- Ha volna egy varázspálcája, a globális és európai trendek alapján milyen méretű, kategóriájú autó gyártását indítaná el azonnal Esztergomban?

- Régen a Magyar Suzukinál gyártott kocsikat a mi autónknak hívták - az, hogy újra a mi autónk legyen a Suzuki, az elsősorban ár kérdése, vagyis hogy mindenki számára megfizethető legyen. Másfelől az embereknek - főleg Nyugat-Európában, Németországban - szüksége van az egyre modernebb, csúcstechnológiával készült autókra. Ha tehát tudnék varázsolni, ezt a két tulajdonságot - a jó árat és a csúcstechnológiát, a magas felszereltséget - hoznám össze egyetlen, nem is nagyméretű autóba.

- A keddi tájékoztatón említette, hogy Esztergomban két műszakban termelnek és a szombati munkavégzést is bevezethetik. Az idénre tervezett nagyobb gyártási darabszám jár-e létszámbővítéssel?

- Jelenleg 3100 alkalmazottunk van, ők dolgoznak váltott műszakban, a tervezett darabszámhoz ez a létszám és a két műszak elegendő.

Nagyot nőhet idén a gyártás

A Magyar Suzuki Zrt. által gyártott autók száma tavaly 9 százalékkal 147 ezerre csökkent, az apadást két modell (SX4/Fiat Sedici, Splash/Opel Agila) kivezetése és a Vitara-gyártásra való felkészülés magyarázza. Az olcsóbb modellek kivezetése okán a bevétel a darabszámnál jóval kisebb mértékben, 1,8 százalékkal 1,54 milliárd euróra csökkent, az üzemi eredmény közel a harmadával 23,1 millió euróra esett vissza, a 19,1 millió eurós mérleg szerinti eredmény pedig 43 százalékkal lett alacsonyabb a 2013-asnál, az értékesítési költség jelentős emelkedése miatt. Az idei tervekben 1,7 milliárd eurós nettó árbevétel és 165 ezres darabszám szerepel, de utóbbit a termelés az év során akár 10-15 ezerrel is meghaladhatja, vagyis a 180 ezer autó legyártása sem kizárt.

- Mekkora gyártási darabszám indokolná a három műszakos munkarend bevezetését, illetve a létszám növelését?

- A mostani létszámmal és két műszakban évi 200 ezer darabos termelésig jók vagyunk. Ha e fölé menne a darabszám, akkor jöhetne szóba a bővítés.

Naoyuki Takeuchi (fotó: Magyar Suzuki)

- Felmerülhet-e, hogy a motorgyártást vagy egyéb alkatrész gyártását is ide telepítse a Suzuki?

- A motorgyártás elindítása nagy beruházást igényelne, a megtérüléshez egy-egy erőforrás-típusból évente több százezer darabot kellene előállítani. A Magyar Suzuki által gyártott autók darabszáma még nem indokolja a motorgyártás beindítását.

- Az első öt hónapban az EU+EFTA piacokon kismértékben csökkent a Suzuki piacrészesedése, az egy évvel korábbi 1,3 százalék után 1,2-re, mivel az eladások 2,3 százalékos év/év növekedése alulmúlta a teljes piac közel 7 százalékos bővülését. Az idénre mi a terv?

- Nincs pontos szám, viszont Európában - főleg Németországban - a Vitara nagy keresletnek örvend, így a piacrészesedésünk valószínűleg javulni fog.

- Mivel ösztönözhetné jobban a japán cégek magyarországi befektetéseit a kormány?

- Az idén is több japán vállalat érkezett már Magyarországra, de ezek döntéseibe, kormánnyal kötött szerződéseibe nem látunk bele, így nem tudjuk, mi vonzotta őket ide. Az biztos, hogy a vállalatok alapvetően Európa keleti részére próbálnak betörni, az olcsóbb munkaerő miatt, de más gazdasági, logisztikai okok is közrejátszanak - e tényezők összességét vizsgálják a célország kiválasztásakor. Tény, hogy a keletebbre lévő országokban olcsóbb volna a munkaerő, mint itt, de nem csak ez a döntő. A magyar Suzuki gyár 24 éve épült fel, valószínűleg nagyon jó volt az időzítés - ez idő alatt a magyar beszállítókkal is jól működő kapcsolatot tudtunk kialakítani.

- Van-e konkrét program arra, hogy növeljék magyarországi beszállítóik számát, vagy elegendő a meglévő 77 partner?

- A válság, a Lehman-sokk előtt a legyártott autók számával együtt évről-évre nőtt a beszállítóink tábora is, a válság után azonban a darabszámunk hirtelen megcsappant, a típusaink száma is csökkent. Ha a darabszám és a modellpaletta nem változik, a beszállítók száma sem tud növekedni. Fontos megemlíteni, hogy a válság után csak a jobb beszállítóink maradtak meg.

- Hány beszállító esett ki?

- A csúcsévben 280 ezer darab autó készült Esztergomban, ez átlagosan évi 150 ezer darabra esett vissza - ezzel arányosan csökkent a beszállítóink száma is.

- Említették, hogy jók a kormányzati kapcsolataik, stratégiai megállapodás van érvényben és a miniszterelnök ígérete szerint 2018 környékén végre elkészülhet a gyárat és az M1-es autópályát összekötő út, és már sikerült rendőrségi tendert is nyerni Swiftekkel és csónakmotorokkal. Az új modellekkel milyen tendereken indulhatnának sikeresen?

- A kategóriák adottak az ilyen tendereken, azokat a kiíró szabja meg, ezt mi nem tudjuk befolyásolni. Ha a kormány olyan tendert ír ki, amibe belefér bármelyik típusunk, természetesen indulunk rajta. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy inkább a nagyobb, szedán típusú autókra írtak ki pályázatokat. Olyan tender, amibe a Vitara beleillhet, eddig nem sok volt, de ha lenne ilyen, szerintem az új modell jól szerepelhetne, mert minőségű autóról van szó.

- Úgy tűnik, más gyártók és importőrök eredményesebben lobbiznak azért, hogy a modelljeikre szabott tenderek jelenjenek meg. A Suzukinál mennyire erős ez a lobbitevékenység?

- A normál módszerekkel próbáljuk autóink használatára bírni az illetékeseket, de jelenleg nincs túl sok típusunk, a Swift, az S-Cross és a Vitara három különböző kategóriát is képvisel.

Mostohagyerek volt a Suzuki

Eddig a VW-csoporthoz, az Opelhez, a Fordhoz és a Mercedeshez képest mostohagyereknek számított a Suzuki a kormányzati, állami autóbeszerzések terén. Az idei 150 darabos rendőrségi Swift-flottával, csónakmotorokkal és a polgárőröknek szállított mintegy száz darab autóval megtörni látszik a jég, de a kapitányságoknak hiába ajánlották az S-Crossokat. Nem hivatalos információink szerint előfordult, hogy a csomagtartó találtatott épp szűkösnek - mindössze tíz literrel volt kisebb az előírásnál -, máskor pedig a kiíró menet közben úgy módosított a feltételeken, hogy hirtelen követelménnyé vált a fényszórómosó.

Magyar Suzuki | Create infographics