Leáll a 3-as metró - milliárdokból vesznek buszokat

A 3-as metró felújítása miatt 150, de akár 300 új buszt vásárol a főváros. Az ehhez szükséges 13,7 milliárd forintot hitelfelvételből teremtenék elő. A főváros most versenytárgyalást hirdet a bankok számára. A 3-as metró felújítása 2016 júliusában indulhat – várhatóan az ezzel járó ideiglenes buszsávokkal és közlekedési káosszal.
Napi.hu, 2015. október 23. péntek, 16:11
Fotó: Napi.hu

A főváros, pontosabban a BKV Zrt. két közbeszerzési eljárást indított, amelyben 75 rövid és 75 csuklós alacsony padlós dízel autóbuszt szerez be - mindkét szerződés opcionálisan megduplázható, így akár 300 új buszt is vehetne a BKV. Az idő sürget, ugyanis a 150 busz első bevetése 2016 júliusában lesz, ugyanis az új buszoknak a felújítás miatt kieső 3-as metrókocsikat kell pótolniuk.

A főváros és a nevében eljáró BKV Zrt. idén nyáron döntött úgy, hogy a kiselejtezésre már évek óta erősen érett régi orosz metrókocsikat nem lecseréli, hanem felújítja. A felújításra kiírt pályázatot az orosz Mertrowagonmash nyerte el 70 milliárd forintért. A legfontosabb szempont a beszerzéskor a gyors beszerzés volt, ugyanis a felújított kocsiknak a 2017-es úszó-vb-re már készen kell lennie.

A BKV illetve a városháza október 27-éig várja az ajánlatokat a buszgyártóktól és 2015 decemberében már szerződnének a nyertes buszszállítóval - derül ki a jövő heti fővárosi közgyűlés elé kerülő anyagból. A tervek szerint a 3-as metró felújítása 2016 július elsejével kezdődne.

A közgyűlésnek a jövő heti ülésén arról kell döntenie, hogy az első 150 busz megvásárláshoz szükséges hitelszerződésre közbeszerzési eljárást írjanak ki. A főváros azzal kalkulál, hogy 13,7 milliárd forintos hitelre lesz szükség - igaz a bankok akár részösszegre is nyújthatnak be ajánlatokat. A bankoknak a hitelt legkésőbb 2016 február elejére biztosítaniuk kell, vagyis addig tervezik aláírni a szerződéseket, hogy a buszok még időben megérkezzenek a júliusi induláshoz.

A főváros elvárásai szerint a leendő hitel maximum 10 éves futamidejű lesz, két éves türelmi idővel. A főváros fenntartja az önkéntes előtörlesztés jogát, csakúgy mint az ingyenes elállás lehetőségét abban az esetben, ha a buszbeszerzés meghiúsulna. Az előterjesztés emlékeztet rá, hogy a hitel felvételéhez a Fővárosi Önkormányzatnak meg kell szereznie a kormány jóváhagyását - ugyanis a 2011-es önkormányzati konszolidáció után minden egyes önkormányzati hitelfelvételt a kormánynak jóvá kell hagynia.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

isabella, 2015.10.25 15:14

@kopacs: Na, ha a főváros a kompetens, akkor adják oda az összes üres lakást a rászorulóknak, kilakoltatás helyett!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2015.10.25 15:11

Az új buszoknak is nagyon örülünk, mert életveszélyes buszok vannak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2015.10.25 15:10

Miért nem veszünk új metrókocsikat? Lassan az ember, már fel sem mer szállni a metróra. Úgy ugrál alatta, mintha valami rodeón lenne egy bika hátán, azzal a különbséggel, hogy a bika nem gyulladhat ki, viszont a metrókocsi nagyon is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RonaGyuri, 2015.10.25 06:20

@egyember: de új vétele esetén nincs! =))
S ne gyere azzal, hogy ez olcsóbb, mert
egyfelől a Skoda újakat szállított Szentpétervárra, a felűjítás tervezett összegénél
másfelől ha minden olyan költséget hozzáadsz, ami rájön még, még így is sokkal drágább lesz.
Ami pedig a pályát illeti - elentétben a kocsikkal - azt részletekben fel lehet újítani, ami - állítólag - folyik is!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kopacs, 2015.10.25 05:42

@egyember:
A kettes vonalnál megtörtént, vajon hogyan? Úgy, hogy lehetséges, csak hétvégeken állt a metró párszor.
zodiákus
Budapest nem a kormány dolga, a főváros vezetése a kompetens, a felelős.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html