Kemény lesz az adóemelés jövőre

Idén még nem, de jövőre jelentős tehernövekedést jelent az, hogy a reklámadó mértékét a jelenlegi 5,3-ról 9 százalékra emelné idén június elsejétől a nemzetgazdasági tárca – mondta az RSM adószakértője. Fekete Zoltán Titusz szerint több érintett vállalkozásnak ez nem csupán azt jelenti, hogy nem lesznek nyereségesek, hanem veszteségbe is fordulhat át az eredményük.
Szász Péter, 2017. március 30. csütörtök, 19:03
Fotó: Napi.hu

Az Európai Bizottság még tavaly novemberben hozott határozatot arról, hogy a magyar reklámadó több ponton sérti az uniós állami támogatási szabályokat. Ezért azt a kormány még tavaly egységesen 5,3 százalékra módosította. A mostani minisztériumi javaslat szerint a már megfizetett reklámadót visszakérhetik a cégek, a reklámadó új mértéke viszont júniustól 9 százalék lesz - írja az Inforádió a közlemény alapján.

"Egy gyors számítással minden vállalkozás, amelyet érint a reklámadótörvény mostani módosítása realizálhatja, hogy a 2017-re vonatkozó kötelezettség éves szinten nem nagyon fog változni" - mondta az RSM adószakértője.

Eddig azok a reklámadó-köteles vállalkozások, amelyeknek a reklámközzétételből származó bevételük a 100 millió forintot meghaladta, 5,3 százalékot voltak kötelesek fizetni a reklám-árbevételük után. "Most ez úgy változik, hogy idén május 31-ig az összes árbevételük után nulla százalékos adófizetési kötelezettség keletkezik, ezután pedig 9 százalék". Az adószakértő szerint ha ezeknek a vállalkozásoknak egyenletesen oszlik meg az árbevételük, akkor éves szinten gyakorlatilag 5,24 százalékos lesz az adóterhük.

2018. január elsejétől viszont a mostani 5,3 százalék 9 százalékra fog változni, amely 1,7-szeres adónövekedést fog jelenteni. Ekkor minden érintett vállalkozásnak újra meg kell majd néznie, hogy az árbevételre vetített 9 százalékos adóterhelés hogyan befolyásolja a nyereségüket - javasolta.

Az RSM adószakértője úgy látja, hogy azokban az iparágakban, ahol eddig 3-5-6 százalékos nyereség volt, ott gyakorlatilag a 9 százalékos adó elviheti az eddigi nyereséget veszteségessé téve a vállalkozást. Az érintett vállalkozások a törvénymódosítás szövege szerint szabadon rendelkezhetnek majd a többlet felett, ami a reklámadó-túlfizetésükből származik.

Eldönthetik, hogy visszaigénylik-e az egész összeget, vagy más adónemszámlán lévő kötelezettségeiket teljesítik ebből, például átvezethetik az áfa-számlájukra. De úgy is dönthet egy vállalkozás, hogy a reklámadó-számláján megjelenő többletet a számlán hagyja, és a későbbi adófizetési kötelezettségeinél használja fel azt.

HOZZÁSZÓLÁSOK