Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egyelőre nem mutatkozik jelentős érdeklődés a nyugdíjcélú megtakarítási termékek iránt − állítja Kovács Zsolt, az ING Biztosító vezérigazgatója.

A magyar társadalom hozzászokott a magyar állam "gondoskodásához", továbbra is a "biztos lesz nyugdíjam, biztosan lesz egészségügyi ellátásom" elv dominál − teszi hozzá Pandurics Anett. A Magyar Posta Biztosító vezérigazgatója szerint a keserű ráébredés akkor következik be, ha a most tervezett intézkedések erőteljesen éreztetik hatásukat: még ha növekszik is az aktivitási ráta és a megtakarítási hajlandóság, a demográfiai változások minden egyéb intézkedés sikere esetén sem hagynak más lehetőséget az államnak, mint hogy átrendezze az egészségügyi, szociális ellátást és a nyugdíjrendszert − e tekintetben pedig kiemelt szerephez jut az öngondoskodás.

A hirtelen jött gazdasági visszaesés, a fizetések csökkenése, az esetleges elbocsátások már ráirányították a lakosság figyelmét arra, hogy ebben a bizonytalan környezetben egyre inkább csak magukra számíthatnak − fest "kellemesebb" képet Bartók János, az Aviva Életbiztosító elnök-vezérigazgatója.

Hasonló "ébredésről" számol be Gaál Csaba, a CIG Pannónia Biztosító vezérigazgatója is: a társaság értékesítési tapasztalatai is azt mutatják, hogy a lakosság kezd ráébredni az öngondoskodás szükségességére. A szakember szerint ugyanakkor a lakosság körében az elmúlt időszakban nőtt a megtakarítások iránti igény, konkrét lépéseket azonban − jellemzően − nemigen tesznek.

Bartha Viktória, az Aegon életbiztosítási vezérigazgató-helyettese szerint a téma egyre erőteljesebb médiajelenléte is hozzájárult ahhoz, hogy mind többen tartják fontosnak az öngondoskodást, ugyanakkor ő is úgy látja, e tekintetben még mindig kevesen hoznak konkrét döntést.

Bár a nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek leginkább olyankor kezdenek megtakarításokat felhalmozni, amikor bizonytalannak érzik a jövőjüket, ám hazánkban a hosszú távú célokra történő megtakarítás − mint a gyermekek jövője vagy a nyugdíj − csökkenő tendenciát mutat, az átlagpolgárok ugyanakkor legalább a váratlan kiadásokra egyre növekvő számban tesznek félre − hívja fel a figyelmet Csata Dénes, a Signal Biztosító vezérigazgató-helyettese.

A folyamat tehát elindult, de ezt még − Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója szerint − nem lehet tudatos öngondoskodásnak nevezni, hiszen egyelőre messze vagyunk a nyugati átlagtól. Nehezen tudjuk átlépni azt a pszichés gátat, amit az okoz, hogy a jövőbeli jobb anyagi körülmények érdekében le kell mondani mai "élvezetekről" − foglalja össze a tipikus hazai attitűdöt Schaub Erika, a Generali Biztosító személybiztosítási üzletágának vezetője.

A fogyasztási szerkezetben mindenesetre van olyan tétel − például az élvezeti cikkek −, amelyek növekvő részarányát jó lenne, ha a megtakarítási kedv elmozdulása csökkentené. A felkészült pénzügyi tanácsadóknak nagy szerepük lehet a meggyőző tájékoztatásban − hívja fel a figyelmet Kovács Zsolt, az ING Biztosító vezérigazgatója.

 

A fogyasztási szerkezet alakulása Magyarországon (súly, %)
Megnevezés20072008200920102011
Élelmiszerek és alkoholmentes italok18,4318,70319,13719,41219,6
Szeszes italok, dohányáruk6,7957,347,7678,0668,384
Ruházat és lábbeli4,8584,6244,5274,2954,208
Lakásszolgáltatás, víz, villamos energia, gáz és egyéb tüzelőanyagok20,26219,66719,96620,83222,449
Lakberendezés, lakásfelszerelés, rendszeres lakáskarbantartás6,6686,3825,9015,7065,399
Egészségügy3,4343,4963,7933,9274,078
Közlekedés és szállítás14,42515,02514,67114,04913,269
Távközlés5,004,7324,4024,4284,273
Szabadidő és kultúra8,828,688,3798,1677,75
Oktatás1,0991,1061,0481,0020,924
Vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás5,9275,8165,9945,795,384
Egyéb termékek és szolgáltatások4,2824,4294,4154,3264,282
Forrás: KSH