Kiderült, mekkora magyar állami támogatást kap az Audi Hungaria

Az Audi Hungaria tavaly 12 százalékkal, 2609 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, az eredménye 138 milliárdra nőtt. A magyar államtól többféle címen kap támogatást, ezekből tavaly 1,9 milliárd forintot hívott le - derül ki a cég májusban leadott beszámolójából.
Napi.hu, 2016. május 18. szerda, 19:21
Fotó: Napi.hu

Rendkívül sikeres évet zárt 2015-ben hazánk egyik legnagyobb vállalata, a győri székhelyű Audi Hungaria Motor Kft., a nettó árbevétele az előző évhez képet 917 millió euróval 8,33 milliárd euróra nőtt (ez a tavaly év végi 313 forintos euróárfolyamon számolva 287 milliárd forint növekedést és 2609 milliárd forint nettó árbevételt jelent) - derül ki a társaság 2015-ös beszámolójából.

A nagyvállalat bevétele szinte teljes egészében (8,3 milliárd euró) exportból származik, túlnyomórészt a Volkswagen konszern tagjainak adja el az itt előállított motorokat és autókat, a legjelentősebb vevője az anyavállalat Audi AG. (Az export 78 százalékban Németországba irányul, a fennmaradó részben pedig egyéb európai országokba, ahol a konszern jelen van.)

Az üzemi eredményét 103 millió euróval 426 millió euróra (133 milliárd forintra) tudta növelni tavaly, míg az adózás előtti eredményét 123 millióval 441 millió euróra (138 milliárd forintra). Adót az értékcsökkenés és kutatás-fejlesztési költségek elszámolása miatt az előző évhez hasonlóan tavaly sem fizetett a nagyvállalat, így az adózott eredménye is 441 millió euró lett.

Audi Hungaria-adatok (millió euró)
20112012201320142015
Nettó árbevétel5582,45535,65856,27420,48337,5
Egyéb bevételek46,261,758,771,395,2
Üzemi eredmény708,6316,8309,4323,7426,3
Adózás előtti eredmény759,1338,6315,7318,9441,7
Adózott eredmény759,1334,3314,3318,9441,7
Mérleg sz. eredmény759,10314,3308,9441,7
Forrás: E-beszámoló

Nincs osztalékfizetés

Osztalékot azonban tavaly nem fizettek a tulajdonosnak, az eredményt az eredménytartalékba helyezték. (A győri óriáscég a 2014-es üzleti év után még 10 millió euró osztalék kifizetését hagyta jóvá, az azt megelőző tíz évben viszont csak 2012-ben volt osztalékfizetés, de akkor kisöpörték az eredménytartalékot: összesen hárommilliárd eurót, azaz mintegy 900 milliárd forintot vett ki a német tulajdonos.)

A vállalat saját tőkéje 3,9 milliárdról 4,3 milliárd euróra nőtt tavaly, az eredménytartalékban 2,2 milliárd euró volt.

Százmilliárd forintos bérköltség

A kiadásai is nőttek tavaly az Audi Hungariának, az anyagjellegű ráfordításai (anyagköltség, igénybe vett szolgáltatások) 6,1 milliárdról 6,7 milliárd euróra, míg a személyi kiadások (bérköltség, járulékok, egyék kifizetések) 305 millióról 330 millió euróra. Ez azt jelenti, hogy a vállalat tavaly több mint 103 milliárd forintot fizetett ki összesen 11 353 dolgozójának. (A dolgozói létszám idén a Céginfo.hu adatai szerint 12 037 főre bővült.)

Audi Hungaria-mérleg (millió euró)
20142015
Befektetett eszközök4170,04088,8
Forgóeszközök1286,21049,7
Aktív időbeli elhatárolások9,35,0
Saját tőke3923,24353,9
Céltartalékok106,666,3
Kötelezettségek1209,1506,0
Passzív időbeli elhatárolások226,5217,3
Forrás: E-beszámoló

Támogatja az állam

Az Audi Hungaria több címen kap magyar állami támogatást, ezekből tavaly 1,86 milliárd forintot hívott le.

- Egy 2011-es kötelezettségvállalás alapján az állam 15,4 milliárd forintot ad járműgyártási beruházásokra (karosszéria és lakkozóüzem, járműszerelde és présüzem létesítésére), ebből tavaly egymilliárd forintot kapott meg a vállalat.

- A munkatársak képzésére egy 2012-es megállapodás keretében 557 millió forintos támogatás jár, ebből tavaly 151 milliót kaptak meg.

- A kutatás-fejlesztés támogatására, a motorfejlesztési központ költségeire 2013 decemberében vállalt kötelezettséget az állam 1,7 milliárd forint értékben, ebből 2015-ben 710 milliót folyósítottak.

- A motor- és járműfejlesztési központ beruházásait 1,7 milliárd forinttal dotálja az állam, de ennek keretében tavaly nem hívott le pénzt az Audi Hungaria.

