Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Számtalan problémát jeleztek a fuvarozók az érdekvédő szervezeteknek az elektronikus útdíj kapcsán, ezért a rendszer működésének felfüggesztették kérik - ezt jelezte az MKFE, A Fuvosz, és a NIT Hungary is.

A legtöbb gond az útvonal tervezés során adódik, a fuvarozók szerint ugyanis problémás a térkép szoftver, például nem tudja megkülönböztetni Csornát és Csomát - mondta Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára, aki azt is elmondta, hogy a bejelentett problémákat egy hét után sem javították ki. Olyan is előfordult, hogy az álló jármű után is számlázott a rendszer. Arra is volt példa, hogy a Budapest-Debrecen közötti utat odafelé a 3-as, visszafelé pedig a 4-es utat jelöli ki az útvonaltervező. Olyat is jeleztek, hogy egy fuvarozó számlájáról 333 ezer 60 forintot vontak le, ehhez a járműnek hétezer kilométert kellett volna megtennie. Ez a rendszer most nem jó rendszer - hangsúlyozta Peredi.

A fuvarozók 28-32 százalékos költségnövekedésre számíthattak amiatt, hogy a korábbi matricás rendszerről át kellett térni az elektronikus útdíjra. A problémák azonban jelentős - nem tervezett - költségnövekedést eredményeznek a vállalatoknak - mondta Dittel Gábor,  a NIT Hungary ügyvezető főtitkára. A használhatatlan térkép például hat százalékos plusz terhet,a pénzügyi anomáliák pedig 9 százalékos tehernövekedést, az adminisztrációs költségek pedig kilométerenként 22 forintos plusz terhet jelentettek az elmúlt egy hétben - mondta Dittel, aki azt is kiemelte, hogy a rendszer számvitelig alkalmatlan, s az is kérdés, hogy a fuvarozók milyen alapon tudják majd áthárítani a nem tervezett, növekvő költségieket.

A gyakorlati problémákon túl elvi gondok is vannak a rendszerrel - mondta Karmos Gábor,az MKFE főtitkára. Az egyik ilyen probléma, hogy előrefizetéses a rendszer, (utólagos fizetés nélkül). További probléma, hogy valójában nem használatarányos a rendszer, hisz ha valaki akár csak száz méterre viszi igénybe az elemi útdíj szakaszt akkor is teljes szakasz használatáért kell fizetni. Az alkalmazás nincs teljesen összhangban a fuvarozás nemzetközi szabályozásával és némely magyar jogszabállyal sem. Ez utóbbiak szerint ugyanis az áru felett a feladó rendelkezik, az utasításai alapján kell eljárnia. Ha viszont a gépjárművezető már megvásárolta az eredeti tervek alapján a viszonylati jegyet, egy későbbi útvonal módosítás miatt nincs lehetőség annak visszaváltására - emelte ki Karmos.