Váratlanul közel 10 százalékos visszaesésbe váltott decemberben a magyarországi újautó-piac, holott a korábbi hónapokban - a stagnáló november kivételével - még kisebb-nagyobb növekedést mutattak az eladások. A DataHouse adatai szerint az év utolsó hónapjában 3,9 ezer gépkocsira került rendszám, így az elmúlt esztendő egészében eladott 43,5 ezer autó közel 28 százalékkal kevesebb a 2009-es mennyiségnél.

Felfutott az Opel decemberben

A december nagy nyertese az Opel lett: eladásainak közel megduplázásával - 690 autó - az első helyre lépett elő, 18 százalékos piacrészesedéssel. A 7. helyen álló Audi ennél is jobb teljesítményt mutatott fel, bő háromszorosára, 172 darabra növelte eladásait.

A 12 havi toplistát továbbra is a Ford vezeti, 12 százalékot közelítő piacrészesedéssel úgy, hogy eladásai egyharmaddal 5,2 ezer darab alá estek. Az Opel hasonló teljesítménnyel került a második helyre (10,8 százalékos piacrészesedés, 4,7 ezer autó), miközben a Skoda egyharmados növekedéssel zárkózott fel a harmadik helyre (10,1 százalékos piacrész, 4,4 ezer autó). A top-10-ben a 4. helyen álló VW és az 5. helyen lévő Renault forgalma az átlagnál jóval kisebb mértékben csökkent, így piacrészesedésük javult.

A legnagyobb bukta a Suzukinak jutott, miután a márka nem tartozik a piacot életben tartó flottabeszerzők kedvencei közé, a hitelből vásároló háztartások pedig jószerével eltűntek. Az esztergomi gyártó autóiból kevesebb mint 2,3 ezer darab kelt el az egy évvel korábbi 8,1 ezer után - ez több mint 72 százalékos visszaesésnek felel meg. A 2009-es évet még 13,5 százalékos részesedéssel piacvezetőként zárt a Suzuki.

A kishaszonjármű-piac élénkülése viszont folytatódott, a decemberi közel 1300-as darabszám 26 százalékos növekedést mutat, a 12 havi 9,2 ezer autó 14 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

Mi várható idén?

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azt reméli, hogy a 2011-es szja-változások kellőképpen erősítik majd a középosztály és a felső középosztály anyagi helyzetét, így ezek a rétegek újra megjelenhetnek az autószalonokban. Az egyesület szerint az idén így a tavalyinál ideinél valamivel több személygépkocsi kelhet el, illetve remélik, de nem biztosak benne, hogy sikerül elérni a 2009-es szintet.

Hasonlóan látja a helyzetet Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke is. Szerinte tavaly történelmi mélypontra ért a gépjármű-értékesítés Magyarországon, elérte az 1992-es szintet, de 2011-ben már némi emelkedés jöhet, az erőteljesebb növekedés pedig 2012-ben következhet be.

Korábban a második legnagyobb volt a régióban a magyar piac, csak Lengyelország előzte meg, ma pedig csak Horvátországot megelőzve, az utolsóelőtti helyen áll Magyarország, miközben lekörözött bennünket a jóval kisebb Szlovénia vagy Szlovákia is. A magyarországihoz hasonló méretű Csehországban például még az idén is 180 ezer járművet értékesítettek (szemben az 53 ezres magyarországi eladással), s ott nem is volt a miénkhez hasonló mélyrepülése a piacnak, csak némi csökkenés következett be az elmúlt években.

A szakember ezt részben azzal magyarázza, hogy Csehországban nem volt a magyarországihoz hasonló felelőtlen hitelezési boom. Nálunk pedig az is hozzájárult a siralmas eredményhez, hogy már a gazdasági krízis előtt válságban volt az autóipar. A jelenlegi gyászos értékesítésben egyebek mellett szerepe van annak is, hogy a hitelfelvételi kedv nagyon szerény, alig néhány ezerre tehető a hitellel vásárlók száma, az évekkel ezelőtt 110-120 ezres szinthez képest. Gablini szerint csak akkor várható érdemi változás a piacon, ha megkezdődik a gazdasági kilábalás, bár még azt követően is el kell telnie egy kis időnek, hogy visszatérjen a fizetőképes lakossági erő, hisz ekkor először a háztartásokat kell konszolidálni, a számlák kiegyenlítése után jöhet szóba az autóvásárlás.