Leáldozóban a kgfb-váltások korszaka

A 2011. évi átkötési kampányhoz képest 29 százalékkal kevesebb, összesen 729 ezer ügyfél kötött új kgfb-szerződést az elmúlt év végén a PSZÁF statisztikái szerint. A váltók ugyanakkor százalékosan többet spóroltak - dacára annak, hogy a biztosítók átlagdíjszintje a kampány során már emelkedett.
Nagy László Nándor, 2013. február 20. szerda, 11:47
Fotó: Napi.hu

Az elmúlt év végi kgfb átkötési-kampány idején 729 ezer új szerződést kötöttek az autótulajdonosok, szemben az egy évvel korábbi 1,026 millióval szemben - tájékoztattak a PSZÁF illetékesei. Váczi Imre ügyvezetőigazgató-helyettes szerint a csökkenő átszerződést nem pusztán az év végi évfordulós szerződések számának csökkenése, hanem az alacsonyabb elérhető díj mellett kisebb váltási igény is indokolta. Érdekes ugyanakkor, hogy számottevően, 28 százalékról 34 százalékra nőtt a kedvezőbb díjért saját biztosítóhoz visszakötők aránya - bár számszerűen csökkent az ezzel élők száma, 288 ezerről 248 ezerre.

A kgfb-állománydíj az elmúlt évek zuhanásához képest szerényebb mértékben, de 2 milliárd forinttal csökkent - a visszafogottabb díjcsökkenés oka az volt, hogy az elmúlt évekkel ellentétben a biztosítók átlagdíjszintje 4,92 százalékkal növekedett volna, ha mndenki a korábbi biztosítójánál marad. Az átkötések okán ugyanakkor az átlagdíjszint 2,2 százalékkal csökkent. A végül váltók ugyanakkor a korábbi év 31,8 százalékával szemben átlagosan 35,9 százalékot takarítottak meg. Az alkuszoktól bekért adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a korábbinál kisebb megtakarítást értek el a váltók - 22 százalékuk maximum 2500 forintot spórolt. Érdekes ugyanakkor, hogy míg tavaly csak az átkötők 58,9 százaléka választotta a legolcsóbb ajánlatot, az árérzékenység növekedésével immár 70 százalékra futott fel azok aránya, akik a legjobb ajánlatot fogadták el.

A felügyelet tapasztalatai szerint a közvetítők esetében ma még elég gyakori, hogy késve érkeznek be az ajánlatok, s emiatt komoly anomáliák alakulhatnak ki a szerződések kezelése, esetleges módosítása terén. A PSZÁF ezért úgy döntött, hogy megerősíti a közvetítők ellenőrzését és január 15-től külön ügyosztályt hívtak életre.

Csekély panasz
A biztosítási szektorra viszonylag csekély ügyfélpanasz érkezik más területekhez (pl. a banki beadványokhoz) képest. Az elmúlt évben 1736 ügyfélmegkeresés érkezett, ebből 552 volt kapcsolatos a kgfb-vel. Ugyanakkor figyelmeztető, hogy a kgfb-vel kapcsolatos beadványok száma (127 darab) közel 20 százalékos bővülést mutatott a IV. negyedévben. A beadványok jó része ugyanakkor a hibásan megadott ügyféladatokkal kapcsolatos.

Kolozsi Sándor, a felügyelet fogyasztóvédelmi igazgatóságának ügyvezető igazgatója a PSZÁF bztosítókkal szemben hozott határozataival kapcsolatban elmondta, a bónusz-malusz rendszerben a kedvezménynek lineálisnmak kell lennie, nem lehet megengedni, hogy pl. bónusz 8-hoz egyes biztosítók nagyobb kedvezményt adjanak, mint amit ugyanannál a biztosítónál a B10-es kategóriánál

Arra van lehetősége a biztosítóknak, hogy az adott csoport kárstatisztikái alapján az adott szerződőknek további kedvezményeket adjanak, de ezeknek a bónusz rendszer mellett kell megjelenniük. De az egyéni kártörténet alapján csak a meglévő keretek alapján lehet minősíteni a felügyelet szerint.

A PSZÁF álláspontja szerint a törvény nem ad arra lehetőséget, hogy a biztosítók úgy adjanak kedvezményt az ügyfeleiknek ebben az esetben, mint az egyéb kedvezmények tekintetében, ahol a felügyelet csak arra hívta fel a figyelmet, hogy saját eredménytartalékuk terhére "akciózhatnak".

A felügyelet jogsértő gyakorlatnak tartja a "Bónuszőr" kiegészítő biztosításokat, hiszen a törvény értelmében az üzemben tartó nem mentesülhet a károkozásból fakadó bónusz-malusz besorolásban elért fokozat elvesztésének következménye alól.

Kolozsi Sándor ugyanakkor fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a biztosítók a felügyelet által adott rövid határidő ellenére végrehajtották az elvárt intézkedéseket. Kolozsi szerint a felügyelet érti, hogy a közel 20 éves bónusz/malusz rendszert ma már meg lehet haladni, hiszen sokkal hosszabb kártörténeti múlt áll már rendelkezésre, ám ez jogalkotói feladat. A felügyelet legfeljebb javaslattevő lehet, ugyanakkor a hatályos jogszabályok betartatása kötelezettsége a PSZÁF-nak.

HOZZÁSZÓLÁSOK