Megérzi az európai újautópiac a roncsprémium-programok kifutását és a déli tagállamokból kiindult adósságválság okozta bizalomvesztést: az 1,13 millió darabos összeladás májusban 9,3 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbit.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból kitűnik, hogy tavaly júniusban megindult, majd igazán az őszi hónapokra felpörgött növekedés a jelek szerint kifulladt, hiszen már áprilisban is bő 7 százalékos visszaesés történt.

A képhez az is hozzá tartozik, hogy még a tavaly májusi adatok is csökkenést mutattak, azaz nem egy felpumpált bázishoz képest következett be az apadás. Az első három növekedésével együtt az öthavi európai adatok még 1,9 százalékos pluszt mutatnak, az 5,94 millió gépkocsi ennyivel több az egy évvel korábbinál.

A legtöbb gépkocsi Németországban kelt el, de a legnagyobbak között ez a piac mutatta a legtempósabb, 35 százalékot meghaladó visszaesést is májusban. Az olasz és a francia piac bőven tíz százalék feletti ütemben csökkent a múlt hónapban, miközben Spanyolországban közel 45, Nagy-Britanniában pedig 14 százalékos volt a bővülés. A kis piacnak számító Görögország adatai az épp csak elkezdődött megszorítások nyomán a korábbi magyarországi számokat idézik: májusban 54 százalék volt a mínusz.

Idehaza eközben nem állt meg a zuhanás, de a tempója sokat szelídült és a mínusz immár nem éri el a 25 százalékot. Igaz, a bázis is igen alacsony, hiszen a tavaly májusi, nem egészen 4,5 ezres darabszám az egy évvel korábbit 55 százalékkal múlta alul. Mindent összevetve az első öt hónapban eladott gépkocsik 18,2 ezres darabszáma a 2008 azonos időszakának hasonló, nulla százalékos kezdőrészletekkel és akkor vonzónak tűnő devizahitelekkel felpumpált adatát 73 százalékkal múlja alul.

Ami az egyes gyártókat illeti, a tíz legnagyobb között csak a harmadik helyezett Renault-csoport és a francia cég japán érdekeltsége, a tizedik helyen álló Nissan tudta növelni európai eladásait és piacrészesedését is egyben. A VW-csoport az átlagnál valamivel kisebb visszaesést produkált, míg a Ford-csoporté meghaladta a 13 százalékot, a Fiat- és a GM-csoporté pedig 20 százalék körül alakult.

Az európai és ezen belül a német piac visszaesésén túl további rossz hír a magyar gazdaság számára, hogy a legnagyobb visszaesést a Suzuki szenvedte el: a májusi, 33 százalékos mínusszal az öthavi elmaradás már meghaladja a 20 százalékot, azaz összesen 83,5 ezer autót sikerült eladnia a japán cégnek Európában.