Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Bár Budapest és London légi összeköttetése csak az 1960-as években erősödött meg és vált rendszeressé, a kapcsolat története ennél korábbra nyúlik vissza. A Magyar Kormány 1930-ban adott ideiglenes engedélyt az Imperail Airwaysnek, a British Airways korai jogelődjének arra, hogy az Anglia - India útvonal repülése során Budapesten, Mátyásföldön is leszálljon. Annak ellenére, hogy az Imperial Airways gépei ekkor még a London, Brüsszel, Köln, Frankfurt, Nürnberg, Bécs, Budapest, Belgrád, Uskub, Szaloniki, Athén, Kréta, Alexandria, Kairó, Gáza, Bagdad, Basra és Bombay útvonalon közlekedve, és több állomáson keresztül kapcsolták össze a magyar és az angol fővárosokat, mégis ez tekinthető a Budapest és London légi összeköttetés kezdetének. A London - Bombay járatok 1933-ig közlekedtek, de a légi összeköttetésben igazi fordulópontot az 1935-ben útjára indított, ugyancsak az Imperial Airways által üzemeltetett közvetlen járat jelentett, amely azonban csak eseti jelleggel repült a két főváros között. Ennek a járatnak az üzemeltetését 1937-ben a CLS nevű cseh magánvállalat vette át, amely gazdasági okok miatt a járatokat ritkábban és Rotterdam valamint Prága közbeiktatásával repülte. 1937 december 15. talán az egyik legfontosabb nap a magyar - angol légügyi kapcsolatokban. Ekkor írták alá ugyanis a Magyar - Brit légügyi egyezményt, amely alapján az akkori British Airways (amely nem azonos a mai azonos nevű légitársasággal) 1939-ben Electra 14-es gépeivel, még mindig csak szezonális jelleggel közvetlen járatot indíthatott Budapest és London között. A légi összeköttetés a két főváros között a II. Világháború kezdetét követően megszakadt és nem csak légi úton, de földi közlekedési eszközöket használva sem, vagy csak nehezen lehetett eljutni Magyarországról Angliába. A háborút követően a British European Airways, a mai British Airways közvetlen jogelődje, 1961 nyarán indíthatott heti 2 járatot Budapest és London között, Prága érintésével. Az útvonalon Wickers Wicant turbópropelleres gépek közlekedtek. A járatokat gazdasági okok miatt azonban már az első szezon végén szüneteltetni volt kénytelen a légitársaság. A magyar és az angol kormány 1967 januárjában aktualizálta országaik érvényben lévő légügyi egyezményét, amely alapján az angol gépek menetrend szerinti forgalma 1967 április 1-én vehette kezdetét. Az első években már az akkor korszerűnek számító Vanguard típusú repülőgépek érkeztek Budapestre, de ez a kapacitás több mint bőséges volt, mivel az első esztendőben összesen 88 utast szállított a légitársaság Budapest és London között. A magyar és az angol kormány 1967 elején aktualizálta országaik érvényben lévő légügyi egyezményét, amely alapján 1967 április 1-én indíthatott Londonból Budapestre menetrend szerinti repülőjáratot a British Airways jogelődje, a British European Airways (BEA). A légitársaság utaslétszáma ekkor még meglehetősen alacsony szintet, de folyamatosan növekvő tendenciát tükrözött. Magyarországi piaci jelenlétének első évében a BEA összesen 88 utast üdvözölhetett gépei fedélzetén, akik a 2.600 forintos Budapest-London jegyárat alapul véve mindössze 230.000 Ft árbevételt biztosítottak a vállalat számára! A légitársaság magyarországi jelenlétét a '70-es években a piaci konszolidáció által biztosított növekedés jellemezte. Az utaslétszám kezdeti alacsony szintjéhez képest csak az a pénzpiaci rendelkezés hozott enyhülést a nemzetközi légitársaságok, köztük a British European Airways számára is, amely 1975-től lehetővé tette, hogy a magyar utazóközönség forintért is vásárolhasson repülőjegyet. Ez a rendelkezés megerősítette a légitársaság piaci pozícióját, amelyet tovább javított az az adottság, hogy 1974-től a British Overseas Airline Corporation valamint a British European Airways egyesülésével létrejött British Airways már nemcsak Európán belüli, de tengeren túli úticélok irányába is értékesíthette repülőútjait. Kitágult tehát az utazási horizont. A szabad választási lehetőség és régi-új légitársaság által kínált kiterjedt útvonalhálózat számos utas bizalmának megszerzését eredményezte és a British Airways gépek fedélzetén a '70-es évek végén már több, mint 15.000 fő utazott Budapest és London között, illetve onnan a