Kevesebben panaszkodnak a bankokra

Jelentősen csökkent a PSZÁF-hoz érkező panaszok száma: a fogyasztók a tavalyi harmadik negyedévben 2311 beadványt adtak be a pénzügyi felügyelethez, az előző negyedévinél 21,7, az egy évvel korábbinál pedig 28,6 százalékkal kevesebbet - derül ki a szervezet honlapján közzétett elemzésből.
MTI-Eco, 2011. január 3. hétfő, 16:55
Fotó:

A beadványok száma valamennyi szektor esetében erőteljesen megfogyatkozott az előző negyedévhez képest.

A tőkepiaci és a pénztári bejelentések száma éves összehasonlításban továbbra is csökkenő tendenciát mutat, az utóbbi szegmensnél az egy évvel korábbi harmadára esett vissza a beadványok száma.

A pénzpiaci ágazat esetében a deviza alapú személyi kölcsön kivételével minden szolgáltatástípusnál mérséklődött, sőt a tavalyi év azonos időszakához képest közel felére esett vissza.

Egyéves összehasonlításban csak a biztosítási szektornál tapasztalható növekedés (22,6 százalék).

A legtöbb beadvány a pénzpiaci (55,2 százalék) és a biztosítási (32,2 százalék) szektorra érkezett, a pénztári szektorra csak a kifogások 2,2, a tőkepiacira 0,8 százaléka. A pénzpiaci szektorban a legtöbb bejelentés továbbra is a bankokra vonatkozott (73,3 százalék), a pénz- és tőkepiaci szektoron belül pedig ismét a pénzügyi vállalkozásokra érkezett a bejelentések közel ötöde (18,5 százalék). A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni bejelentések az egyéb kategória közel kétharmadát (40 darab) tették ki a vizsgált időszakban.

A pénz- és tőkepiaci beadványok több mint kétharmada (67,4 százalék) - a korábbi negyedévekhez hasonlóan - a hitelezéssel volt kapcsolatos 2010 harmadik negyedévében.

A szolgáltatástípusokat tekintve - a deviza alapú személyi kölcsön kivételével - a beadványszám minden esetben csökkent az előző negyedévihez képest. A hitelezéssel kapcsolatos beadványokon belül továbbra is a hosszú lejáratú, ingatlanfedezet mellett nyújtott szabad felhasználású és lakáshitelek részesedése a legnagyobb, együtt a hitelezési beadványok több mint harmadát tették ki.

Az előző negyedévhez hasonlóan leginkább a szolgáltatás minőségével, az egyéb ügyviteli hibákkal, az elszámolások, megbízások teljesítésével, illetve a tájékoztatási hiányosságokkal - amelyek együttesen az összes beadvány közel 70 százalékát teszik ki - kapcsolatban fordultak a fogyasztók a felügyelethez. Piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Budapest Bankra, a Citibank Magyarországi Fióktelepére, valamint a Credigen Bankra.

A biztosítókat érintő beadványok száma az előző negyedévhez képest mintegy 20 százalékkal mérséklődött 2010 harmadik negyedévében, azonban az előző év azonos időszakához képest - a biztosító rt.-kre érkezett beadványok még mindig jelentős száma következtében - 22, 6 százalékkal emelkedett. A szolgáltatástípusokat tekintve a bejelentések körülbelül háromnegyedét a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és élebiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok és az egyéb ügyviteli hibák. Piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Groupama Garancia Biztosítóra, a Genertel Biztosítóra, valamint az AIM Általános Biztosítóra.

A pénztári szektorra tett bejelentések száma folyamatosan csökkenő tendenciát mutat az elemzés szerint. Az első negyedévben még magas magánnyugdíjpénztári beadványszám (59 darab) a harmadik negyedévre közel felére mérséklődött (31 darab), azonban még így is erre az intézménytípusra érkezett a beadványok 62 százaléka. Az önkéntes nyugdíjpénztárak ellen benyújtott beadványok száma folyamatosan csökken (14 darab), az előző év azonos időszakában tapasztalthoz képest pedig a negyedére esett vissza. Önsegélyező pénztár ellen nem érkezett beadvány a harmadik negyedévben. Összességében az - alacsony részaránnyal rendelkező - tagszervezéssel kapcsolatos beadványok növekedése kivételével az összes beadványtípusnál jelentős mértékben mérséklődött a beadványok száma.

A felügyelet ügyfélszolgálatára 2010 harmadik negyedévében összesen 9.796 fogyasztói megkeresés érkezett - ebből személyesen 1.156, telefonon 6.108, írásban 2.532 -, a megkeresések száma az előző negyedévekhez viszonyítva összességében stagnált. A személyes megkeresések száma az előző negyedévhez képest harmadával csökkent; a kezelt telefonhívások száma az elmúlt időszakokban szintén folyamatosan mérséklődött, az írásbeli beadványoké azonban - a szervezeti felépítés változása következtében - több mint két és félszeresére nőtt.

HOZZÁSZÓLÁSOK