Koronavírus - hogyan fogunk ezután új autót vásárolni?

Egyre több jóslat lát napvilágot arról, hogy milyen nyomot hagy majd a hétköznapokon a jelenlegi krízis azután is, hogy a koronavírus-járványt sikerül megfékezni és elvileg minden visszatérhet a rendes kerékvágásba. Lapunk annak járt utána, hogy a vírus miként hat a magyar újautó-kereskedelemre rövid és hosszabb távon. Kellenek egyáltalán szalonok a jövőben, vagy elég szervizpontokat fenntartani? Lesz akkora bukás, mint a 2008-as válság után és mennyivel drágultak idén az új autók?
Szász Péter, 2020. április 16. csütörtök, 07:08
Fotó: Getty Images

Az online autóértékesítés felfutását és a közvetlen - tehát az importőrt és a szalonokat a láncból kihagyó - eladások növekvő népszerűségét jósolta pár hete a Gartner piackutató cég a koronavírus-járvány hatásait elemezve. A dolog nem tűnik nagyon futurisztikusnak. Ma már az autóvásárlások nagy része online indul, minden gyártó kínál konfigurátort, amellyel az autó valamennyi paraméterét meg lehet adni. A fizetés, a hiteligénylés, a lízing szintén intézhető online, ahogy a kiszállítás sem bonyolult. A szervizpontoknak természetesen meg kell maradniuk.

Lapunk arra volt kíváncsi, hogy az importőrök hogyan látják saját jövőjüket az értékesítési láncban és milyen visszaesésre számítanak a következő hónapokban.

Meglepő módon több magyarországi képviselet a nyelvismeret hiányát és a kulturális különbségeket említette, mint a közvetlen értékesítés gátját. De a helyi jogi és pénzügyi szabályozás is problémát jelenthet.

A szalonok szerepe stratégiai kérdés

A Volvo Autó Hungária Kft. például azt írta lapunknak, hogy a magyar hálózatnál nagyon kevesen beszélnek angolul, - ez különösen a szervizes csapatnál probléma - ezért különösen fontos, hogy kommunikáció, a tréningek és az értékelések magyarul legyenek. A marketing akkor lesz hatékony, ha az adott ország kultúrájához igazodik, de a pénzügyi specifikumokat sem lehet a központból átlátni.

Persze a Volvónál is látják, hogy az online szerepe már sokkal nagyobb, mint korábban. A Google-Kantar statisztikája szerint 2004-ben átlagosan 5 alkalommal látogattak el az ügyfelek a kereskedésbe, mielőtt megvették az autót. Ez a szám 2019-re 2-re csökkent. Az autóvásárlás tesztolvasással kezdődik, az emberek megismerik mások véleményét és a márkák honlapján tájékozódnak. Ettől függetlenül nagyon fontos a szalonlátogatás, hiszen az autóvásárlás nem mindennapi dolog egy család életében.

A Toyota és Lexus importőr Toyota Central Europe Kft. egy online szalon megnyitásával reagált a koronavírus-helyzetre. Itt az ügyfelek kiválaszthatnak egy márkakereskedőt, aki felveszi velük a kapcsolatot és az autóvásárlás lépései érintésmentesen, digitális platformon járhatóak végig az autó bemutatásától a szerződéskötésig, sőt, akár az új autó házhoz szállítására is van mód. A cég szerint láthatóan van igény erre és lehet, hogy az emberek egy része élne a lehetőséggel a járvány elmúlta után is.

Azonban a Toyota is arra hívja fel a figyelmet, hogy a legértékesebb ingóság megvásárlása továbbra is személyes kapcsolatot igényel a legtöbb embernél. A tesztvezetést nem lehet kiváltani, de sokan szeretik személyesen lemérni a csomagteret vagy meghallgatni az audiorendszert.

Az importőrök kihagyása az értékesítési láncból már csak a fentiek miatt sem lehetséges. Különösen igaz ez a prémiummárkáknál, mint amilyen a Lexus. Egy kereskedő nagyon sokat tesz hozzá a márkák hírnevéhez, amely a hűség kialakításához elengedhetetlen a Toyota szerint.

Az Opel Magyarország szerint a szalonok szerepe egy stratégiai kérdés és egyelőre nincs napirenden a megszüntetésük. Az online lehetőségek, a konfigurátor segítik a vásárlók tájékozódását, de nem helyettesíthetik az autóval való fizikai megismerkedést, a menetpróbát, az értékesítők segítségét.

