Miért torpant meg a magyar autópiac?

Az őszi hónapokban Európa-szerte és Magyarországon is megtorpant az autópiac. Szeptember és november vége között 4 százalékkal csökkentek az újautó-eladások a magyar piacon, szemben az első nyolchavi 31 százalékos emelkedéssel. Negatív fordulatról nincs szó, a lendületvesztés az új nemzetközi fogyasztásmérési tanúsítvány (WLTP) bevezetésével magyarázható, a következő időszakban valószínűleg behozza a lemaradást a piac - prognosztizál a Magyar Lízingszövetség.
Domokos László, 2018. december 4. kedd, 10:36
Fotó: Napi.hu

Az utóbbi években, hónapokban rendre két számjegyű növekedést mutató magyarországi újautópiac az őszi hónapokban megtorpant. A szeptembertől november végéig tartó három hónapos periódusban 4 százalékkal 31 184 darabra csökkentek az eladások a Datahouse adatai szerint, miközben az év első nyolc hónapjában még összesítve 31 százalékkal közel 100 ezerre nőtt az újonnan eladott személyautók száma.

Az autópiaci megtorpanás azonban nem a kereslet drasztikus visszaesésével, hanem az új úgynevezett WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) fogyasztásmérési tanúsítvány bevezetésével magyarázható. A WLTP-bizonyítvány nélkül ugyanis nem kerülhet forgalomba új autó, sok modell pedig még nem rendelkezik vele - adta hírül a Magyar Lízingszövetség. A magyar piac mellett az teljes uniós piac is veszített a korábbi lendületéből. Szeptemberben és októberben az uniós országokban 23, illetve 11 százalékkal kevesebb új autó kel el, mint egy évvel korábban. Ehhez képest az év első nyolc hónapjában még 6 százalék feletti volt a növekedés.

A gyártók folyamatosan szerzik be a különböző modellekre a WLTP-bizonyítványokat, de lemaradásban vannak. Sok autónál csak ez volt a gátja annak, hogy az új tulajdonos átvegye azt. Amint megérkeznek az adott modellekhez a tanúsítványok, a megrendelt autók forgalomba állnak és a piac vélhetőleg behozza az őszi hónapokban látott lemaradást - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Az autópiaci megtorpanás érinti a lízingpiacot is.

A magyar piacon 10 új autóból 4 kerül lízingkonstrukcióban a tulajdonosokhoz. Tavaly és az idén már a vállalkozások mellett a magánszemélyek körében is egyre népszerűbb a lízing. Az újautó-vásárlásokat 2018 első kilenc hónapjában 180 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek, amit még további 58 milliárd flottafinanszírozás egészít ki. Ezen belül a magánszemélyek 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ami 53 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten.

A teljes lízingpiacon egyre népszerűbbek a fix kamatozású konstrukciók. A magánszemélyek és a cégek számára a változó kamatozású konstrukciók rizikósak lehetnek, az esetleges jövőbeni piaci kamatemelkedés ugyanis a havi lízingdíjak emelkedését eredményezheti. A teljes futamidőre fixált kamatozású konstrukciók ezzel szemben kiszámíthatóak, a havi lízingdíj nem változik - emelte ki a főtitkár.

A szövetség arra számít, hogy a következő 1-2 évben továbbra is emelkedőn marad a jármű-finanszírozási piac, igaz, az múlt évben és az idén elért jelentős növekedési ütem lassulhat.

HOZZÁSZÓLÁSOK