Jelenleg éves szinten 15 milliárd forintot jelent az adósság kamatterhe, ami a működési költséget terheli. (A fejlesztési tárca korábbi közlése szerint már korábban döntés született arról, hogy magánnyugdíj-pénzből konszolidálják részlegesen a MÁV-ot és a BKV-t - a szerk.)

Szarvas Ferenc szerint ahhoz, hogy a MÁV pénzügyi helyzetét rendezni lehessen, az egyensúly megvalósításához az adósságkonszolidáción túl hatékonyságnövelésre, működésiköltség-csökkentésre, szervezeti átalakításra, további források bevonására, ezzel összefüggésben pedig a már kidolgozott fejlesztési tervek rögzítésére is szükség van.

Az adósságkonszolidáció lehetővé tenné, hogy a vasúttársaság az EU-források bevonásán túl a pénzpiacról is finanszírozza fejlesztéseit. A jelenlegi mintegy 300 milliárd forint adósságból körülbelül 120 milliárd forint a működési költségek fedezéséhez köthető, a többségét eszközök beszerzéséhez felvett hitelek teszik ki.

Várhatóan heteken belül dönt a kormány a közösségi közlekedési koncepcióról, amelyhez a MÁV az elkészült stratégiai munkatervét majd alakítani tudja. Ennek része egy olyan szervezeti átalakítás, amely az értéklánc egyes részérdekeit csoportszinten egységesíti, és szükséges ahhoz, hogy december 31-éig létrejöjjön a nemzeti közlekedési holding - közölte az elnök-vezérigazgató.

Szarvas szerint a vasúttársaságnál fejlesztések szükségek ahhoz, hogy felzárkózzon az európai színvonalhoz, a pályafelújítások mellett jelentősen javítani kell az eszközállományt is, hogy az utasok számára vonzóvá tegyék a vasutat. Tervezik egyebek mellett 70 elővárosi és 18 IC-motorvonat beszerzését, továbbá 50 harmadik generációs IC-vonat felújítását. A fejlesztéseket uniós forrásból és a pénzpiacon megszerezhető, állami garancia nélkül felvehető hitelekből finanszíroznák.