Getty Images

Hasonló véleményen van Kovács Pál, a Hyundai Holding Hungary Kft. ügyvezetője is. A cég jelen pillanatban éppen márkakereskedői hálózat fejlesztésén dolgozik, függetlenül attól, hogy az online platformok szerepének növekedését ők is látják.

Az, hogy az importőröket kihagyják a rendszerből, Kovács Pál szerint elképzelhetetlen: a helyi szabályozások betartása, a finanszírozási és logisztikai feltételek biztosítása, a vállalatirányítási rendszerek működtetése, az ügyintézés ellehetetlenülne nélkülük. Nem véletlen, hogy olyan ügyek kezelésére, mint a típusbizonyítvány kiadása, vagy egy szállítási sérülés intézése ma szakemberek állnak rendelkezésre. A Hyundai vezetője szerint sem működne a marketing és a kommunikáció, ráadásul az ázsiai gyárral való kapcsolattartás sem lenne zökkenőmentes.

A Renault Hungáriánál úgy vélik, hogy amíg egy mosógép vagy egy televízió vásárlását is sokan személyesen intézik, addig az autóvásárláshoz mindig szükség lesz a tanácsadókra. Ez hatványozottan igaz elektromos autókra. A Dacia ügyfelei pedig különösen a hagyományos értékesítési csatornákat keresik.

A Porsche Hungáriánál úgy vélik, hogy az online értékesítés kiegészítő megoldás lehet olyan modellek esetében, ahol kevés a választható szín és opció. Az autó ugyanis jellemzően nagy értékű, komplex termék, amelyet megvásárlás előtt az emberek szeretnének alaposan megismerni. Úgy látják, hogy az ügyfelek igénylik a személyes kapcsolattartást és ezt még sokáig nem lehet elhagyni.

A cég szerint a hatékony panaszkezelés nem menne importőrök nélkül, akiknek a piacismerete, törvényhozói és intézményi kapcsolatai is sokat számítanak.

Andrew Prest, a Jaguar Land Rover importőr Wallis Automotive Europe, ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott lapunk kérdésére, hogy mivel az autóvásárlás anyagilag és érzelmileg is nagy beruházás marad mindenki életében, továbbra is fontos a szalonélmény és elsősorban a tesztvezetés, ami online nem oldható meg. Ugyanakkor az iparág az elmúlt 10-15 évben nagy változáson ment keresztül, a vásárlási döntések előkészítése egyre inkább a digitális világban zajlik, ami csökkentheti a szalonlátogatások számát.

Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója szerint ha az importőrök kiesnének az értékesítési láncból, akkor nagyon megnőne a félretájékoztatás veszélye és az ügyfelek rossz döntéseket hoznának. Fontos szempont, hogy az importőrök és márkakereskedők folyamatosan készletet tartanak a gyártó termékeiből, ami azt jelenti hogy akár 5-6 havi termelés, ami most készleten áll, kiesne a gyártók oldalán a közvetlen értékesítés esetén, így nem lenne adott a készletezés nyújtotta pufferhatás sem. Tehát a gyárak cash-flow-ja szempontból nagyon fontosak az importőrök és márkakereskedők.

A Mercedes-Benz Hungária Kft. szerint bár a digitalizáció valóban új lehetőségeket nyit meg az értékesítésben, a bemutatótermek létjogosultságát nem kérdőjelezi meg. Egy prémiummárkánál különösen nem. A Mercedes és a Smart importőre szerint sem lehet lokális ismeretek nélkül helyt állni a különböző piacokon.

A BMW Group közlése szerint kipróbálták már a digitális értékesítési platformokat néhány országban, ez azonban nem helyettesíti a szalonokat. Egy-egy BMW-hez akár több ezerféle különböző konfiguráció érhető el, amelynek kiválasztásához kell a személyes jelenlét.

A koronavírus-járvány ideje alatt persze erősítették az online és telefonos kapcsolattartást az ügyfélszolgálatokon, és szervizekben is igyekeztek minimálisra csökkenteni a személyes kapcsolatokat.

Az importőrök véleményt osztja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének (MGE) elnöke is, aki szerint az online kiválasztás reális alternatíva, de az értékesítés nem. Sok gyár nincs felkészülve a logisztikai, vevőszolgálati feladatokra és nem is hiszi, hogy szeretnének ezen változtatni.

Mennyivel drágultak az új autók?

Az autók árára jelenleg

  • az európai uniós szén-dioxid-kibocsátási szabályok szigorítása
  • a koronavírus-járvány
  • és a rekord gyenge forint hat.

