Kínaiak készítik a ferihegyi gyorsvasút megvalósíthatósági tanulmányát

Ősszel kerülhet a kormány elé a főváros központjából a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre közlekedő gyorsvasútról szóló előterjesztés. Két elképzelést is kidolgoznak részletesen az elő-megvalósíthatósági tanulmányon, amelyen a China Railway Construction Corporation (CRCC) építőipari cég mérnökei dolgoznak, a beruházás 40-80 milliárd forintba kerülhet - közölte a MÁV Zrt.
NAPI, MTI-Eco, 2012. június 26. kedd, 08:21

A MÁV számítása szerint a kormány-döntést követően a tervezés várhatóan egy évet vehet igénybe.

Csaknem egy évtizede már készült egy megvalósíthatósági tanulmány a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó cégcsoport közreműködésével, e szerint a gyorsvasút a Keleti pályaudvar és a ferihegyi 2-es terminál között közlekedett volna, ám az elképzelésből nem lett semmi. A szakemberek szerint a beruházás reális időn belül nem térült volna meg, ezért lekerült a napirendről a vállalkozói tőkével tervezett vasútépítés.

A mostani egyik elképzelés szerint a meglévő nyomvonalak felhasználásával, a szükséges reptéri leágazások kiépítésével, valamint a repülőtér 1-es és 2-es terminál közötti új vágányok kialakításával, mintegy 40 milliárd forintos beruházással épülhetne meg a budapesti centrum és a repülőtér gyorsvasúti összeköttetése. Az egy nyomvonalú pálya és a Kőbánya-Kispestnél kialakítandó vonatkeresztezés miatt 30 perces követési távolsággal indulhatnának a járatok. A Keleti pályaudvarról mintegy 18,5 kilométer, a Nyugatiból 22 kilométer lenne a teljes pályaszakasz. A Nyugati pályaudvarral történő összekötésnél azonban alagutat kellene fúrni a repülőtér alatt, amely jelentősen drágítaná a beruházást - közölte a MÁV.

Külön vágányokkal duplájába kerülne a beruházás

Egy másik - a MÁV szerint XXI. századi -, és a preferáltabb megoldás szerint a Keleti pályaudvarról a jelenlegi pályaszakaszoktól elválasztott, külön két vágányon újat építenének Kőbánya-Kispest, 1-es terminál, 2-es terminál megállókkal. A kétvágányú pálya 15-20 perces követési időt tesz lehetővé, amely jobban megfelel a nemzetközi gyakorlatnak. A teljes menetidő 20 perc lenne fővároson belüli 80 km/órás, városhatáron kívül 120 km/órás sebességgel számolva.

Ezzel a konstrukcióval három metrómegállóhoz lenne közvetlen csatlakozása a gyorsvasútnak. A 2-es és az épülő 4-es metróra a Keleti pályaudvarnál, míg a 3-as metróra Kőbánya-Kispesten lehetne átszállni. Az új nyomvonalak jelenleg állami tulajdonú, MÁV kezelésben álló területéken épülnének ki, ezért nem járna időveszteséget okozó kisajátításokkal. Az utóbbi konstrukció, amely hosszú távra oldaná meg a gyorsvasúti összeköttetést, mintegy kétszer akkora összegből lenne megvalósítható, mint a meglévő pályaszakaszok felhasználásával is kalkulált verzió - tájékoztatott a MÁV.

Az 1-es terminál bezárása nem kedvez a gyorsvasútnak

A vasúttársaság azzal számol, hogy az 1-es terminál bezárása hatással lehet a projekt megtérülésére, mivel a működtetés során az egyik legfontosabb kritérium az utasszám. A beruházás legalább 30-40 évre szól, és hosszabb távon a bezárás hatása mérséklődik, mivel a prognózisok alapján az utasok száma a jelenlegi szintről növekedhet - közölte a MÁV.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

csaba760384, 2012.06.27 02:54

80-al a vadonatúj pályán? ennyire ne hirtelenkedjünk! elég lesz oda a 40 is. ez az egész csak akkor versenyképes ha a leggyorsabb. 160 végig, menetidő 10 perc. de szerintem ennyi pénzből mágnesvasútra is telne
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SzaszaG, 2012.06.26 12:34

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ZalanIvan, 2012.06.26 10:52

Hogy hogy nem a Közgép? Egyébként most, hogy már csak egy terminál üzemel, biztos szükség van a gyorsvasútra csillagászati áron, hitelből?
Olyan országban kellene ilyet építeni, ahol az iskolákban lehet használni a fénymásolót, és a vezetőket nem hívja be a fenntartó ősszel azért, hogy meghatározza számukra, a tanteremben hány fénycső világíthat napközben. De lehetne még ilyen koldus intézkedéseket sorolni napestig.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bogyu, 2012.06.26 09:47

@meszi9: Annál is inkább érthetetlen, mert a 3. metró és a Budapest-Cegléd vasútvonal összekötésével, és az arról történő leágazással töredékéből meg lehetne valósítani az összeköttetést.
Negyed óránként kimenne egy speciális metrószerelvény (áramszedővel és átalakítóval) Ferihegyre és kész.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

meszi9, 2012.06.26 09:33

Ebben az országban, néha úgy érzi magát az ember mintha ébren álmodna.....rosszat ! Bezárják a MALÉV-ot , majd milliárdos Kínai hitelből gyorsvasútat építenek. De lehet, hogy én vagyok ennyire idíóta, hogy ezt nem értem meg.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html