Kóka nem fél a bukástól - hun hiéna, gázár, MÁV és a reformok

Kóka János szerint a pannon pumán felülkerekedett állandó társa, a hun hiéna - derül ki a gazdasági és közlekedési miniszter által a Világgazdaságnak adott interjúból. A politikus hozzátette: energiáik nagy része elpocsékolódik a politikai és a presztízsharcokban. Az esetleges miniszteri kudarcát firtató kérdésre közölte: a versenyt megszokta, a bukástól nem fél, igyekszik végigcsinálni.
NAPI Online, 2006. november 10. péntek, 08:52
Fotó:

A reformok szükségessége kapcsán elmondta: ezek nélkül nem lehet előrelépni, jelenleg a magyar közigazgatás, az állam gátolja az ország versenyképességét. Az eddigi tétlenségről úgy vélte, "ahogy a választásokat megelőző másfél év, úgy az elmúlt időszak sem kedvezett annak, hogy nekimenjünk azoknak a dolgoknak, amelyeket sok-sok éve tologatunk magunk előtt. Kampányok, választások követték egymást - a folyamatos harc időszaka volt. De most már elindultak a reformok; remélem, visszafordíthatatlanul". Ahhoz, hogy e téren konszenzus jöjjön létre, a politikának vissza kellene húzódnia, az üzleti kultúra formálásában a civil és az üzleti szférának, az értelmiségnek kellene szerepet vállalnia - ekkor a következő tíz év igazi sikert hozhat Magyarországnak.

Kóka János konkrét nevek említése nélkül elmondta: vannak az ellenzéknek olyan képviselői, akikkel, még ha felületesen is, még ha tapogatózva is, de lehetséges valamiféle konzultáció.

Kóka szerint magyar sikertörténet, sikertermék a tudás, az ország logisztikai képessége, turisztikai vonzereje, ám probléma, hogy itthon nem vesszük észre, mekkora szellemi kapacitásunk van. "Az ilyen felismeréseket kell csokorba kötni és elmondani a világnak. Ez kell, hogy az önmegsemmisítő üzemmódból átkapcsoljunk egy bizalomébresztő üzemmódba. Ez mágnesként vonzza a tőkét, a figyelmet, a sikert."

A GKM 2007-es költségvetéséről elmondta: működési költségekre kevesebbjut, a tárcánál és háttérintézményeinél 1100 emberrel csökkentett létszámmal és 15 milliárd forinttal olcsóbban szolgáltatnak. Kóka szerint nagyon sok a kedvező elem, például a vasúti reformhoz már nemcsak a politikai elkötelezettség van meg, hanem a pénz is: a korábbi 50 helyett 210 milliárd jut erre a célra.

A vasúttársaság jövője kapcsán kijelentette: a MÁV Cargót privatizálják, a tanácsadói pályázat kiírása folyamatban van. Átfogó intézményi reform lesz, ahol a cél, hogy az vezessen, aki ért hozzá. A 160 milliárdos veszteséget 40 milliárddal csökkentik, egységes rendszerbe fogják a tömegközlekedési szolgáltatókat. Rengeteg igazgatósági, felügyelőbizottsági tagság szűnik meg, sokan nagyon nagy fejlesztési pénzek feletti kontrollt veszítenek el, ami rengeteg érdeket sért - fogalmazott a miniszter. Hozzátette: millió ellenérdek, érdeksérelem van az energetikai liberalizáció kapcsán is.

Ami a gázárakat illeti, Kóka számít jövőre jelentős emelkedésre. Ennek ugyanakkor nincs köze ahhoz, hogy a fogyasztónak mennyit kell majd fizetnie: ma százból 62 forintot, az állam 38-at fizet. Hozzátette: a fogyasztóknak nagyobb terhet kell vállalniuk, hiszen az az alapelv, hogy a dolgokért annyit kell fizetni, amennyibe azok kerülnek. Ez kell a konvergenciaprogram tartásához, de ösztönzi a takarékosságot is. Ha a reális árak miatt valaki támogatásra szorul, akkor rászorultsági alapon kapja meg szociális kompenzációként; jövőre még mindig 102 milliárd költ a büdzsé gázártámogatásra - fogalmazott.

HOZZÁSZÓLÁSOK