Volvók ára 2020 elején az előző negyedévhez képest 2-5 százalékkal, az egy évvel korábbihoz képest 4-7 százalékkal emelkedtek, de ehhez hozzájárult egy alapfelszereltség-növekedés és az új hibrid motorválasztékok megjelenése is.

A Toyotánál és a Lexusnál a szén-dioxid-szabályozásnak nem volt áremelő hatása, mivel a Toyoták fele és szinte valamennyi Lexus öntöltő hibrid. Az euró árfolyama miatt azonban áprilisban 3-4 százalékkal emelniük kellett az áraikat.

Az árfolyam miatt drágultak az Opelek is - hogy mennyivel azt a cég nem közölte - viszont olyan sok volt a modellcsere az elmúlt időszakban, hogy nehéz is lenne éves bázisú összevetést tenni - írták lapunknak.

A Hyundai-ok pont annyival drágultak, amennyivel a forint gyengült az euróhoz képest - mondta Kovács Pál.

A Renaultnál az egy évvel korábbihoz képest 3 százalékkal, 2019 végéhez képest 1 százalékkal emelkedtek az árak. Ha kell, akkor a gyenge forint miatt további lépések lehetnek szükségesek.

A Mercedes és a Smart márkák esetében az árak jellemzően a csomagstruktúra változásával, illetve új vagy ráncfelvarrott modell megjelenésével változtak, viszont októberben volt egy általános áremelés is.

A Porsche Hungaria márkáinál (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche) eltérő mértékben emeltek a forint gyengülése, volt ahol 11 százalékkal nőttek az árak, de volt ahol nem változtak.

A BMW-k az egy évvel korábbihoz képest 0,8, a Minik 0,5 százalékkal drágultak.

Lesz akkora bukás mint a 2008-as válság után?

A Volvo első negyedéve kiemelkedő volt, ezért ha a piac gyorsan visszarendeződik a koronavírus-sokk után, akkor arra van esély, hogy tartsák a tavalyi 2200 darabos eladást. Várakozásaik szerint leghamarabb a flottás ügyfelek térnek majd vissza.

A Toyota és a Lexus importőre szerint

hatalmas különbség a 2008-as és a mostani helyzet között. Akkor egyszerűen a kereslet zuhant be a fogyasztói bizalom megingása után, és ez indította be a spirált, most azonban maga a gyártási tevékenység is leállt a vírus elleni védekezés miatt

Amennyiben az gazdaság L alakú visszaesésének forgatókönyve következik be, akkor még a 2008-as válságnál is nehezebb időszak jöhet. Ha az autógyártók újraindulnak, akkor fel tudják pörgetni a munkát és ki tudják szolgálni a keresletet. Ha azonban éppen kereslet nem lesz a megszűnő munkahelyek miatt, akkor nagy szükség lesz az európai mentőcsomagra.

Az Opel nem vár akkora visszaesést, mint a 2008 utáni, bár ezt szerintük a járványnak ebben a szakaszában nehéz felmérni. Világjelenségről beszélünk, amely a gyártást, a beszállítói hálózatot és természetesen az értékesítést is érinti - tették hozzá.

Az AutoWallisnál a gazdaság gyors visszapattanásában bíznak és várakozásuk szerint nem esik vissza az autópiac a negatív rekordnak számító 2010-es év szintjére.

A Mercedesnél már érzik, hogy jelentősen csökken a kereslet, de ők sem számítanak a 2008-as válsághoz hasonló szintre.

A Porsche Hungária szerint a céges és a magánhitelezés is jó kondícióban van, akárcsak a kereskedői hálózat, így elkerülhető az előző válság idején tapasztalt visszaesés.

A BMW Group annyit közölt, hogy globális értékesítése várhatóan jelentősen a 2019-es szint alatt marad.

Az MGE szerint az értékesítés volumene nem esik vissza a 2010-es szintre, de a koronavírus áprilisban és májusban 50 százalékos mínuszt eredményezhet.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2020.04.16 11:05

Egyrészt a gyártók a számomra fontos információkat részben részben etitkolják, részben jól elrejtik a honlapjuk mélyén valahol. Tehát egy rakás dolgot muszáj szalonban megnézni.

Másrészt még ma sem létezik olyan autókereső honlap, ahol számomra lényeges információk alapkán tudnék autókat keresni. Pl "listázd ki magyarországi listaár szerint azokat az autókat, amelyek hossza 390-420 centi közötti, 3 vagy 5 ajtós, motorja benzines, nem turbós, gyorsulása 10,5 másodperc alatt, hasmagassága 17 centi felett". Röhej, hogy egy ennyire egyszerű feladatra még nem képes a mai tudomány (vagy az emberi butaság).
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html