Ma éjféltől érvényesek az újabb lezárások Magyarországon, és ez nagyon rossz hír a gazdaságnak és a munkavállalóknak. A MiniCRM Zrt. nem reprezentatív, de 280 magyar kkv által kitöltött felmérése ugyanis arra jutott, hogy a kkv-k 8 százaléka legfeljebb egy hónapot bír ki ilyen helyzetben.

"Tavasszal egy hónap után már fokozatosan lazítani lehetett a korlátozásokon, de most a járványnak egy egészen más szakaszában tartunk. Éppen ezért aggasztó, hogy a megkérdezett cégek további 33 százaléka véli úgy, hogy 2-3 hónapnál nem bírná tovább a szigorú korlátozásokat" - mondja Leskó Norbert, vállalkozás szakértő, a MiniCRM igazgatója.

Csak most jön a feketeleves?

A második hullám hatásait már szeptemberben megérezte a gazdaság. A határzár elzárta a külföldi turistákat Budapest elől, a szezon vége pedig visszavetette a belföldi turizmust, aminek aktivitása a közhiedelemmel ellentétben nyáron sem érte el a tavalyi szintet. Eközben a vállalkozások elhalasztják a beruházásokat, a lakosság pedig csökkenti a fogyasztását. Ennek megfelelően már szeptemberben is csökkent a foglalkoztatottak száma, pedig a járvány felfutása csak azután indult be igazán - írja a cég közleményében.

A kkv-k 9,4 százalékánál szinte biztosan szükség lesz elbocsátásokra, további 24 százalékuk nem tartotta elképzelhetetlennek ezt a kimenetet, arra az esetre, ami most bekövetkezett.

A tegnapi intézkedéseket már okkal nevezhetjük szigorú korlátozásnak, ezért azt mondhatjuk, hogy a cégek csak 67 százalékánál vannak biztonságban a munkavállalók

- mondja Leskó Norbert. (Az Európai Bizottság friss, Magyarországról készült előrejelzése is újabb elbocsátási hullámmal számol, főként a bértámogatás kifutására miatt - a szerk.)

A kis cégeknek fáj igazán a járvány

Az ijesztő képet némiképp árnyalja, hogy a nagyobb cégek jellemzően optimistábbak a kisebbeknél, így az elbocsátási hullám talán kevesebb munkavállalót érint. A legalább 50 főt foglalkoztató cégeknek csak alig több mint 10 százaléka számolt be jelentős tavaszi árbevétel csökkenésről, a legfeljebb 10 főt foglalkoztatók körében viszont ez az arány 46 százalék.

A tavaszi korlátozások után az összes válaszadó 19 százalékának szinten maradt az árbevétele, 17 százalékuké pedig még nőtt is. Azok körében azonban, akik csökkenésről számoltak be (64 százalék), sokan (53 százalék) vannak azok, akiknél az árbevétel októberre sem állt vissza a járvány előtti szintre. Hogy mennyire nehéz a tervezés ezekben az időkben, azt jól mutatja, hogy ezeknek a cégeknek csaknem háromnegyede korábban azzal számolt, hogy őszre már hozni tudja a korábbi értékesítési szintet - jegyzik meg a közleményben.

A digitalizáció növelheti a válságállóságot

A vállalkozások 43 százaléka állította, hogy teljes mértékben tud távmunkában dolgozni, 39 százalékuk részben képes erre, 19 százalékuk viszont egyáltalán nem. "Problémát jelent ugyanakkor, hogy a távmunkában dolgozó cégek vezetői nem elégedettek a távmunka eredményességével. A cégvezetőknek csak egyötöde elégedett a távmunkával."

A felmérés fontos tanulsága, hogy erős határvonal húzódik azon cégek között, akik használnak digitális eszközt az ügyfélkezelésben és azok között, akik nem. Akiknek van ilyen rendszerük, azok fele akkora valószínűséggel szorulnak elbocsátásokra, mint azok, akik nem. "Egyértelműnek tűnik, hogy a járvány után reggel 8-kor kezdődik a digitalizációs boom" - jegyzi meg Leskó Norbert. Az igazgató szerint a cégek most még a sebeiket nyalogatják, és próbálják rendbe szedni a mérlegeiket, nem véletlen, hogy a közeljövő legfontosabb feladataként a legtöbben az árbevétel növelését jelölték meg.

A kkv-k digitalizációját az állam is támogatja

EU-s támogatási forrásokból a Ginop 3.2.2 program, majd a helyére lépő Ginop 3.2.7-20 jelzésű pályázat "Komplex vállalati digitális megoldások, szolgáltatások bevezetésének célzott támogatása" címmel pályázható a kkv-k digitalizációs fejlesztéseihez forrás.

Előre is kell tekinteni

A járvány miatti új kihívások között azonban mindjárt a második helyen az új ügyfelek toborzása áll, és előkelő helyen szerepel a termékértékesítés és a termékpaletta megújítása és a feladatmenedzsment újragondolása is. Ezek mind olyan területek, ahol a digitalizáció sokat segíthet, és kiszámíthatóbbá teheti a működést. Leskó szerint azonban a legfontosabb, hogy a járvány, a távmunka, a beszerzési és értékesítési csatornák eldugulása miatt a cégeknek át kellett tekinteniük a folyamataikat. Márpedig a folyamatok áttekintése és leírása minden automatizálás és rendszer bevezetésének alapja, legyen szó termelésről, értékesítésről, cash flow előrejelzésről, kintlévőség-kezelésről, vagy munkaerő felvételről és betanításról. Ezek mind olyan hasznos funkciók, amik önmagukban is javítják a válságállóságot - írja a cég közleményében.