Magyarországon a kis- és középvállalkozások jelentős részét 20-25 éve alapították, így a közeljövőben számos kkv ér abba a szakaszba, hogy az alapító valamilyen módon - akár a cég eladásával - kiszálljon. Egy friss Budapest Bank közlemény szerint ugyanakkor jelenleg csupán 5 százalék azoknak a hazai kkv-knak az aránya, amelyeknél felmerül a cég értékesítése.

Ők kedvezőtlennek ítélik az üzleti kilátásokat (32 százalék), illetve a tőkebevonás szükségessége (16 százalék), vagy a megfelelő utód hiánya (16 százalék) miatt válnának meg vállalkozásuktól. A többség (több mint 70 százalék) azonban egyáltalán nem nyitott arra, hogy a cég esetleges értékesítéséről akár csak feltételes módban gondolkodjon. Akik nem zárkóznak el ettől, legszívesebben versenytársnak vagy szakmai befektetőnek (21 százalék) adnák el a céget, pénzügyi befektetőnek csupán 4 százalék, a tőzsdére lépést pedig csak 3 százalék tartja elképzelhetőnek.

Az eladást nehezíti az is, hogy a kutatás szerint mindössze a tulajdonosok közel fele rendelkezik saját számításokkal a cége valós piaci értékéről, miközben független szakértői becslést is csak 4 százalék végeztetett. Ezek után nem meglepő, hogy a cégértékesítés egyik fő gátjának a megkérdezettek több mint egyharmada (40 százalék) azt látja, hogy a potenciális vevő esetleg az elvárásaihoz képest kevesebbet fizetne a vállalkozásért.

Sokan említették még az időhiányt (43 százalék), mint eladást gátló tényezőt, ezt ugyanakkora problémának látják sokan, mint a lehetséges vevő megtalálását. A Budapesst Bank szerint a hazai kkv-tulajdonosok hajlamosak alábecsülni a vezetés átadáshoz szükséges időt. Ugyanez a tendencia megfigyelhető a cég értékesítésével kapcsolatban is: míg a cégvezetők becslése alapján átlagosan 8 hónap az átfutási idő, a piaci tapasztalatok szerint reálisan 1-3 évet vesz igénybe a folyamat.

Ezek után nem meglepő, hogy a megkérdezettek több mint fele (55 százalék) jogi tanácsadást igényelne, 14 százalék pedig szervezetfejlesztőt vonna be az eladási folyamat előkészítéséhez.