Kiszúrt velük Budapest - már csak Orbánban bízhatnak?

Továbbra is levegőnek nézi Budapest vezetése a városnéző buszos cégeket, akik nem szeretnék, ha ezen a területen is megszűnne a piaci verseny és egy szereplő működtethetné koncesszióval a buszokat - állítják a cégek, akik a miniszterelnöktől várnak segítséget.
Szász Péter, 2016. július 14. csütörtök, 11:53
Fotó: Napi.hu

Levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz három városnéző (hop on hop off) buszos cég, a Program Centrum Kft., a Mr. NILSZ Kft. és a City Sightseeing Kft., hogy megakadályozzák a piaci verseny megszűnését ezen a területen - mondta Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. ügyvezetője egy csütörtöki sajtótájékoztatón. A levél megírására azért volt szükség, mert a Fővárosi Közgyűlés zárt ülésén korábban úgy döntött, a jövőben egyetlen szereplő vihesse körbe a turistákat a városban, egy koncesszió birtokában.

A cégek június végén már tartottak sajtótájékoztatót a témában, azonban azóta nem történt semmilyen előrelépés. Azt sem tudják, hogy a működésük feltételeit meghatározó tendert mikor írják ki, és abban mi lesz.

Azt a vállalkozások sem vitatják, szabályozni kell a működésüket és megértik a főváros azon szándékát, hogy a piacból bevételre szeretne szert tenni. Az sem vitás, hogy a munkát a budapestiek minimális zavarásával kell végezni, és minimalizálni kell a környezetterhelést - vélte az ügyvezető. Korábban Toldi Annamária azt mondta ezzel kapcsolatban, hogy a buszok egy része valóban korszerűtlen, ennek azonban részben az az oka, hogy a cégek a járművekre legfeljebb egy évre kapnak engedélyt a fővárostól, vagyis komolyabb beruházásba kezdeni ilyen körülmények között nem lehet.

A társaságok megkérdezték a velük kapcsolatban álló majdnem 300 szállodát, amelyek közül - egy kivétellel - mindegyik úgy nyilatkozott, hogy jobb a szolgáltatást piaci alapon működtetni.

Orbán Viktornál azt szeretnénk elérni, hogy más városokhoz hasonlóan legalább 5 évre szóló engedély kiadásával teremtsenek stabil jogi környezetet. A cégek munkát, pénzt és energiát fektettek a szolgáltatás elindításába, nem szeretnének felhagyni ezzel a tevékenységükkel.

A Napi.hu kérdésére, miszerint terveznek-e forgalomlassító demonstrációkat, Toldi Annamária azt mondta, hogy egyelőre nem.

Reagált a főváros
A menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint Budapest idegenforgalmi adottságainak megfelelő, színvonalas autóbuszos városnéző szolgáltatás kialakítása

"A Fővárosi Önkormányzat (...) nyitott a vállalkozásokkal és a piaci szereplőkkel történő egyeztetésre", de ebben az esetben figyelembe kell venni, hogy az előkészítés alatt, illetve folyamatban lévő közbeszerzési eljárások lezárásáig "csak rendkívül korlátozott mértékben", kizárólag az előírt formában és keretek között van lehetőség egyeztetésre - írják.

Az úgynevezett hop on, hop off autóbuszos városnéző szolgáltatások az elmúlt évtizedben, főként 2005 és 2008 között épültek ki széles körben Budapesten, "jellemzően szabályozatlan piaci körülmények között". A szolgáltatás jelentősen növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, de a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami a piaci körülmények rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, az egységes szabályozás hiányával magyarázható. Ez a szolgáltatás a nemzeti vagyonról szóló törvény alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat csak koncessziós eljárás keretében adhatja át. A Fővárosi Közgyűlés e kötelezettségnek eleget téve június 8-án döntött arról, hogy 2017-től csak egyetlen cég vagy konzorcium kaphat koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére. A nyilvános koncessziós eljárásra bárki jelentkezhet, aki a feltételeknek megfelel. Az új szolgáltatásnak meg kell felelnie a városképpel, valamint a forgalmi és a közterület-használati adottságokkal kapcsolatos elvárásoknak is - olvasható a közleményben.

A szolgáltatás arculati elemeit a Fővárosi Önkormányzat szabja meg. Ezeknek a városnéző járatoknak Budapest idegenforgalmi látványosságait kell bemutatniuk arra alkalmas hálózaton, kijelölt megállóhelyek mentén, a közlekedésbiztonsági és a minőségi szempontok magas szintű figyelembevételével. Elvárás, hogy a szolgáltató járművei a lehető legkevesebb zajt és káros anyagot bocsássanak ki, törekedve a zéró emissziós technológiák alkalmazására. A járműfejlesztési programnak a benyújtott ajánlatokban is meg kell jelennie a pályázatok egyik műszaki paramétereként.

HOZZÁSZÓLÁSOK