Komoly siker a BKV-nál - a kilencvenes évek óta nem volt ilyen

Az 1990-es évek vége óta nem látott szintre csökkent a műszaki hibából eredő autóbusz járatkimaradások száma a budapesti tömegközlekedésben. Az eredményt nagyrészt új és használt járművek beszerzésével érték el.
Major András, 2013. november 3. vasárnap, 09:03
Fotó: Napi.hu

Idén 159 új autóbusz állt forgalomba Budapesten, amit további használtan beszerzett, jó állapotú, korszerűnek mondható jármű egészít ki. Ami a szolgáltatások általános színvonalát illeti, azt a Budapesti Közlekedési Központ is elismeri, kétségkívül a legkritikusabb elem a járműállomány, különösen az autóbusz járműpark kora és állapota.

A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programok folytatása mellett - tekintettel a nagy számú elöregedett járműre - a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére. A közlekedési központ álláspontja szerint a használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki és teszi lehetővé 20 évesnél idősebb buszok selejtezését. A használt buszok beszerzése a járatkimaradások számának csökkentéséhez is hozzájárul: az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szorították vissza az autóbusz ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradások számát, az elmúlt évtized járatkimaradási értékeit mintegy 75 százalékkal csökkentve.

Alvállalkozó üzemelteti

Az idén a fővárosi közösségi közlekedésben fölbukkanó új buszok nem a BKV kötelékébe tartoznak, hanem a BKK alvállalkozója üzemelteti azokat. A VT-Transman által beszerzett, és 2013 májusa óta üzemeltetett 159 új, Mercedes-Benz Citaro 2 autóbuszt a VT-Transmann évi 8 milliárd forintért üzemelteti. A szóló modellek ára körülbelül 67 millió forint, a csuklósoké 96 millió forint. A nagy példányszámra tekintettel valószínűsíthető flottakedvezmény mellett összességében hozzávetőleg 11,1 milliárd forint lehet a vételár.

A BKV Zrt. 2012-ben kezdett el beszerezni nagyobb darabszámban és folyamatossággal használt, alacsonypadlós, környezetbarát és légkondicionáló berendezéssel szerelt autóbuszokat. Az első ilyen járművek 2012. május elsején kezdtek fokozatosan forgalomba állni, így az adatok összehasonlításának bázis időszakaként az ezt megelőző utolsó adatokat tekintjük.

 

A beszerzett használt autóbuszok típus és darabszám szerinti eloszlása a következő (a beszerzésük sorrendjében):

- 13 darab VanHool A300 (szóló) Euro II: 7 millió forint/darab

- 31 darab Mercedes-Benz O530 Citaro (szóló) Euro II-III: 24 millió forint/darab

- 38 darab Volvo 7700 (szóló) Euro III: 16,3 millió forint/darab

- 1 darab VanHool A330 New (szóló) Euro III: 7-8 millió forint

- 25 darab Volvo 7000A (csuklós) Euro II: 13,5 millió forint/darab

- 9 darab Mercedes-Benz O530 Citaro (szóló) Euro III: 24 millió forint/darab

- 37 darab VanHool A330 New CNG (szóló) Euro III: 8 millió forint/darab

 

A járművek beszerzését és forgalomba állítását megelőzően a BKV Zrt. autóbuszainak állományi darabszáma 1311 darab volt. Ebből az alacsonypadlós járművek aránya 22,6 százalék, a klimatizált autóbuszoké pedig 14 százalék volt. Ekkor a járművek átlagéletkora 17,7 év volt. A használt járművek forgalomba állítása lehetővé tette, hogy a műszaki megoldásaiban elavultabb (magas padlós, nem klimatizált, környezetszennyező), állapotukat tekintve lényegesen rosszabb, és jellemzően kétszer olyan idős autóbuszok lecserélése felgyorsuljon. A BKV Zrt. idén már mintegy 150 darab leromlott állapotú és várhatóan még további 50-60 darab, zömében szóló autóbuszt tud végleg leállítani.

A 9 darab, nemrégiben beszerzett Mercedes Citaro és a 37 darab sűrített földgáz üzemű VanHool még nem állt forgalomba, azonban az már látható, hogy a beállásukkal és a helyettük kiváltott további autóbuszokkal a mutatók a következőképpen fognak alakulni: Az állomány darabszáma 1252 darab lesz, amelynek átlagéletkora 17,9 év lesz, azaz lelassult az elöregedési folyamat, másfél év elteltével 0,2 évet öregedik az állomány. A járműpark alacsonypadlós részaránya 11,4 százalékponttal nő, így 34 százalék lesz, a klimatizált autóbuszok aránya pedig 14 százalékról 27 százalékra nő.

