Még ennyi idő után is tud meglepetést okozni a Malév

Nem kapnak pénzt a pórul járt Malév-utasok. Ugyanis nincs nyoma annak, hogy hová utalták a le nem utazott jegyek zárolt árát. Az IATA állítja, hogy az érintett utazási irodákat már kifizették, de ez utóbbiak egy forintot vagy eurót sem kaptak.
Szakonyi Péter, 2019. január 4. péntek, 11:21
Fotó: MTI Fotó - Szigetváry Zsolt.

Mintegy két és félmilliárd forint értékű deviza sorsa ismeretlen. Ennyit pénzt utalt át ugyanis - állítólag - a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) magyar és külföldi utazási irodáknak, vagyis a pórul járt utasoknak. Ez az összeg a le nem utazott Malév-jegyek árának töredéke, egészen pontosan 11,4 millió dollár.

A IATA számláján a magyar nemzeti légitársaság 2012. februári csődjét követően 15,8 millió dollárt zároltak. Ennyit utaltak át az utazási irodák a Malév jegyek értékesítésekor - de a csőd miatt ezeket a jegyeket az utasok már nem tudták felhasználni illetve leutazni. Az IATA ezt követően évekig nem utalta vissza ezt az összeget, mondván, hogy a pórul járt utasokon kívül többen igényt tartanak erre az összegre.

A Malév Zrt. csődjét követően a befagyasztott számlán levő összegre igényt jelentettek be az magyar és külföldi utazási irodák, amelyek az utasok nevében is léptek fel. A pertársaságban 184 utazási iroda vett részt, ezeket a 2018. őszén született bírósági döntést követően kártalanítják - mégpedig 72 százalékban. A pertársaságban nem érintett irodákra ez a kártalanítás nem vonatkozott - legalábbis ez derült ki az amszterdami bíróság ítéletéből.

A kifizetés tervezett időpontja 2018. december vége volt, de az érintett irodák addig egy forintot sem kaptak. A Napi.hu által megkérdezett cégek - köztük a legjelentősebb repülőjegy-értékesítő utazási irodák - ugyanis egyértelműen állítják: nem kaptak utalást az IATA-tól. Márpedig a nemzetközi szervezet azt állítja, hogy már kifizették a perben megítélt összeget. Az IATA kommunikációs osztályától kapott két e-mail is megerősítette ezt, sőt ezekben azt is állították, hogy a pertársaságon kívüli irodák számára is igyekeznek megoldást találni arra, hogy az utasok pénzükhöz jussanak.

Az elhúzódó per egyik nem elhanyagolható mellékszereplője volt az orosz fejlesztési bank. A Vnyesekonombank ugyanis a Malév egyik nagy hitelezője volt. A csőd bekövetkezte idején 126,5 millió eurós követelése volt, amelyet megpróbált érvényesíteni a Malév utasok befizetett pénzéből is. Ez a próbálkozásuk azonban nem járt sikerrel. A kérdés azonban továbbra is nyitott: hol vannak most a kártérítés milliárdjai?

HOZZÁSZÓLÁSOK