- Az állam tavaly egy hatmilliárd forintos kötelezettséget is vállalt a motorgyártásban 2018-ig megvalósított beruházásokra, de ebből még nem vett igénybe támogatást a cég.

- Az állam 2013-ban támogatta az Audi projekt- és oktatóközpontjának tanműhely fejlesztését is 334 millió forinttal, ezt 2014-ben vette igénybe a társaság - derül ki a beszámolóból.

A társaság tavaly 2,5 százalékkal 2,022 millió darabra növelte a motorgyártását, a Győrben készült járművek száma az előző évi 133 ezerről 160 ezerre bővült - a gyártást az új Audi A3 modellek és az Audi TT harmadik generációjának szériagyártása határozta meg.

Termelési számaink és a vállalat pénzügyi eredményei ismét igazolják, hogy milyen nagyszerű teljesítményre képes az Audi Hungaria - mondta Peter Kössler ügyvezető idén márciusban a társaság számait kommentálva. Elkötelezett munkatársainkkal közösen megteremtettük egy sikeres 2016-os esztendő alapjait. Hosszú távú beruházásokkal, jövőbe mutató projektekkel, valamint smart megoldásokkal továbbra is biztosítjuk az Audi Hungaria versenyképességét - tette hozzá Kössler.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

pastorius, 2016.05.20 13:18

@Pegazus_a_borbarat:

>Miért, a többi miért nem volt "valós" piac? Nem vették meg az Ikarust, nem használták évtizedekig, nem fizették ki?? <

szerinted erre az ostoba kérdésedre (az előzmények után) érdemes egyáltalán válaszolni?
nem
mert a kgst-piaca valós piac volt, mi?

mondtam már, nem kéne vedelned annyit
tiszta óvodát csinálsz ebből a fórumból
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Pegazus_a_borbarat, 2016.05.20 12:21

@matyi2010: "én úgy tudtam az Ikarus a legyártott 300-400 000 autóbusz 1-2%-át adta el a valós piacon"

Miért, a többi miért nem volt "valós" piac? Nem vették meg az Ikarust, nem használták évtizedekig, nem fizették ki??

"Valós piaci körülmények közt egy évig se működött volna..." Ahá, tehát az egy fillér állami támogatást nem kapó Ikarus, az "nem valós" piaci körülmények között működött. A magyar adófizetők pénzéből sokmilliárd forinttal támogatott Audi, az meg "valós piac", mi??

Hozzáteszem, az Ikarus a tömegközlekedés, mint állami feladat, szállitójaként még jogosult is lehetett volna állami támogatásra. A luxusautókat gyártó Audi állami - nem is német, hanem magyar állami - támogatását ugyan mi a bánat indokolja? Hogy az ezeket vásárló milliomosok olcsóbban juthassanak az Audijukhoz, szeginyek???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2016.05.20 12:15

@matyi2010: " Alapvetően rendszerhiba volt,..Csak az "öntudat", a világhírű", "világszínvonalú" ...

Ismételten egyetértünk.... Azóta már sokszor kiderült, hogy a "vágyak vezérelte gondolatmenet" káros az emberiségre:)) Ide vezet, ha elhiszik (elhitetik ) az emberekkel, hogy ez a világ a lehetséges világok legjobbika....

( amihez a Tesla epigon hozzáfért, az mind ebek harmincadjára jutott..)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2016.05.20 11:51

Abbe, 2016. május 20., péntek 8:41
"Azt gyorsan leszögezném, hogy ezért a helyzetért nem az Ikarust, vagy a VT , Ganz, stb. dolgozóit terheli a felelősség."

Alapvetően rendszerhiba volt, hiszen Ikarus mellett ugyanúgy nincs Trabant, Wartburg, Barkas, Robur, IFA, MZ, Simson, Jawa, Babetta, LIAZ, Avia, Praga, Syrena, Polonez, FSO, Jelcz stb stb

De van Skoda (VW) és Dacia (Renault), működik az egykori Karosa gyár (Iveco), Star (MAN), Zastava (Fiat), a kispolskikat gyártó FSM (Fiat) és az Ikarusnak is lehetősége lett volna hogy a Mercedes vagy a Volvo tovább üzemeltesse.
Csak az "öntudat", a világhírű", "világszínvonalú" autóbuszgyár ostoba, hamis mítosza inkább bezáratta a gyárat.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy akad az ellenkezőjére is példa , mint a Solaris, de ez kivételként inkább a fő szabályt erősíti. A MAN -Neoplan fúziónál megnyíló kis lehetőségre ügyesen csapott le a lengyel résztulajdonos.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2016.05.20 11:45

@Pegazus_a_borbarat:

Az Ikarus is állami támogatásokból élt.
Az alacsonyan tartott fizetés, a nyomott bérek és szolgáltatások a központi elvonással együtt: mindez maga volt az állam ( amint önmagát támogatta).
Mint most is...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html