A plusz saját tőkét a bankok többségének eredményoldalon kell megtermelnie, s ebben a körben okoz újabb komoly nyomást majd a bankadó.


A tanácsadó cég partnere emlékeztet arra, hogy a bankok kamateredménye ugyan 13, adózott eredményük pedig 21 százalékkal nőtt 2010 első negyedévében, ám eközben a kockázati költségek is megugrottak. 

Tavaly év végére a 90 napot meghaladó késedelembe eső vállalati hitelek állománya megduplázódott, elérte az összes kihelyezés 10 százalékát, a lakosság esetében pedig megközelítette a 8 százalékot, a hitelezési veszteség több mint kétszeresére nőtt, 2,5 százalékra emelkedett.


A 2009-es év folyamán az átstrukturált ügyletek aránya a teljes banki hitelportfólióban a vállalati ügyfeleknél 1,5 százalékot tett ki. A rossz hitelek átstrukturálásával, az ügyfelek kötelezettségeinek időszakos csökkentésével, türelmi időszakok beiktatásával a bankok képesek az ügyfelek fizetőképességét javítani és ezen keresztül a hitelezési veszteségeiket mérsékelni. Ám ez a megoldás csak akkor tud hosszú távon is eredményre vezetni, ha a gazdasági fellendülés gyorsan elkezdődik - figyelmeztet az IFUA.


A tanácsadó cég szerint a megnövekedett sajáttőke igény miatt a bankok a kockázati költségek faragása érdekében fontolóra vehetik azt is, hogy bent maradjanak-e tőkeigényes szolgáltatási területeken, illetve hogy eladják tulajdonukban levő biztosítójukat, esetleg külföldi leányvállalatukat.


A biztosítási szektor a válság ellenére a 2010 első negyedévében az előző év hasonló időszakához viszonyítva 11 százalékos díjbevétel növekedést könyvelt el, ám a bevételi oldalon az elkövetkező 1-2 évben nem lehet számítani jelentős növekedésre a lakosság várható jövedelmi helyzete és a szociodemográfiai változások miatt - vélekedik Huba Eörs. Itt is tehát a költségek meghúzása marad, ami a kisebb kockázatú, jobb fedezetű termékek, illetve célcsoportok irányába történő elmozdulást jelentheti.

A működési költségek csökkentése terén egyre fontosabb lesz, hogyan tudják a jelenleginél olcsóbban az ügyfeleiket elérni és kiszolgálni. Itt az ügyfélszolgálati feladatok kiszervezését és az elektronikus csatornák mind jobb kihasználását látja jó útnak az IFUA.