világ számos pontja felé. A British Airways '80-as évei flottája technológiai valamint gépei kényelmi és komfortszintjének fejlesztésével teltek. Ennek első hazai megjelenési formája a Club Europe osztály, amelyet az 1984-ben Magyarországra érkező első Boeing gép fedélzetén már ki is próbálhattak az utasok. A technológiai és kényelmi beruházások eredményeképpen, a BA a Budapest-London útvonalon a '80-as évek közepére megszerezte a piacvezető pozíciót, amelyet tovább erősített az a tény, hogy az évtized végén bekövetkezett a repülőjegy-értékesítés liberalizációja és a légitársaság értékesítési, ügynöki hálózatot alakított ki. A British Airways-t a '90-es évek Magyarországában a háttérszolgáltatások és az informatika terén szerzett innovációs elsőségek jellemezték. A légitársaság az első között nyitott irodát az új ferihegyi repülőtéren, ahol a nemzetközi légitársaságok közül ugyancsak elsőként és máig egyetlenként létesített exkluzív utasvárót utasai számára. A British Airways az utasok magasabb szintű kiszolgálása érdekében nemcsak az elsők között honosította meg hazánkban az Online repülőjegy foglalási rendszert, vezetett be e-Ticket-et, de nevéhez fűződik a Közép-Kelet Európában elsőként Magyarországon bevezetett Self Service Check-in (önkiszolgáló bejelentkezés) rendszer is. A légitársaság fejlesztései az új évezredben is folytatódtak. 2000 elején a British Airways nagyszabású, mintegy 600 millió font, azaz több mint 260 milliárd forint értékű nemzetközi termékfejlesztési programba kezdett. A fejlesztések eredményeképpen megújult a légitársaság valamennyi termékosztálya, így a Budapest - London útvonal közkedvelt Club Europe osztálya is, amelyet a British Airways immár kényelmesebb és magasabb komfortszintet kínáló Airbus gépeinek fedélzetén is kínál a magyar utasoknak. "A British Airways nemcsak sikeresen tudott alkalmazkodni a magyarországi jelenlétének első felét jellemző piaci adottságokhoz, keretekhez, de azokat az elmúlt 10-12 esztendőben innovációs programja és fejlesztései révén, jelentős mértékben formálni és átalakítani is képes volt." - mondta Tuboly József, a British Airways kereskedelmi és marketing igazgatója. Csakúgy, mint az elmúlt 35 esztendőben, légitársaságunk a jövőben is híd szerepet kíván betölteni Budapest és a világ városai között mindamellett, hogy kényelmes és biztonságos utazást biztosít az utazni vágyók számára." - tette hozzá az igazgató. A kényelmet és 35 év balesetmentes, folyamatos repülését az utasok bizalma is visszaigazolja. A légitársaság gépeinek fedélzetén ma már (2001/2002) évente több mint 80.000 fő utazik Budapest és London között. Az utasok 30%-a London Heathrow repülőtéren keresztül tovább folytatja útját a British Airways-el 96 ország 257 célállomásának valamelyike felé. Ezen eredmények, valamint a Budapest - London útvonal összutaslétszámát alapul véve a légitársaság 55%-os piaci részesedéssel rendelkezik ezen az útvonalon, amely pozíciót a '80-as évek eleje óta folyamatosan és stabilan őriz. A stabilitás a népszerű termékeknek is köszönhető. A British Airways a Budapest - London útvonalon a Club Europe és az Euro Traveller, a tengeren túli utazások során pedig First, a Club World, a World Traveller Plus és a World Traveller osztályok kényelmét kínálja utasainak. A légitársaság bevételeinek legdinamikusabban bővülő szegmensét a prémium termékek képviselik. A British Airways bevételeinek ma már mintegy 30%-át adják ezek a termékek; az európai relációban a Club Europe, a tengeren túli útvonalak esetében pedig a First és a Club World. A British Airways Hungary a március 31-én zárult üzleti évben több mint 4 milliárd forint bevételt realizált. Bár Concorde termékkategória is egyben, de leginkább a légitársaság "zászlóshajója", amely Magyarországra nem közlekedik menetrend szerint. Ennek ellenére érdemes megemlíteni, hogy a British Airways szuperszonikus gépei 3 alkalommal tettek látogatást Magyarországon. Magyarországon a British Airways és a Finnair légitársaság, 1999 februárjától képviseli a oneworld légiszövetséget, amely 132 ország 562 célállomásra kínál eljutási lehetőséget a légitársaságok utasai számára. További információ kérhető: Tuboly József Piskóti Attila British Airways Premier Kommunikációs Iroda Tel.: 483-1860 Tel.: 483-1860