Az európai gumiabroncsgyár építését tervező Apollo Tyres az eredeti tizenegyről két helyszínre, Magyarországra és Szlovákiára szűkítette keresését - jelentette be az Apollo Vredestein B.V. főnöke.

Luis Ceveniz, a cég európai, szubszaharai és amerikai piacaiért felelős elnöke szerint az indiai társaság igazgatósága a közelmúltban döntött arról, hogy 685 millió dollár (152 milliárd forint, 504 millió euró) értékben Kelet-Európában hozza létre személyautó- és tehergépkocsi-gumikat gyártó üzemét, de eddig arról nem közölt részleteket, hogy melyik ország esélyes a beruházásra - írja a RubberNews.com. Ceneviz az esseni gumiabroncs-vásáron arról beszélt, hogy az Apollo reményei szerint a végső döntésre a következő két-három hétben sor kerül.

Kisebb a Hankooknál, nagyobb a Michelinnél

Az üzem a tervek szerint akár napi 16 ezer személyautó- és 3 ezer teherautó-abroncsot is gyárthatna (ez évi bő 6,9 millió darabot jelent), ami évi 900 ezer tonna feldolgozott gumival lenne egyenértékű, de Ceneviz szavai szerint az első fázisban csak mintegy 250 ezer tonnás lenne a létesítmény gyártókapacitása.

Ez kisebb volument jelent, mint amekkorára a Hankook magyarországi gyártóbázisa képes, de meghaladja a Michelin hazai kapacitását - igaz, utóbbi Nyíregyházán az átlagosnál jóval drágább személyautó-gumikat gyárt.

Európában még kicsik, de nagyon nőnek

Az 1972-ben Indiában alapított Apollo Tyres 2006-ban vásárolta meg a dél-afrikai Dunlop Tyres International Ltd-t, amely azóta Apollo Tyres South Africa néven működik. Három évre rá a holland Vredestein Banden BV-t vette meg, amely jelenleg Apollo Vredestein néven fut. A 2012-13-as üzleti évben 2,34 milliárd dollár forgalmat ért el és 16,5 ezer munkavállalóval rendelkezett.

A cég Indiában nyolc, Hollandiában egy, Dél-Afrikában pedig három gyárat működtet. Kanwar megerősítette, hogy az USA-ban nem terveznek gyárat aztuán, hogy tavaly decemberben kútba esett a Cooper Tire & Rubber Co. 2,5 milliárd dolláros felvásárlása.

Az Apollo globális eladásaiban az európai piac közel 30 százalékos részesedéssel szerepel, ami 685 millió dollárnak felel meg. Az elmúlt 12 hónapban az európai ún. utánpótlás-piacon (vagyis nem az autógyáraknak beszállított gumik piacán) 17 százalékos növekedést értek el, szemben a teljes piac 5 százalékos bővülésével, amivel részesedésük 3 százalék körülire emelkedett. Ez kis szám, de a legnagyobb európai piacon, Németországban 6 százalékos súllyal rendelkezünk, amivel az öt legnagyobb szereplő között vagyunk - fogalmazott Marco Paracciani, a cég marketingvezetője.

A Michelin bezárásra ítélt budapesti gyárában 70 százalékos kapacitáskihasználtság mellett évi 27 ezer tonna tehergépkocsi-abroncs készül, míg a nyíregyházi üzemben közel évi kétmillió darab, felső kategóriás, luxus és sportkocsikhoz használatos gumit gyártanak.

A dél-koreai Hankook Tire európai termelőüzeme a Dunaújváros melletti Rácalmáson található, ahol 550 millió eurós beruházással a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyárát építette fel 2007-ben. A gyár kapacitása dinamikusan nőtt: míg 2010-ben 6 millió abroncs termelésére volt képes, 2011-ben az össztermelés elérte a 9 milliót, 2012-ben pedig már évi 12 millió abroncsra emelkedett. A rácalmási beruházás harmadik fázisának idén nyári befejezését követően - amellyel a Hankook magyarországi befektetéseinek összértéke meghaladta a 880 millió eurót - 2014-2015-ben az üzem termelési kapacitása eléri az évi 17 milliót, a létszám pedig a 3250 főt. A rácalmási üzem a Volkswagen, a Hyundai és a KIA európai gyáraiba szállít közvetlenül abroncsokat. A mostani bővítés során közvetlenül újabb 950 munkahely jött létre.

Az Apollo-gyár 4-5 év alatt épülhet fel - fogalmazott Neeraj Kanwar, az Apollo elnökhelyettes ügyvezetője. Hozzátette, a cég jelenleg nem tudja kielégíteni az Apollo és a Vredestein gumik iránti európai keresletet, a hollandiai gyár kapacitáskorlátai miatt. Ez - az európai újautópiac fellendülésével együtt - arra ösztönözte a céget, hogy prioritásként kezelje egy kelet-európai, zöldmezős beruházásban létrejövő gyár felépítését.

Neeraj Kanwar (fotó: apollotyres.com)

Ceneviz szerint olyan üzemben gondolkodnak, amely fokozatosan és hatékonyan bővíthető a kereslet függvényében.

Mit ajánlhat Magyarország?

A helyszínről a munkaerő képzettsége és költsége, a nyersanyagok és infrastruktúra elérhetősége, és az országok és/vagy régiók által felkínált befektetési ösztönzők mixe alapján döntenek - derült ki Ceneviz szavaiból.

Ennek kapcsán megkerestük a Nemzeti Külgazdasági Hivatalt (HITA), hogy megtudjuk, a magyar állam képviselői tárgyalnak-e az Apollóval, és ha igen, milyen ösztönzőket ajánlottak fel a társaságnak. A HITA csak annyit közölt, hogy a témával kapcsolatban publikus információ nem áll a rendelkezésükre.

A Hankook a legutóbbi, 88 milliárd forint értékű gyárbővítés kapcsán 18,1 milliárd forint támogatást kapott, vagyis a támogatásintenzitás valamivel 20 százalék feletti. Hasonló aránnyal számolva az Apollo nagyjából 40 milliárd forintra számíthat.

Rossz emlékek

Kérdés, hogy a társaság döntésében mekkora súllyal szerepelnek a rossz emlékek. Az Apollo Tyres ugyanis 2008-ban egyszer már Gyöngyöst választotta új európai gyártóbázisa helyszínéül, ahol 200 millió euróból épített volna 900 főt foglalkoztató gumiabroncsgyárat. A Fidesz helyi önkormányzati frakciója azonban népszavazást kezdeményezett a beruházásról, amire válaszul a cég visszavonta ajánlatát. Később bejelentették, hogy letettek az európai terjeszkedésről.

Bő egy évvel ezelőtt azonban az FT arról írt, hogy felmelegítették a tervet. A vállalat alelnöke elárulta, hogy 2011 végén körülnéztek Európában, elsősorban Lengyelországban és Magyarországon, de az eurózóna válsága miatt várakozó álláspontra helyezkedtek. A vezető akkor azt mondta: két-három év múlva megnézik, hol tart Európa, és ha jónak találják a feltételeket, akkor mégis felépítik itteni üzemüket.