Lidl, Penny, Aldi - mi történt velük?

A nettó árbevételét 8 százalékkal, nyereségét 23 százalékkal növelte a magyar Lidl. A három magyar diszkontlánc (Lidl, Aldi, Penny) boltjainak forgalma pedig átlépte a 700 milliárdot.
Csernátony Csaba, 2018. augusztus 9. csütörtök, 16:00

A magyar Lidl 339 milliárd forintos nettó árbevételt ért el a 2017 márciusától 2018 februárjáig tartó üzleti évében, ami 8 százalékos éves növekedést jelent.

Milliárdos növekedés

A boltlánc adataiból kiderül továbbá, hogy a nyereség jóval nagyobb mértékben növekedett: 23 százalékkal 17 milliárd forint fölé ugrott. Ebből nem vettek ki osztalékot, az összeg az eredménytartalékba kerül.

A bevétel növekedését jóval meghaladó nyereségnövekedés részben annak tudható be, hogy az anyagjellegű ráfordítások kisebb mértékben növekedtek mint a forgalom, kevesebbet költöttek személyi jellegű egyéb ráfordításokra, illetve járulékokra. Maga a bruttó bérköltség 11 százalékkal 15,6 milliárdra emelkedett, amely jól mutatja a kiskereskedelemben kialakult munkaerőhiányt és a béremelések hatását.

A fentieken túl kisebbek lettek az egyéb ráfordítások is.

A Lidlnek jelenleg 172 boltja van országszerte, de újabb  üzletek nyitása várható a következő időszakban, többek között a CBA-tól átvett egységek átalakítása után.

Mennyi a diszkontok bevétele?

A másik két diszkontlánc közül az Aldi 2017-ben 27 százalékkal 170 milliárd forintra növelte árbevételét, az adózott nyeresége pedig 817 százalékkal 2,31 milliárd forintra emelkedett. A Penny 212 milliárd forintos tavalyi nettó árbevétele 11 százalékos növekedésnek felel meg.

A három diszkontlánc összesen 720 milliárd forint nettó árbevételt ért el legutóbbi üzleti évében, ami átlagosan 13 százalékkal haladja meg a három cég egy évvel korábbi nettó forgalmát. (Megjegyzés: A Lidl üzleti éve eltér az Aldiétól és a Pennyétől. A Lidl márciustól februárig tartó időszakra vonatkozó adatokat publikál, az Aldi és a Penny üzleti éve megegyezik a naptári évvel.)

Mekkora a komplett piac?

A szóban forgó boltláncok által elért forgalombővülés egyébként meghaladja a kiskereskedelmi piaci növekedést. A múlt évben ugyanis a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom - üzemanyag-eladások nélkül - meghaladta a 8800 milliárd forintot, ami 7,7 százalékos emelkedésnek felel meg.

Az "élelmiszer és élelmiszer jellegű termékeket" forgalmazó boltok összesített forgalma 2017-ben 4810 milliárd forintra rúgott, ami 6 százalékos emelkedést jelentett. Utóbbi forgalom magában foglalja a dohánytermékek eladásából származó bevételt, enélkül, az "élelmiszer jellegű" termékeket áruló kiskereskedelmi egységek forgalma pedig 6 százalékkal 3716 milliárd forintra nőtt.

A teljes piacon látható növekedés úgy követezett be, hogy az élelmiszereket és élelmiszer jellegű termékeket forgalmazó kiskereskedelmi egységek száma 2,5 százalékkal 40 ezer alá csökkent.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK