"Csépke András nem méltóztatott eljönni - dacára, hogy kifejezetten kértük a MÁV-Start vezérigazgatójának jelenlétét a tárgyaláson. Lehet, hogy más dolga akadt, kellemkedni kellett az alákérdező újságíróknak - azidőtájt is. Fogalmam sincs, de rendkívül bántó, hogy ennyire nem törődik a munkatársai sorsával. Reméljük, a jövőben azért ez másképpen lesz" - nyilatkozta Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet (VDSZSZ) Szolidaritás alelnöke annak kapcsán, hogy az elmúlt időszakban több vasúti jegykezelőt is bántalmaztak, de a MÁV-Start nem tesz lépéseket a további esetek megelőzésére.

Legutóbb május végén ütött meg az arcán egy kalauzt az egyik utas. Az áldozat utána kórházi ápolásra szorult. Az ügyben tart a rendőrségi eljárás, de - mint Bárány Balázs fogalmazott - ez édeskevés, hiszen ez következmény, esemény utáni, valamint szerinte ennek nincs megelőző hatása a további bántalmazások esetében.

"A MÁV-Start vezetése úgy tűnik, képtelen megbirkózni ezzel a feladattal, ami rendkívül bántó. Harlem utcáin éjszaka biztonságosabb Rolex órával közlekedni, mint jegyvizsgálói szolgálatot ellátni a MÁV-Start által üzemeltetett szerelvényeken" - fakadt ki a szakszervezeti vezető.

A VDSZSZ honlapján megjelent bejegyzéséből kiderül, hogy kezdeményezték a MÁV-nál, hogy a jövőben a jegyvizsgálók dönthessenek az ellenőrzés megszakítása mellett, ha egy utas agresszívan lép fel ellenük. Továbbá azt is felvetette az érdekvédelmi szervezet, hogy önvédelmi képzést szervezzenek a dolgozóknak, vagy legalább testkamerás védelmet kapjanak.

Kizárólag azt tapasztaljuk az ilyen megbeszéléseken, hogy az magyarázzák, miért nem lehet valamit megcsinálni. Rácsodálkoznak dolgokra, tanácskoznak a 7. emeleti Tejúton, szóval ennek valahogy véget kellene vetni - kommentálta a MÁV vezetőségének hozzáállását Bárány.

Reagált a MÁV

Cikkünk megjelenése után a MÁV-Start közleményben reagált Bárány kijelentéseire. Mint írják, több módon is szavatolni próbálják az utasok és a dolgozók biztonságát. Röviden összefoglalva ezek a következők:

  • szoros együttműködést alakított ki a rendvédelmi szervekkel (rendőrség), polgárőrségekkel
  • biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet biztosít számos vonaton
  • biztonságtechnikai beruházásokat valósított, valósít meg (fedélzeti kamerák)
  • testkamerákat tesztelt, a rendszer kiterjesztése folyamatban van
  • bővíti a jegyvizsgálók létszámát
  • feljelentéseket tesz, biztosítja a munkavállalók jogi védelmét, jogi tanácsokat ad
  • figyelemfelhívó kampány keretében tájékoztató kiadványokat helyezett el pénztáraknál, járműveken arról, hogy a közfeladatot ellátók elleni erőszak milyen büntetőjogi következményekkel jár.
Az egyes intézkedésekről részletesen ebben a cikkben olvashat.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.