Kínai kézbe kerülhet a MÁV?

A Financial Times blogistája szerint Kína egyebek mellett a magyar vasúttársaságon keresztül próbálhat meg hídfőt szerezni az európai közlekedési infrastruktúra piacán.
NAPI, 2011. június 17. péntek, 11:30
Fotó: Napi.hu

Magyarország jelentős sikerként könyvelheti el, hogy Ven Csia-pao kínai miniszterelnök ötnapos európai körútján útba ejti Budapestet - olvasható a Financial Times (FT) blogszekciójának egyik írásában. Orban Viktor kormányfő mérföldkőként értékelheti ezt a diplomáciai sikert a magyar-kínai viszony fejlődésében, ami tovább erősíti a két ország jól alakuló gazdasági kapcsolatait. Bár Magyarország uniós elnöki státusa indokot ad Vennek arra, hogy a kisebb EU-tagok közül miért éppen ezt az országot keresi fel, a budapesti diplomácia igyekszik hangsúlyozni, hogy nem uniós eseményről, hanem kétoldalú találkozóról van szó.

A kínai kormányfő látogatását számos magyar kormány korábbi erőfeszítései előzték meg, amelyek célja a kínai kapcsolat erősítése volt, és úgy tűnik Peking is lát fantáziát az országban mint jó befektetési célpontban. Orbán Viktor a múlt hónapban a sanghaji expó zárásakor már találkozott kínai kollégájával, ugyanakkor a számos pekingi utazást lebonyolító Fellegi Tamás fejlesztési miniszter tűnik a magyar kormány Kína-felelősének.

Az erőfeszítések látványos eredményeket hoztak: a távközlési hálózati rendszerekkel foglalkozó Huawei óriáscég ellátóközpontot hozott létre Magyarországon és tevékenysége bővítésére készül, a Wanhua megvásárolta a Borsodchemet és a kínai-magyar külkereskedelem értéke tavaly 28 százalékkal, közel kilencmilliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A kérdés az, mi lehet a kínaiak bevásárlási listáján a következő tétel? A magyar fél a melléhez szorította a lapjait, de az FT beyondbrics néven író blogistájának van egy tippje: a ramaty állapotban lévő magyar vasút mutathat kívánatos célpontot a pekingi vezetésnek. A lehetőségről nyíltan szó volt Fellegi decemberi kínai látogatását, majd áprilisban a MÁV vezérigazgatója írt alá együttműködési megállapodást a kínai vasútépítési céggel, amely technológiai, építési és pénzügyi támogatást ígért a magyar vasút modernizálásához.

Kína eddigi legjelentősebb betörési kísérlete a feltörekvő európai országok infrastruktúra-fejlesztési piacára az egyik lengyelországi autópálya-szakasz építési jogának elnyerése volt, ám ez a héten csúfos kudarcot vallott. A cég az alacsony árral nyert, ám úgy tűnik elszámolta magát, ugyanis nem tudott fizetni beszállítóinak, amelyek csődeljárást kezdeményeztek ellene. Az ügy azért nagyon kínos, mert az autópályának a 2012-es lengyel-ukrán foci Európa-bajnokságig el kellene készülnie.

A rossz tapasztalat azonban nem kell, hogy elvegye a magyarok vagy a régió bármely más országának kedvét attól, hogy a kínaiakkal üzleteljenek, mivel brutális versenyben állnak egymással a külföldi tőkebefektetések elnyeréséért. Ven látogatásának megszerzésével Magyarország lépéselőnyt szerzett szomszédaival szemben, és nem valószínű, hogy veszni hagyja ezt a lehetőséget - véli beyondbrics.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

GELI, 2011.06.21 22:50

@Zodiakus: hát, sajnos ebben igazad van...és ami gáz: van vizünk, de ez azé lesz, akinek pénze és/vagy fegyvere van...mi meg majd szomjazva hordjuk nekik a vizet
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2011.06.21 07:49

@Jhony: A XIX. század Európáé volt.Mire használtuk?Elpazaroltuk háborúkra,gyarmatosításra.A végén minden fontos kérdés megoldásában már Amerikára szorultunk.
A XX.század Amerikáé volt.Két világháborút győztesen fejezett be,de elpazarolta energiáját helyi háborúkra és diktatúrák megsegítésre.Megnyerte az un,hidegháborút.Ez utóbbi sajnos minket is padlóra tett.Ahol még most is vagyunk.Hiába nagy és még mindig hatalmas az ország.De dinamikáját vesztette.Minden fontosabb cége japán,közel-keleti,kínai,indiai befektetők kezén van.
A XXI,század Ázsiáé lesz.Hogy mire használja?Még nem igazán tudni,persze sejthető.Előzetesen sejthető hogy nagyon-nagyon nehéz lesz.Főleg a második fele.Energia és élelmiszer,víz hiány lesz nagyon nagy térségekben.Ez szemben fogja állítana az országokat,vallásokat.A többit már filmekben láthattad.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Jhony, 2011.06.20 11:10

Szerintem csináljuk meg közmunkából a magyar vasutat!
Lehet hogy egy kicsit ilyen lenne de sebaj, építettek már sz.rból várat!

Bástya elvtárs: (a felkínált citromba harap) Mi ez?
Pelikán: Narancs.
Bástya elvtárs: Narancs?!
Pelikán: Az új magyar narancs. Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk.
Pelikán: Azért van egy kis rossz érzésem. Miért kell ekkora felhajtást csinálni? Mégiscsak becsaptuk az embereket.
Virág elvtárs: Ugyan, kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk, miről van szó. A kutatókat? Azok örülnek, hogy plecsni van a mellükön. A széles tömegeket? Azok úgyse esznek se narancsot, se citromot, de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek. Az imperialistákat? Ühüm, azoknak alaposan túljártunk az eszén. Nem szeretnék most a helyükben lenni! Kiadtuk a jelszót: legyen magyar narancs! És lett magyar narancs. Mi nem ígérgetünk a levegőbe, Pelikán.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Jhony, 2011.06.20 11:07

Ezek tényleg felzabálnak mindent!!
És a legviccesebb az egészben ha odamegy egy kínai üzletkötő bármelyik országba és üzletet akar kötni! Akkor nem fogad el olyan szerződést ami számára hátrányos vagy a gyerekei számára már nem lesz jövedelmező.
Akkor nem megy bele az üzletbe és kész, ilyet csak magyar tud megcsinálni!
Kicsit a sors iróniája hogy amikor régen Kínát gyarmatosították(illetve félgyarmati helyzetben volt) akkor azok az Európai hatalmok voltak felül akik most bajban vannak! Ez most egy kicsit olyan hogy Kína "visszagyarmatosít" ,legalábbis ő húzza ki a bajból Európát és lekötelezi ezzel!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

GELI, 2011.06.19 21:39

jut eszembe, azért csak remélni merem, hogy ha kína tényleg beruház a máv-ba és kínai szerelvények rohannak kínai sineken, akkor nem lesz olyan érzésem, mint mikor a kínai fúrógéppel és kínai fúróheggyel szerettem volna fúrni...mert az a luk sose "született meg", és a fúró is zárlatos lett két perc múlva
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html