Szellemkamionok járhatják a magyar utakat

Miközben a magyar fuvarozók amiatt kongatják a vészharangot, hogy a külföldi - főleg román - kamionosok elveszik tőlük a munkát, az útdíjfizetési rendszer kamerái nem látnak megnövekedett külföldi kamionforgalmat. Most arra keresik a választ, hogy miért jönnek át a határon tömegesen üres kamionok és milyen útvonalon hagyják el az országot.
Szász Péter, 2020. szeptember 17. csütörtök, 07:06
Fotó: Getty Images

A hazai exportfuvarok közel egyharmadát áron alul viszik el a román fuvarozók - írta nyáron a NiT Hungary fuvarozói érdekvédelmi szervezet, ahol már 2019 végén azt tapasztalták, hogy gyilkos árverseny indult a hazai piacon. Ez a koronavírus-járvány alatt csak rosszabb lett.

A ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók 0,85-0,9 eurós kilométerenkénti díjjal számolnak, míg a románok a magyar fuvarokra 0,5-0,75 eurós ajánlatokat tesznek. Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára szerint nincs olyan eltérés a két ország fuvarozóinak költségelemeiben, ami ilyen markáns különbséget indokolna. Így felmerül a kérdés, mégis hogy csinálják? Ha arról van szó, hogy szabálytalanságok (túlsúly, pihenőidő be nem tartása, jövedékiadó-mentes üzemanyag, stb.) árán tudják lejjebb tornászni az árat, az hatalmas csapás a magyar cégeknek. Főleg azért, mert a román fuvarozók megrendelői között multinacionális vállalatokat találni, amelyek komoly díjakat fizetnek ki.

A kamerák nem látják

Érdekes módon a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kamerái nem láttak idén megnövekedett román felségjelzésű kamionforgalmat, sőt. Lapunknak küldött adataik szerint a teljes kamionforgalom idén január és augusztus között 7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2019 hasonló időszakában.

Ezen belül a román felségjelzésű kamionok aránya nem hogy nem nőtt, de minimális mértékben, 0,67 százalékkal még csökkent is. A magyar kamionok aránya viszont 1,2 százalékkal emelkedett.

A NÚSZ azt is megfigyelte, hogy míg május és június között a román kamionok forgalma elmaradt a 2018-as és 2019-es szinttől, a lengyel, bolgár, szerb és szlovák járműveké elérte azt.

Az első 8 hónapban az útdíj 20,32 százalékát fizették be román felségjelzésű tehergépjárművek úthasználata után, míg tavaly ugyanez az arány 20,44 százalék volt.

Akkor miért jönnek üres kamionok?

Dittel Gábor lapunknak arról beszélt, hogy a Magyar Közút nemrég szúrópróbaszerűen ellenőrizte a belépő kamionforgalmat az ártándi határátkelőnél, ahol a tengelysúlymérésnél 430 olyan járművet találtak, amelyek súlya alig haladta meg a saját tömegüket,

vagyis üresen lépték át a határt.

Később ebből a 430 kamionból mindössze 70-et tudtak ismételten ellenőrizni a lajtai és a zalakomári tengelysúly-mérő állomáson. 350 kamion hollétéről abban a bizonyos közutas akcióban semmit sem tudtak. Valamiért azonban mégis megérte nekik Romániából üresen átjönni Magyarországra.

Dittel Gábor szerint elképzelhető, hogy

az ilyen kamionok olyan útvonalat választanak, ahol elkerülik a kamerákat, a tengelysúly-mérő állomásokat és a kitereléses ellenőrzéseket, majd pedig felpakolva Szlovákia felé hagyják el az országot.

Ez persze csak feltételezés, ezért a NiT Hungary a témában érintett szervekkel (NÚSZ, Magyar Közút, rendőrség, NAV, ITM) megpróbálják feltérképezni a román kamionok magyarországi tevékenységét.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a nemzetközi fuvarozásban elszállított áruk tömege 28 százalékkal esett vissza 2020 első félévében. Dittel Gábor szerint ez nagy részben a koronavírus-járvány hatása, de szerepet játszik benne a külföldi fuvarozók térnyerése is. Becslésük szerint a magyar költségvetésnek eddig mintegy 50 milliárd forint bevételkiesést okozott, hogy a külföldi fuvarozók a magyar megrendelések után nem itthon adóznak.

Ennyire jók lennének a speditőrök?

Pár hónapja a Világgazdaságnak egy sepsiszentgyörgyi fuvarozó cég azzal magyarázta az alacsony árakat, hogy éppen a magyarországi speditőrcégek, vagyis fuvarszervezők adnak megrendelést romániai fuvarozóknak. A cégvezető arra is panaszkodott, hogy ezek a speditőrcégek nagy szeletet hasítanak le a fuvardíjakból. Eu ugyanakkor még inkább kérdésessé teszi azt, hogy miért éri meg a román kamionoknak üresen átjönniük Magyarországra.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ittott, 2020.09.17 19:19

ezek egy áfa optimalizációs folymat részei IS!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.09.17 10:02

"de szerepet játszik benne a külföldi fuvarozók térnyerése is."
Lacinál már említettem egy példát, adok még egyet.
Tavaly voltam egy multinál, s amíg az előtérben várakoztam, jött egy hely fuvarozó, aki ott helyben, bejelentkezés nélkül kuncsorgott fuvarért.
Sokadik kör után megtalálták neki az illetékest, akivel ott az előtérben, indiszkrét módon beszélték meg az üzletet.
Illetékes et egyből mondta, hogy nem tud fuvart adni, nem köthet szerződést itt senkivel, mert kintről, szerződött partnerek szállítanak.
Szerencsétlen magyar fuvaros saját maga nyomta le az árait, csak kapjon fuvart, mert azt hitte, hogy így talán mégis nyerő lehet. Annyira nem, hogy még a névkártyáját sem vette el az illetékes, mivel mondta, hogy NEM RENDELHET FUVART.
Szerintem sok ilyen történetről tudnak a NiT Hungary-nál.
Nincs mit tenni, ez a szabad vállalkozás.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.09.17 09:52

@laci_52:
Laci, te a HD sok hülyeséget beszéltél, de az ott általános volt.
Mondok egy példát az üres fuvarra, minden stikli és bűn nélkül.
Egy szlovák kamionos magyarban vett fel kábeldobokat és spanyolba vitte.
Visszafelé nem tudott fuvart szerezni, így üresen jött vissza, de mégis megérte neki, annyit kapott az útra. Egyéni vállalkozó, 1 gépe van, s egyedül fuvaroz, nincs alkalmazottja. Ez az egy út is megérte, visszfuvar nélkül.
-------------
A másik nagy baj még ezzel a kamionozással, hogy felesleges. Az említett kábeldobot vissza is kellett vinni, ami környezetszennyezés. Ennél nagyobb baj, hogy azt a kábelt itthon is megvehették volna, de kintről hozták.
Tehát nincs magyar bevétel, viszont kétszer szennyezik a környezetet a fuvarral, oda-vissza.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2020.09.17 09:41

Arra nem gondoltak, hogy a bejövő üres kamionban csempészáru van? Pár ezer doboz cigi vagy néhány kiló drog nem okoz nagy súlytöbbletet...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html