartozik. Közülük jó néhányan a Bérgarancia Alap korlátaihoz képest túl sokat kerestek.
Domokos László, 2012. július 20. péntek, 15:36
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A Malév Zrt. f. a. volt dolgozói teljes követelésének összege − a felmondási idő, a végkielégítések és a szabadságok megváltása − a járulékokkal együtt mintegy 7,3 milliárd forint, melyből 1,74 milliárd forint munkaadói járulékfizetési kötelezettség. (Korábban a tárcavezető ezt az összeget 6 milliárd forintra becsülte − Napi Gazdaság Online, 2012. június 18.) Ezek kielégítésére a felszámolási eljárás szabályai szerint van lehetőség − derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter válaszából, amelyet Ferenczi Gábor jobbikos országgyűlési képviselő írásos kérdésére adott a napokban. A csoportos létszámleépítés 1021 munkavállalót érint.

A követelés kimagasló mértékének oka, hogy a Malév volt munkavállalói kiemelkedően magas átlagbért kaptak. A cég dolgozóinak a 2012. márciusi bérek, valamint az áprilisi és az időközben esedékessé vált felmondási időre járó átlagkereset, végkielégítés, szabadságmegváltás fedezésére a Bérgarancia Alapból mintegy 800 millió forint jutott. A felszámoló számításai szerint az áprilisi, még esedékes bérek kifizetése után a munkaviszony-megszüntetéssel kapcsolatos járandóságok fedezetére az alapból − az egyéni korlátok miatt − 100-150 millió forint áll rendelkezésre.

Mivel a bérgarancia összege személyenként legfeljebb bruttó 1,013 millió forint lehet, a kiemelkedően magas átlagbérek miatt egyes munkavállalók már a márciusi bérüket sem kapták meg teljes mértékben (23 fő érte el az egyéni limitet). Az összesítés szerint a bedőlt légicég munkavállalóinak átlagbére a február 3-i leálláskor 651,7 ezer forint (1024 jogviszony alapján), míg a pilóták átlagbére 1,53 millió forint (229 jogviszony alapján), a teljes munkaidős légiutas-kísérőké 429,2 ezer forint (163 jogviszony alapján), míg a nem hajózóké 404,5 ezer forint (578 jogviszony alapján) volt.

A kormány a lehetőségein belül mindent megtesz a létszámleépítésben érintett dolgozók mielőbbi új munkahelyhez jutása érdekében − írta a miniszter. A csoportos létszámleépítés bejelentése óta a fővárosi munkaügyi központ az ügyet megkülönböztetetten kezeli. Az eddig megtartott rendezvényekre igyekeztek olyan munkáltatókat meghívni, amelyek az érintettek képzettségének, munkagyakorlatának megfelelő állásokat tudtak kínálni, s további munkáltatók felkutatása és megszólítása is folyamatban van. Az érintettek mielőbbi ismételt munkába helyezése érdekében a kormány is áttekintette a lehetőségeket. A támogató programokhoz az Új Széchenyi terv pályázatai biztosíthatnak forrást. Azoknak, akik rövid időn belül nem tudnak elhelyezkedni, a Támop 1.1.4-es projekt keretében vállalkozóvá válási támogatással, szükség esetén képzéssel tudnak segíteni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

RealMan, 2012.07.20 19:18

@tamas970:
Nem egészen, kizárólag vallási kifizetőhelynek használták, mindenki tudta..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SzaszaG, 2012.07.20 19:04

@tamas970:
Egyetértek, a Wizz-es és easyjetes személyzet arányaiban több gépet szolgál ki. 1.5K EUR nemzetközi viszonylatban - pláne egy légitársaságnál - egyáltalán nem magas fizetés. Inkább alcsony. A szokásos fejétől bűzlik a hal témája állt fenn.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tamas970, 2012.07.20 18:27

@laci_52: Nem, valahol olvastam egy kimutatást, hogy pl az easyjetes vagy wizz-es melós jobban keres(ett) az átlag malévesnél, mégis sokkal jobb volt a fentebbi 2 cég mérlege.

A malév baja az volt, hogy politikuskeltetőnek használták (unokaöcsik kaptak jó zsíros igazgatóhelyettesi állásokat), illetve az üzleti innovativitás teljes hiánya (pl csak azután lett netes jegyfoglalási lehetőség, miután az oroszok beléptek a buliba).

Csont-tal egyetértek, 450eFt (=1.5kEUR) nem SOK fizetés, ennyinek kellene lennie az átlag magyar melós bérének is - ne azt irigyeljük, akinek van, hanem emeljük fel azét, akinek nincs.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

meszi9, 2012.07.20 18:12

A politikusok is jól keresnek és még sem bírálja Őket senki sem ezért.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Csont, 2012.07.20 16:43

@laci_52: Lehet, hogy soknak tűnik az átlagbér, de ...

Idén először ültem repülőn. A visszafele úton közvetlenül a földetérés előtt erős turbulencia volt. Azt hittem életem filmjét kell végignéznem - ez majdnem plagizálás volt - de a pilóta simán letette a gépet. A légi személyzet minden egyes alkalommal az életét kockáztatja és Murphy-ből kiindulva nem garancia nekik a nyugdíj. Nem szállhatnak ki, hogy menetközben megjavítsák amit elrontott. A műszaki kiszolgáló személyzetnél sem gondolom, hogy 18 éves frissen végzett szakmunkásoknak kell a munkát végezniük, esetleg közmunkások javítsák a gépeket, mert úgy olcsóbb. Persze mindenki eldöntheti utazik-e repülővel vagy sem és kifizeti annak az árát vagy sem. Úgy gondolom nem az operatív személyzetet kell fikázni, aki ténylegesen munkát is végez.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html