- Kinevezése óta megismerkedett már a magyar piac sajátosságaival? Hogyan látja a jelenlegi piaci környezetet?

− Sajnos az eddig eltelt hónapokban nem volt alkalmam annyit utazgatni az országban, mint szerettem volna, de nem mondok le erről a tervemről. Viszont nagyon sok időt töltöttem az áruházakban, ahol módom volt megfigyelni a vásárlókat, sőt több vevővel beszélgettem. Azt láttam, hogy országonként eltérő fogyasztási szokások élnek, a magyar fogyasztók ugyanazt igénylik, mint a világ bármely más országában: jó terméket, jó minőséget, jó árat és jó szolgáltatást. Azt hiszem, hogy az ország sajátosságai szorosabb összefüggést mutatnak a világ minden országát sújtó válság következtében felmerült problémákkal. Magyarországon a háztartások devizában történt eladósodása, a munkanélküliség egyaránt visszatartó hatással van a fogyasztásra. Az is látszik, hogy a válság enyhültével minden országban növekszik a megtakarítási hajlandóság: a fogyasztók felismerték, hogy a gazdasági helyzet bizonytalan, és ez mindenkit érinthet. Mi lesz velem, ha holnap elveszítem a munkámat vagy éppen beteg leszek? Emiatt − ha tehetik − megtakarítanak és nem költik el a megkeresett pénzt. Ez egyébként más országokra is igaz. Magyarországon azonban tovább árnyalja a képet, hogy a rendkívül gyorsan változó jogszabályi környezet miatt a magánemberek és a vállalkozások egyaránt elbizonytalanodtak: a családoknak, de a vállalatoknak is nehéz előre tervezni, tisztán látni, hogy mit hoznak az elkövetkező évek.

- Hogyan értékeli a megörökölt üzleti stratégiát, milyen tervei vannak az Auchan versenyképességének növelésére?

− Az Auchan stratégiája már bizonyított: az Auchan Csoport ebben az évben ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Ez idő alatt a stratégia alapjai nem változtak. Az a célunk, hogy hozzájáruljunk a lehető legtöbb vásárló vásárlóerejének és életminőségének javításához. A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben ennek a stratégiának van még inkább létjogosultsága. Ami persze nem azt jelenti, hogy nincs szükség arra, hogy tovább finomítsuk ezt a stratégiát. Gondolkodásunk középpontjában a vásárló áll: az árak, a termékválaszték, a kínált szolgáltatások, a nyitvatartási idő mind az ő elvárásaihoz kell, hogy igazodjon.

- Milyen stratégiával vezeti át a vállalatot egy olyan piacon, ahol a válság fogyasztáscsökkenést eredményezett, és a gazdasági környezet − különadó, beszállítókat érintő chipsadó − is egyre nagyobb terheket ró a vállalatokra?

− Mint ahogy az imént is mondtam, alapvetően nem változik a stratégia. Napjainkban nem könnyű a helyzet, s néha az az érzésem, hogy a piaci szereplők nem ugyanazon játékszabályok szerint működnek, ami azért nem jó, mert torzulhat a piac. Az a célunk, hogy az árak területén megőrizzük piacvezető szerepünket, hiszen ez a legjobb eszköz arra, hogy hozzájáruljunk a vásárlóerő növeléséhez. Az alacsony árakhoz pedig az alacsony költségeken keresztül vezet az út − ebből a szempontból a gazdasági-szabályozási környezet nem könnyíti meg a helyzetünket. Az a célunk, hogy az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők is minden szükségletükre választ találjanak az áruházainkban, ugyanakkor pedig olyan széles termékválasztékot kínáljunk, ahol a nagyobb költségvetésből gazdálkodó háztartások is megtalálnak mindent, amire szükségük van.

- Át kell-e alakítani az Auchan szortimentjét? Milyen irányba fejlesztik a termékválasztékot?

− Annak érdekében, hogy megőrizzük versenyképességünket, s hogy mi legyünk a lakosság kedvenc bevásárlóközpontja, rendszeresen felülvizsgáljuk a termékválasztékunkat. Az Auchan számára nagyon fontos, hogy az innovatív termékek gyorsan megjelenjenek a polcokon, hogy a választékban ott legyenek a fenntartható fejlődést támogató termékek, illetve mindent megtaláljanak nálunk, ami az egészséges étkezéshez szükséges. Ugyancsak fontos, hogy szerepeljenek a kínálatban a vásárlók kényelmét szolgáló termékek. Az, hogy az egyes kategóriákba milyen termékek tartoznak, szinte folyamatosan változik, mint ahogy változnak a vásárlók is.

- Versenytársaik több, a magyar termékek és ipar támogatását szolgáló programot vállaltak fel. Hogyan áll az Auchan ehhez a kérdéshez?

− Amióta Magyarországon megjelent az Auchan, arra törekszik, hogy − ahol csak lehet − helyi beszállítókkal dolgozzon. Nem véletlen, hogy az Auchan-áruházakban található a legszélesebb választék a Kiváló Magyar Élelmiszer védjeggyel jelölt termékekből, s hogy a magyar kkv-k jelentős arányt képviselnek a beszállítóink között. Ez egyébként nem magyarországi sajátosság, ez az Auchan politikája mindazokban az országokban, ahol jelen van. Ezzel párhuzamosan pedig arra törekszünk, hogy abban a 11 országban, ahol Auchan-áruházak működnek, megjelenési lehetőséget kapjanak a jó minőségű magyar termékek. Van már néhány jó tapasztalatunk a magyar borokkal, legutóbb pedig a zöldség-gyümölcsök számára találtunk exportlehetőségeket. Bízunk benne, hogy a beszállítókkal való jó kapcsolat alapján további lehetőségeket tudunk biztosítani a termékeknek más országokban is.

- Ön szerint mi most az Auchan legnagyobb értéke?

− Vállalatunk értékei a bizalom, tudás, felelősség, a megtermelt javak megosztása, valamint a fejlődés hármas egységén alapul. Az Auchan Magyarország esetében az előnyök között kiemelném, hogy jó elhelyezkedésű, nagy alapterületű áruházakat üzemeltetünk, ami lehetővé teszi, hogy kivételesen széles termékválasztékot kínáljunk, jó akciós politikával. Áruházainkban a legolcsóbb termékek éppúgy megtalálhatók, mint a luxus árucikkek, s mindkét területen versenyképes árakat kínálunk. Fiatal és dinamikus csapatokkal dolgozunk, akikben megvan a vágy a sikerre, a képesség az alkalmazkodásra. Úgyhogy azt hiszem, nem kevés ütőkártya van a kezünkben, amelyek alapján − ha sikerült a jelenlétünket vidéken is megerősíteni − reményeink szerint egy nap mi leszünk a magyar vásárlók kedvenc áruházlánca.