A BKV-nak a következő néhány évben is szándékában áll jó állapotban lévő használt autóbuszokat beszerezni, és ezen felül - 2006 óta először - ismét lehetőség nyílik új autóbuszok beszerzésére is. Amennyiben az anyagi fedezet rendelkezésre áll majd, a következő 3 évben körülbelül 100 darab új szóló autóbusz fiatalíthatja a jelenlegi járműparkot, de a Budapesti Közlekedési Központ közlése szerint ezen felül még további, alternatív megoldásokkal törekszik arra, hogy új járműveket állíthasson forgalomba.

Nincs támogatás, de lehetne..

Autóbusz beszerzésre uniós támogatás jelenleg nem áll rendelkezésre; a Futár információs rendszerre elnyert több mint 4 milliárd eurós uniós forrás más fejlesztésre, például buszbeszerzésre nem csoportosítható át a BKK tájékoztatása szerint.

A Levegő Munkacsoport szerint azonban az Európai Unió 85 százalékos vissza nem térítendő támogatást nyújt nulla emissziós (elektromos) és hibrid buszok beszerzésére, amennyiben azt a magyar kormány kéri. Ezzel a lehetőséggel mielőbb élni kellene, hiszen így ugyanannyiért lehetne beszerezni vadonatúj, világszínvonalú buszokat, mint amennyibe ugyanannyi 8-10 éves használt busz beszerzése kerülne. Az elmúlt időszakban beszerzett használt buszok kapcsán a civil szervezet megjegyzi, ilyen életkorú buszokat már nem is üzemeltetnek Nyugat-Európa tömegközlekedésében. A BKV mintegy 1500 autóbuszából több mint 1300 sürgősen új buszokra cserélendő le, ráadásul ez csupán politikai döntés kérdése, hiszen ennek költsége mintegy negyede lenne a 4-es metró beruházási költségének - fogalmaz a Levegő Munkacsoport.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

acdc, 2013.11.04 17:03

@DrAgy: Valószínűnek tartom,hogy azok a villanymotorok is átestek kisebb-nagyobb felújításokon,újratekercselésen.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

DrAgy, 2013.11.04 11:32

A villanymotorok élettartamát két dolog határozza meg. Egyik a túlterhelés (ekkor szokott leégni) a másik a csapágyak minősége. Ha a túlterheléstől megóvjuk és nagyon jó minőségű csapágyazással látjuk e, élettartamuk korlátlannak tekinthető. Lásd a vasúti vontatásban, és a villamosoknál használatos motorokat. Amikor leselejtezték a régi pesti villamosokat, nem egy volt közülük 70-80 éves motorral szerelve. A gyenge pont az akkumulátor, a legkorszerűbbek élettartama sem haladja meg a 6-7 évet (rendszeres, normál használat esetén.) Akkor a teljes akku telepet cserélni kell és az bizony milliókba kerül, ráadásul az akku veszélyes hulladéknak minősül, azért is fizetni kell, hogy a tárolóba leadható legyen! A járművek tervezett élettartama szgk esetén 15 -20 év, közösségi járműveknél 30-50 év. Ez az oka, hogy egyelőre nem esz mindenki elektromos hajtású járművet. ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2013.11.04 07:54

@MongolZ: Fingom sincs mennyit megy el a villanymotor bontatlanul, ugyanis nem a közlekedésben használják, hanem a mosógépben meg a sarokcsiszolóban.
De nem is ez az Achilles-sarka a technikának,a hibrid meg a tisztán elektromos megoldás teljesen más.
Egy laptop aksija néhány év alatt alig nyújt értékelhető teljesítményt, egy autóé(már ha ezeket az izéket lehet annak nevezni) sem lesz másképp.
Még a gyártók is ugyanazok a cégek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

MongolZ, 2013.11.04 00:00

@acdc: Egy villanymotor mennyit megy el? Az akksis megoldás sem rossz, de a troli lenne az ideális megoldás.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

VoIe, 2013.11.03 22:11

@MongolZ: Ha jol emlekszem szemelyauto eseteben 150-200e km korul.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html