Kiakadtak a fuvarozók: továbbra is komoly bajok vannak az e-útdíj rendszerrel

Számtalan sebből vérzik továbbra is az elektronikus útdíj rendszer, ezért a fuvarozók annak felfüggesztését kérik.
Diószegi József, 2013. július 8. hétfő, 12:41
Fotó: Napi.hu

Számtalan problémát jeleztek a fuvarozók az érdekvédő szervezeteknek az elektronikus útdíj kapcsán, ezért a rendszer működésének felfüggesztették kérik - ezt jelezte az MKFE, A Fuvosz, és a NIT Hungary is.

A legtöbb gond az útvonal tervezés során adódik, a fuvarozók szerint ugyanis problémás a térkép szoftver, például nem tudja megkülönböztetni Csornát és Csomát - mondta Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára, aki azt is elmondta, hogy a bejelentett problémákat egy hét után sem javították ki. Olyan is előfordult, hogy az álló jármű után is számlázott a rendszer. Arra is volt példa, hogy a Budapest-Debrecen közötti utat odafelé a 3-as, visszafelé pedig a 4-es utat jelöli ki az útvonaltervező. Olyat is jeleztek, hogy egy fuvarozó számlájáról 333 ezer 60 forintot vontak le, ehhez a járműnek hétezer kilométert kellett volna megtennie. Ez a rendszer most nem jó rendszer - hangsúlyozta Peredi.

A fuvarozók 28-32 százalékos költségnövekedésre számíthattak amiatt, hogy a korábbi matricás rendszerről át kellett térni az elektronikus útdíjra. A problémák azonban jelentős - nem tervezett - költségnövekedést eredményeznek a vállalatoknak - mondta Dittel Gábor,  a NIT Hungary ügyvezető főtitkára. A használhatatlan térkép például hat százalékos plusz terhet,a pénzügyi anomáliák pedig 9 százalékos tehernövekedést, az adminisztrációs költségek pedig kilométerenként 22 forintos plusz terhet jelentettek az elmúlt egy hétben - mondta Dittel, aki azt is kiemelte, hogy a rendszer számvitelig alkalmatlan, s az is kérdés, hogy a fuvarozók milyen alapon tudják majd áthárítani a nem tervezett, növekvő költségieket.

A gyakorlati problémákon túl elvi gondok is vannak a rendszerrel - mondta Karmos Gábor,az MKFE főtitkára. Az egyik ilyen probléma, hogy előrefizetéses a rendszer, (utólagos fizetés nélkül). További probléma, hogy valójában nem használatarányos a rendszer, hisz ha valaki akár csak száz méterre viszi igénybe az elemi útdíj szakaszt akkor is teljes szakasz használatáért kell fizetni. Az alkalmazás nincs teljesen összhangban a fuvarozás nemzetközi szabályozásával és némely magyar jogszabállyal sem. Ez utóbbiak szerint ugyanis az áru felett a feladó rendelkezik, az utasításai alapján kell eljárnia. Ha viszont a gépjárművezető már megvásárolta az eredeti tervek alapján a viszonylati jegyet, egy későbbi útvonal módosítás miatt nincs lehetőség annak visszaváltására - emelte ki Karmos.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

kutyauto, 2013.07.09 10:06

Ja... Azt még hozzátenném, hogy hosszú évek óta nyilvánvaló, hogy a külföldiektől réges régen pénzt kéne kérni az úthasználatért. Bezzeg a bocskorosok nem cicóztak, nem törték a fejüket feleslegesen bonyolult "bevételmaximalizáló" megoldáson, hanem vagy tíz éve elkérik mindenkitől azt a szerény tíz-húsz lejt a határon, adnak érte egy matricát aztán kézcsók, jó utat!. Mondjuk tíz éve szednek szerény pénzt, egyszerű módszerekkel... mennyivel is vannak beljebb?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kutyauto, 2013.07.09 09:54

Hát, hogy miként kellene ezt high-tech csinálni, azt majd akkor fogom megmondani, ha nekem utalják a milliárdokat, amiket erre fordítanak...
Amúgy, ha nekünk hama-hama kell a pénz, és se észt, se infrastruktúrát nem tudunk mögé állítani, akkor tudod hogyan kell megoldani? Hát egyszerűen barátom. Belföldiek: útnyilvántartás + km számláló alapján utólag szépen összeadod a kilométert, megszorzod egy szerény összeggel, aztán befizeted.Mielőtt belekötnél, mondom hogy bárhol megállítják ellenőrizhető, másrészt meg olyan összeget kell kiszabni, ami nem kényszerít csődbe vagy csalásba... Ja, ez nem megy nálunk... Külföldiek: Határon szépen kifizet egy normális átlagolt km díjat azért kap egy matricát ami 48 óráig érvényes. Pont. Nem kell ide navigációs szoftver, meg elemi útszakaszok, meg anyjuk kínja.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2013.07.09 09:53

@rigolya:
Mikor mondtam hogy jó a rendszer ?
(legyen az útdíj vagy orbánisztán)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.07.09 08:59

@bissone: Ja, ha nem lopták el és ezt Ön mondja, akkor béke és nyugalom szállott a szívemre.

Értem én: conditio sine qua non.

Köszi a felvilágosítást.

Látom, hogy büntetéspárti.

Nem lenne azért ártalmas, ha olvasgatna arról, hogy a böntetések szigorításának milyen hatásai vannak - pl. a visszatartó erő érvényesülése szempntjából, hogy úgy mondjam, mennyire "rugalmas".

Ha az Ön és a Kétharmad logikáját vinném végig, akkor minden kihágás életfogytiglannak kellene, hgy járjon - s minden bűn eg is szűnne azonnal.

Márpedig ez nincsen így és soha nem is volt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Kotkodus, 2013.07.09 08:52

ironikus, hogy a hibásan működő rendszert már elindították, de a hazai fuvarozóknak ígért kedvezményes hiteltámogatásról még senki sem hallott... pedig nyilván annak megszervezése eltörpül az útdíj bevezetéséhez képest...

jól jelzi, hogy t. kormányunknak mi a fontos: pénzbehajtás, vagy a (már így is nehéz helyzetben lévő) hazai gazdasági szereplők túlélése.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html