A koronavírus okozta olajár- és keresletcsökkenés március 4-én éreztette először komolyabban a hatását a hazai benzinkutakon. Akkor 9 forinttal csökkent a benzin és a gázolaj ára is, azóta előbbi mintegy 100, utóbbi 70 forintnál tart.

Lapunk ezért elkérte a Holtankoljak.hu adatbázisában szereplő több mint 1150 benzinkút március 2-i és április 21-i kútárait, hogy kiderüljön, milyen stratégiát követtek az egyes töltőállomások az árazásban.

A következő kérdésekre kerestük a választ:

  • Mennyire szóródik az árcsökkenés, vagyis mekkora az eltérés az átlaghoz képest az egyes állomásokon?
  • Többet engedtek-e az árból a drága - jellemzően autópályákon található - kutak?
  • Van-e különbség az egyes cégek árazása között?

Március 2-án a benzin átlagára a Holtankoljak.hu-nak adatot szolgáltató állomásokon 386,9 forint volt, április 21-én pedig 290,4 forint. Vagyis az átlagos áresés 96,5 forint volt.

Azok a kutak, amelyek ennél kisebb mértékben csökkentették az árakat, vagy a saját árrésüket próbálták növelni, vagy egyszerűen nem engedhettek meg maguknak jelentősebb mérséklést. Sok múlik a piaci környezeten, azon, hogy inkább magánszemélyek vagy fuvarozók látogatják a kutat vagy, hogy miként tudták megoldani a szállítást a jelenlegi helyzetben.

A 1146 töltőállomásból mindössze 62 volt olyan, amelynek benzinárai a vizsgált több mint 1,5 hónap alatt 70 és 90 forint között csökkentek. Ezek nagy része kistelepüléseken vagy négy számjegyű utak mellett működik, feltételezhető, hogy nincsenek éles versenyhelyzetben. A kutak között vannak magán (fehér) állomások, OIL!, Mol, Lukoil, Mobil Petrol, OMV és Avia hálózathoz tartozók, vagyis lefedik szinte a teljes magyar piacot.

Az adatok alapján 284 olyan kút van, amely 90 és 96 forint között csökkentette árait, tehát még kicsivel az átlag alatt. Messze a legnagyobb halmazba (723 kút) azok tartoznak, akiknél a mérséklés 97-99 forint közé esett, vagyis kicsivel többet engedtek az átlagnál, 77 kút pedig 100 és 111 forint közötti csökkentésről döntött, vagyis valamiért jelentősebb mértékű engedményeket tett a vásárlók felé. Ezek inkább nagyobb városi, Budapesti vagy autópályás kutak, ahol vélhetően többen megfordulnak.

A benzin esetében tehát az átlagot a kisebb számú, de az árakat kevésbé mérséklő kutak húzzák le, az autósok a legnagyobb számban 97-99 forintos csökkenéssel találkozhatnak Magyarországon.

Hasonló minta rajzolódik ki a gázolaj esetében is, ahol az árak 394,3 forintról 331,2 forintra csökkentek, vagyis a különbség 63,1 forint.

Az adatok szerint 151 kút árai 49 és 59 forint forint között csökkentek, de túlnyomó részüknél 55 forintnál magasabb ez az összeg. Érdekesség, hogy a vidéki kutak mellett itt már akadnak ebben a halmazban autópályás és nagyobb városi állomások is. Fontos tudni, hogy a gázolaj teljesen más piac, mint a benzin, hiszen az ügyfelek nagy része fuvarozó, illetve a vidéki kutaknál a mezőgazdasági célú fogyasztás sem elhanyagolható.

A gázolajárakat 211 kút 60 és 63 forint között mérsékelte, míg messze a legnagyobb kör (665 kút) éppen 64 forintos árcsökkentés mellett döntött.

A tankolóknak 128 kút ennél is többet adott át, mintegy két tucat olyan szerepel a Holtankoljak.hu adatbázisában, ahol 70 forintnál is nagyobb volt a csökkenés mértéke.

Mit léptek az autópályás egységek?

Látható, hogy a kutak túlnyomó többsége a benzin és a gázolaj esetében is átlagos mértékben csökkentette árait, ez pedig igaz az eleve drága töltőállomásokra is. Vagyis

ahol eddig sokat kellett fizetni, ott most is sokat kell.

Különbségek a cégek között

A cégek szerinti bontásból kiderül, hogy mind a benzin, mind pedig a gázolaj esetében legtöbbet az egyébként is olcsó Envi és Auchan kutak engedtek, így ott az átlagos benzinár már április 21-én 280, a gázolajár pedig 320 alatt volt.

A semmilyen lánchoz nem tartozó fehér kutak szintén nem túl drágák, a benzin esetében a már említett két lánc után ők engedték a legtöbbet, a gázolaj esetében viszont átlagosan mondható az áresés.

A nagy, és jellemzően nem is túl olcsó láncok, mint a Mol, a Shell és az OMV a középmezőnyben állnak az árcsökkentést tekintve, így továbbra sem itt érdemes elkezdeni a spórolást.

Mielőtt azonban bárki egyes kútláncokhoz szaladna fontos tudni, hogy egyrészt a különbségek nem akkorák, hogy azért jelentősen hosszabb utakat érdemes lenne bevállalni autóval, másrészt az árakat nem a lánc neve, hanem elsősorban az elhelyezkedés határozza meg.