Az e-számlák rövidesen több banknál is új funkciókkal és lehetőségekkel bővülnek. A CIB még az idén okostelefonokra és pda-ra optimalizált internetbankot (meghatározott készüléki körrel) is bevezet. A Raiffeisen a netbankján keresztül elérhető szolgáltatások körét hamarosan a csoportos beszedési megbízások kezelésével bővíti, de készülnek az internet brókering rendszer bevezetésére is.

A K&H ezt a fejlesztést már a nyár végén végrehajtotta, most például a hitelmonitor kialakítására készülnek. A befektetési terület felé korábban lépett a K&H, amely e-zóna termináljával meglehetősen új megoldást kínál a postai sárga csekkes befizetések kiváltására, de más banki ügyek intézésére is. Az UniCredit - mondta el Komócsi Sándor ügyvezető igazgató - legutóbb a sepa-átutalást vezette be, ami lehetővé teszi, hogy a magánszemélyek, vállalkozások és állami szervek az euróövezeten belül, egységes fizetési módokat használva, készpénz nélkül rendezhessék pénzügyeiket.

Az Allianz csak tavaly nyáron indította el online platformját, de azóta már több fejlesztést is végrehajtottak, hamarosan pedig tovább bővítik a lakossági funkciókat. A CIB megvalósított újdonságként már a hazai e-kereskedők külföldi piacon történő térnyerésének támogatására kidolgozott projektjét említette.

A Budapest Bank (BB) nemrégiben újította teljesen meg netbankját. Az idén bevezetett 3.0-s verzió is tartalmazza a sárga csekk befizetését lehetővé tevő funkciót, de emellett sok mást is. Lehetővé vált például az adatok importálása, exportálása, díjak és jutalékok megjeleníte a számlatörténetben és e-mail küldése külső címre, de az ügyfelek a felületen használhatnak számlaradart vagy készíthetnek portfólióelemzést. A BB bevezette az elektronikus számlacsomagot (ilyen megoldást régóta alkalmaz például az OTP és a CIB), ami többek között korlátlan számú elektronikus tranzakciót és a saját atm-ekből a készpénzfelvételt is ingyenesen biztosítja az ügyfeleknek.

A lépés logikus, hiszen az elektronikus bankszámlák nemcsak kényelmük, kedvezőbb díjaik miatt is egyre népszerűbbek. Ezen a téren néhány bank igencsak jelentős dinamikáról számolt be lapunknak. Az MKB internetbanki szolgáltatásait igénybe vevő lakossági ügyfeleinek száma másfél év alatt 2,5-szeresére növekedett és áprilisban érte el a 100 ezret. Az azóta eltelt 5 hónap alatt további 15 százalékos a növekedés. Az UniCredit online bankolóinak száma egy év alatt megkétszereződött. A BB-nél egy év alatt közel 50, a CIB-nél pedig 45 százalékos volt a netbanki ügyfelek számában a megugrás. Az Allianz ügyfeleinek ötöde kapott rá a netre egyetlen eltelt év alatt. A Raiffeisennél a lakossági aktív direktnet használóinak száma havonta 1-2 ezerrel nő.

Az UniCredithez benyújtott megbízások több mint 90 százaléka - a lakossági ügyfelek esetén is - elektronikus úton érkezik. A tranzakciók több mint 80 százaléka CIB netbankon keresztül történik, a volumennél pedig 40 százalék feletti az arány. Az OTP ügyfelei esetében az internetbanki tranzakciók száma tavaly több mint 20 százalékkal nőtt, és ez a tendencia érzékelhető az idén is. A legnagyobb magyar banknál a felhasználók egyre nagyobb arányban veszik igénybe az internetbanki szolgáltatást aktív tranzakciók végzésére. Az e-bankot használó ügyfelek aktivitási rátája mintegy 50 százalékos a K&H esetében. Itt egyébként az összes tranzakción belül az eseti átutalási megbízások aránya a legmagasabb.

Lakossági ügyfeleink - mondták el a BB-nél - legtöbbször a számlájukkal kapcsolatos információkat ellenőrzik az interneten, de egyre többen töltik fel mobiltelefon-egyenlegüket vagy fizetik be csekkjeiket is online. Mint kifejtették: a kezdő felhasználók elsősorban a számláik és kivonataik megtekintésére, a számlaegyenleg és a tranzakciók ellenőrzésére használják a szolgáltatást. Amennyiben ezt már megszokták és megszerették, következik a használat újabb lépcsője, a bankkártyás műveletek, a mobiltelefon-egyenlegfeltöltés, majd az átutalások. Az eseti átutalások nagy többsége viszont már - a relatíve még alacsony szerződés penetráció ellenére - az Allianz Netbankon keresztül valósul meg. Az egyedi átutalásoknál - tudtuk meg az MKB-nál - számottevő változás nem történt, azok száma az ügyfélkör bővülésével arányosan növekszik.