Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
Egyelőre nem mutatkozik jelentős érdeklődés a nyugdíjcélú megtakarítási termékek iránt − állítja Kovács Zsolt, az ING Biztosító vezérigazgatója.
A magyar társadalom hozzászokott a magyar állam "gondoskodásához", továbbra is a "biztos lesz nyugdíjam, biztosan lesz egészségügyi ellátásom" elv dominál − teszi hozzá Pandurics Anett. A Magyar Posta Biztosító vezérigazgatója szerint a keserű ráébredés akkor következik be, ha a most tervezett intézkedések erőteljesen éreztetik hatásukat: még ha növekszik is az aktivitási ráta és a megtakarítási hajlandóság, a demográfiai változások minden egyéb intézkedés sikere esetén sem hagynak más lehetőséget az államnak, mint hogy átrendezze az egészségügyi, szociális ellátást és a nyugdíjrendszert − e tekintetben pedig kiemelt szerephez jut az öngondoskodás.
Kapcsolódó
A hirtelen jött gazdasági visszaesés, a fizetések csökkenése, az esetleges elbocsátások már ráirányították a lakosság figyelmét arra, hogy ebben a bizonytalan környezetben egyre inkább csak magukra számíthatnak − fest "kellemesebb" képet Bartók János, az Aviva Életbiztosító elnök-vezérigazgatója.
Hasonló "ébredésről" számol be Gaál Csaba, a CIG Pannónia Biztosító vezérigazgatója is: a társaság értékesítési tapasztalatai is azt mutatják, hogy a lakosság kezd ráébredni az öngondoskodás szükségességére. A szakember szerint ugyanakkor a lakosság körében az elmúlt időszakban nőtt a megtakarítások iránti igény, konkrét lépéseket azonban − jellemzően − nemigen tesznek.
Bartha Viktória, az Aegon életbiztosítási vezérigazgató-helyettese szerint a téma egyre erőteljesebb médiajelenléte is hozzájárult ahhoz, hogy mind többen tartják fontosnak az öngondoskodást, ugyanakkor ő is úgy látja, e tekintetben még mindig kevesen hoznak konkrét döntést.
Bár a nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek leginkább olyankor kezdenek megtakarításokat felhalmozni, amikor bizonytalannak érzik a jövőjüket, ám hazánkban a hosszú távú célokra történő megtakarítás − mint a gyermekek jövője vagy a nyugdíj − csökkenő tendenciát mutat, az átlagpolgárok ugyanakkor legalább a váratlan kiadásokra egyre növekvő számban tesznek félre − hívja fel a figyelmet Csata Dénes, a Signal Biztosító vezérigazgató-helyettese.
A folyamat tehát elindult, de ezt még − Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója szerint − nem lehet tudatos öngondoskodásnak nevezni, hiszen egyelőre messze vagyunk a nyugati átlagtól. Nehezen tudjuk átlépni azt a pszichés gátat, amit az okoz, hogy a jövőbeli jobb anyagi körülmények érdekében le kell mondani mai "élvezetekről" − foglalja össze a tipikus hazai attitűdöt Schaub Erika, a Generali Biztosító személybiztosítási üzletágának vezetője.
A fogyasztási szerkezetben mindenesetre van olyan tétel − például az élvezeti cikkek −, amelyek növekvő részarányát jó lenne, ha a megtakarítási kedv elmozdulása csökkentené. A felkészült pénzügyi tanácsadóknak nagy szerepük lehet a meggyőző tájékoztatásban − hívja fel a figyelmet Kovács Zsolt, az ING Biztosító vezérigazgatója.
Megnevezés | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Élelmiszerek és alkoholmentes italok | 18,43 | 18,703 | 19,137 | 19,412 | 19,6 |
Szeszes italok, dohányáruk | 6,795 | 7,34 | 7,767 | 8,066 | 8,384 |
Ruházat és lábbeli | 4,858 | 4,624 | 4,527 | 4,295 | 4,208 |
Lakásszolgáltatás, víz, villamos energia, gáz és egyéb tüzelőanyagok | 20,262 | 19,667 | 19,966 | 20,832 | 22,449 |
Lakberendezés, lakásfelszerelés, rendszeres lakáskarbantartás | 6,668 | 6,382 | 5,901 | 5,706 | 5,399 |
Egészségügy | 3,434 | 3,496 | 3,793 | 3,927 | 4,078 |
Közlekedés és szállítás | 14,425 | 15,025 | 14,671 | 14,049 | 13,269 |
Távközlés | 5,00 | 4,732 | 4,402 | 4,428 | 4,273 |
Szabadidő és kultúra | 8,82 | 8,68 | 8,379 | 8,167 | 7,75 |
Oktatás | 1,099 | 1,106 | 1,048 | 1,002 | 0,924 |
Vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás | 5,927 | 5,816 | 5,994 | 5,79 | 5,384 |
Egyéb termékek és szolgáltatások | 4,282 | 4,429 | 4,415 | 4,326 | 4,282 |
Forrás: KSH |