A munkabeszüntetés ütemterve csak akkor módosulna, ha a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. elfogadja a szakszervezetek, minden dolgozóra kiterjedő, átlagosan 3 százalékos bérfejlesztésre és havi ötezer forintos béren kívüli juttatásra vonatkozó követelését - hívta fel lapunk figyelmét Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke.

Az érdekképviseletek már megállapodtak a munkáltatóval, a sztrájktörvénnyel, illetve a közlekedési törvénnyel kompatibilis "elégséges szolgáltatásokról", ennek alapján készült el a csökkentett menetrend. Ez adhat majd keretet a sztrájknak, amelynek menete így nem függ attól, hány Volán-dolgozó csatlakozik hozzá.

Baranyai elmondta: a Volán-társaságok munkavállalóit képviselő szakszervezetek első javaslata a 7,5 százalékos béremelés volt az idei évre, szemben az MNV 0 százalékos ajánlatával. A munkavállalók követelése mostanra egységesen 3 százalékra szelídült, miközben a munkaadó még mindig rendkívül szerény, differenciált béremelést kínálna munkaköröktől és Volán-társaságoktól függően. Ennek alapján lennének olyan társaságok, ahol alig, vagy egyáltalán nem növekednének a bérek.

A korábban ugyancsak sztrájkfenyegetéssel érintett MÁV-nál és BKV-nál, a bértárgyalások elmozdultak a holtpontról - bár a munkavállalói követeléseknél szerényebb mértékben - sikerült megállapodni a munkáltatókkal. Ám a busztársaságnál továbbra is csak a gazdálkodási szempontok dominálnak, így a szakszervezetek élesebb nyomásgyakorlás mellett döntöttek. A KKSZ elnöke szerint a munkabeszüntetés időzítése független a pedagógus érdekképviseletek szintén március végi sztrájkfelhívásától, hiszen a buszosok már február eleje óta mérlegelik a sztrájkot.

"Fékezett hatékonyságú" sztrájk

A kormány 2011-ben jelentősen szigorította a sztrájktörvényt, előírva a "még elégséges szolgáltatás mértékének" kötelező, előzetes - átlagosan minimum 66 százalékos - megállapítását. A 2012-es új munka törvénykönyve további szigorításokat hozott, különösen a szakszervezeti kifogás jogintézményének eltörlésével és azzal, hogy szűkítette a jogellenesen elbocsátott dolgozók visszahelyezésének lehetőségeit.E lépések eltántorították a dolgozókat a munkabeszüntetéstől: miközben 1993-ban még éves szinten húsz sztrájk zajlott országszerte, addig 2011-ben csak négy, 2014-ben pedig már csak egy.Az "új hullám" eredményei sem túl kecsegtetőek: idén februárban például a Miskolci Városi Közlekedési (MVK) Zrt. dolgozói hirdettek határozatlan idejű sztrájkot, amelyhez végül az alkalmazottak mindössze 17 százaléka csatlakozott. A csak kisebb járatkimaradásokat okozó sztrájk során a szakszervezetek végül lemondtak arról, hogy minden dolgozóra kiterjedő bérfejlesztést követeljenek, s csak egyes munkakörökhöz kötődően sikerült bérkorrekciót "kiharcolniuk".

Jelképes az összeg?

Baranyai Zoltán szerint, amennyiben a mostani bérkövetelés teljesülne, az egy Volán- dolgozóra vetítve körülbelül havi 4 ezer forintnyi pluszkiadást jelentene a tulajdonosnak, amely éves szinten egymilliárdnyi többletteher lehet.

A munkavállalók elégedetlensége társaságtól függően változó, sok esetben azonban azt tapasztalni, hogy Nyugat-Magyarországon nagyobb a békétlenség - hiszen nagyobb a tájékozottság is a fejlett országok bérviszonyai felől -, míg főleg északkeleten inkább kompromisszum készek a sofőrök - fogalmazott.

A szakszervezeti vezető még bízik abban, hogy a sztrájk előtt megállapodás jöhet. Ám amennyiben ez még a munkabeszüntetés után sem történik meg, a volánosok folytatnák a sztrájkot, az esetben is, ha a bírósági végzés kivárása miatt ezt el kellene halasztani.

A Volánoknál a sofőrök átlagbére nettó 153 ezer forint volt tavaly. A fizetések az egyes társaságoktól és az adott járatok jellegétől függően eltérnek: távolsági buszoknál és az úgynevezett jobb "fordákon" (ez a buszsofőrök munkabeosztásának neve) akár 230 ezer forint is meghaladja, míg egyes helyközi járatoknál csak 110 ezer körül alakulnak. A versenyszférában ugyanakkor a belföldi gépkocsi-, és autóbusz vezetők átlagosan nettó 200-250 ezer forintot keresnek - írtuk meg korábban.