Éves késéssel sem tudta leszállítani a megrendelt városi csuklós buszokat az Ikarus Egyedi Kft., amely a tegnapi bejelentés szerint hamarosan csődvédelmet kér - igaz, ennek egyelőre nincs nyoma a Cégbíróságon.

A vállalat egyik munkatársa szerint a versenytársak, a szakemberek elvándorlása és a finanszírozás problémai vezettek oda, hogy csődvédelembe menekül a Modulo fantázianevű buszokat gyártó Ikarus Egyedi Kft. A Napi.hu kérdéseire ugyan nem válaszolt a tulajdonos Mészáros Csaba, de több forrásból úgy értesültünk, hogy a cég telephelyein 110 autóbuszalváz, 70 motor és ugyanennyi váltószerkezet vár beépítésre - vagyis elvileg még elképzelhető, hogy a gyártó - jelentős késéssel ugyan, de - leszállítja a 2016-ban leszerződött 180 darab csuklós buszt.

Ha összejön a csődvédelem, akkor annak ideje alatt a céggel kötött szerződéseket nem lehet felmondani, így a versenytársak egyelőre nem léphetnek a helyére. Más kérdés, hogy a már elkészült és az eddig átadott buszok mennyire megbízhatóak és mennyibe kerültek. A Modulokból 2016-ban hetven darabot szállított le a cég ( 50 dízel és 20 elektromos meghajtásút) és ezek forgalomban vannak ma is. A  Modulo M168D típusjelű csuklósokból eddig mindössze öt darabot szállítottak le - a BKV-nak 30, a Volánbusznak 150 darabra szól a megrendelése.

Lenne egyáltalán alternatíva?

Alacsonypadlós, a városi közlekedésre kifejlesztett buszt elméletben több hazai cég is tudna gyártani. A legjelentősebb hazai gyártó a Credo buszokat előállító Kravtex Kft. A győri székhelyű társaság ugyan képes lenne szóló és csuklós buszok gyártására, hiszen évekkel ezelőtt kifejezetten a BKV igényeire tekintettel fejlesztették ki a Citadell típust, de jelenleg a gyár kapacitását teljesen lekötik a Volán-társaságok megrendelései - számukra helyközi buszokat készítenek. A Kravtex két csuklós busza 2013-óta közlekedik Pécsett, megbízhatóan.

A szintén győri székhelyű másik cég, a Rába Nyrt. a Volvóval közösen akart csuklósokat szállítani a fővárosnak. A beharangozott együttműködésből azonban semmi sem lett. A Volvo azonban áttételesen haszonélvezője a bukdácsoló budapesti buszbeszerzéseknek. A cég hibrid buszai ugyanis némi kitérővel Budapestre is megérkeztek. A hibrid buszokat eredetileg más európai fővárosokba szállították, de mivel ott nem váltották be az ígéreteket, gyorsan megszabadultak tőlük és 3-4 évesen a magyar fővárosba kerültek.

Két további, a közelmúltban kormányzati támogatást kapott vállalkozás is képes - lenne -  városi buszokat gyártani. Mindkettő jelentős támogatást kapott e célra. A Komáromban működő, kínai tulajdonú BYD Electric Bus and Truck Hungary Kft. elektromos meghajtású járműveket készítene, amely a külügyi tárca egymilliárd forintos "gyorssegélyét" kihasználva pedig állítólag készül a magyarországi bemutatkozásra. Az Inter Tan-ker Zrt. - amely 400 milliós támogatást kapott - pedig hetven Mercedes autóbuszt szállított eddig Budapestre és 125-öt Debrecenbe. A cég tavaly mutatott be két prototípust, idén pedig 50-70 autóbuszt gyárt Mercedes-alvázakra amelyeket itt szerelnek készre.

Értesüléseink szerint azonban sem a kínai, sem a magyar összeszerelésű városi busz sem rendelkezik még típusengedéllyel, vagyis ezek "bevetésére" belátható időn belül nincs esély. Elméletben a másik Ikarus-cég, a székesfehérvári üzem is szállíthatna járműveket Budapestre, de a Széles Gábor milliárdos nagyvállalkozó tulajdonában levő vállalkozás még nem "jelentkezett be". Az Ikarus Egyedi Kft.-vel névhasználati perben is álló cég - amint azt Széles lapunknak elmondta - jelentős beruházást hajtott végre tavaly, és az idén már átadott speciális buszokat rendvédelmi felhasználásra.  A cég tervei szerint idén már 800-1000 busz gördül ki a székesfehérvári üzemből, de hogy ebből hány lesz városi busz, arról egyelőre még nincs információ.

Hallgat a mély

A főváros vezetését is megkerestük a buszmizériával kapcsolatos kérdéseinkkel. A szabadságon levő Tarlós István főpolgármester egy mondatban reagált ezekre: "Sosem támogattam a Modulo buszokat gyártó céget!"

A BKV Zrt. sem szolgált részletes információkkal a csőd következményeit firtató kérdéseinkre. Válaszukat betűhíven közöljük: "Az Ikarus Egyedi Kft. ellen jelenleg még nem zajlik csődeljárás, így a fennmaradó autóbuszok leszállítása sem zárható ki. A BKV járműparkjának megújítása folyamatos igény, ennek érdekében több beszerzési eljárást folytattunk le az elmúlt időszakban, és a jövőben is több beszerzési eljárást tervezünk." A szállítási késedelem miatt kártérítésre vonatkozó kérdésünkre azt válaszolták, hogy "a kft.-vel szembeni igények összesítése folyamatban van."

A Modulók és más hazai gyártmányú járművek hiánya miatt egyelőre külföldi buszok beszerzése látszik alternatívának. Az elmúlt években a BKV több típust - MAN, Mercedes, Volvo, Van Hool - vásárolt, többnyire használtan és viszonylag drágán. (Volvóból például nyolc különféle típus fut a főváros útjain.) Ez a "színes" paletta pedig problémákat  és pluszköltséget jelent a karbantartás-javítás során. A szállítási késedelem következményeinek kiszámítása - amelyre a BKV válasza  is utal - pedig még számításra várnak.