A felszámolás előkészületeiről elmondta: a bíróság meghallgatja a vagyonfelügyelőt, a kezdeményező hitelezőt és az adóst, utána mondhatja ki a felszámolást.

Varga Jenő hangsúlyozta: a felszámolásban a cél az összes vagyonelem értékesítése a hitelezők minél teljesebb mértékű kielégítése érdekében, stratégiailag kiemelt vállalkozás esetében egyúttal az, hogy lehetőleg működőképesen kerüljenek értékesítésre a vagyonelemek.

Közölte: arra, hogy meghívásos pályázaton vagy nyilvános eljárásban értékesítenek vagyonelemeket, csak azok felmérését követően lehet választ adni. A jelenlegi különleges eljárásban a csődtörvény a szokásosnál jóval nagyobb mozgásteret ad a felszámolónak ennek eldöntésében - tette hozzá.

A felszámolási eljárásban a kielégítési sorrend a szokásos: először például a munkavállalók juttatásait kell kifizetni, ezt követően a garanciával rendelkező hitelezőket és csak a sor végén a részvényeseket, tulajdoni hányaduk arányában. A Malév kisebbségi, 5 százalékos tulajdonosa a Vnyesekonombank, az orosz hitelintézet korábban finanszírozta is a légitársaságot.

Kevés az eladható vagyon

A felszámolásban a kielégítés mértékét még nem lehet megmondani, arról csak a tevékenység számviteli lezárása és a felszámolási körbe vonható vagyon felmérése után lehet nyilatkozni - hangsúlyozta Varga Jenő.

A Malév összes kötelezettsége február elsején meghaladta a 120 milliárd forintot, beleértve a kisebbségi tulajdonos, az orosz Vnyesekonombank 120 millió euró követelését.

A kötelezettségekből összesen 25 millió euró a lejárt szállítói tartozás, ebből a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airportnak 14 millió euróval tartozik a Malév.

A Malév vagyonából a vezérigazgató gazdasági döntése és a vagyonfelügyelő engedélye alapján lehet értékesíteni. Ilyen eddig nem történt, kevés az eladható vagyonelem - fűzte hozzá Varga Jenő. Mint mondta, "a Malév eszközértéke elenyésző a kötelezettségeihez képest". A leányvállalatokat a vagyonfelügyelet és a felszámolás nem érinti.

Varga Jenő lehetségesnek nevezte egy új nemzeti légitársaság létrehozását. A magántulajdonú társaság finanszírozását úgy kell megteremteni, hogy összeegyeztethető legyen a piaci működéssel - tette hozzá.

Úgy vélte, hogy több hónap kell egy, a Malév méreteinél kisebb légitársaság alapításához. Az idő múlásával egyre nehezebb létrehozni egy ilyen légitársaságot, és "az idő múlása már évekkel ezelőtt elkezdődött" - jegyezte meg a vagyonfelügyelő.

A Malév márkanévről elmondta: az az MNV Zrt. egyik leányvállalata, a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában van. A Malév Zrt. jelenleg szerződés alapján használja a márkanevet, ezért annak értékesítéséről nem dönthet.

Nem kell különmegállapodás a Ryanairrel

Az Európai Unió szabályai szerint a Nyitott Égbolt politika (Open Sky Policy) miatt az uniós légitársaságoknak csak le- és felszállási időt kell kapniuk adott repülőtéren a légiirányítástól, meg kell fizetniük a leszállási- és egyéb díjakat, repülési tervet kell benyújtaniuk, és ezzel már jogosultak az EU-n belül bármely repülőtér használatára - válaszolta Hardy Mihály, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI kérdésére.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy pénteken Dublinban véglegesítik a megállapodást a budapesti repülőtér használatáról. A fapados légitársaság vezérigazgatója közölte azt is: február 17-én nyitják meg a Ryanair budapesti bázisát, amely az 51. lesz.

A bázis megnyitással kapcsolatban Hardy Mihály kifejtette: az ehhez szükséges feltételeket, mint például az irodák, helyiségek, műszaki raktárak bérbeadását és az egyéb szolgáltatásokat a Budapest Airport biztosítja, ezekről kell majd a szerződés. "Az ingatlanos kollégák még a hétvégén is dolgoznak a részleteken, hiszen rövid idő alatt nagyon sokféle igény futott be a Malév-csőd óta más légitársaságoktól is" - fűzte hozzá.

Michael O'Leary a sajtótájékoztatón újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy kaptak kedvezményt a budapesti repülőtér üzemeltetőjétől, de az üzleti titok.

Hardy Mihály tájékoztatása szerint semmiféle többletkedvezményt nem kapott a Ryanair, csak amit más légitársaságok is megkaphatnak. Minden légitársaság számára egyformán hozzáférhetőek a Budapest Airport kedvezményei, amelyek egyébként letölthetőek a repülőtér honlapjáról. Ezek egyformán érvényesek minden légitársaságra - a maga kategóriájának és az igénybe vett szolgáltatásoknak megfelelően - tette hozzá.