Malév: az oroszok a magyaroktól is pénzt várnak

A társaság kedden tartja közgyűlését, amelyet egyesek szerint várhatóan megint elnapolnak. Nem tartják kizártnak, hogy elkerülhető az orosz fél tőkeemelése, és megmaradhat az 51 százalékos magyar tulajdon.
Diószegi József, 2009. február 9. hétfő, 08:17
Fotó:

A Napi Gazdaság cikke

Továbbra sem tudni, hogy a Malév február 10-ei, keddi közgyűlésén miként akarják rendezni a légitársaság tőkehelyzetét. Miközben egyesek bizakodóak, mások kevésbé optimisták: azt vetítik előre, hogy ismét elnapolják a helyzet megoldását. Mindenesetre az orosz VEB bank részvétele a Malév válságkezelő intézkedéseiben attól függ majd, hogyan vesz részt a magyar fél a légitársaság anyagi helyzetének javításában - mondta Vlagyimir Dmitrijev, a VEB bank elnöke. "Döntéseket hoztunk, amelyek végrehajtása attól függ majd, hogy milyen mértékben kész Magyarország a szimmetrikus részvételre a Malév anyagi helyzetének javításában" - idézi az MTI Dmitrijevet. (A Malév részvényeinek 99 százaléka a privatizációja során az Airbridge Zrt. tulajdonába került, amelynek részvényesei 49 százalékban Borisz Abramovics, 51 százalékban Költő Magdolna és Kiss Kálmán voltak). A VEB bank tulajdonába került a Malév azon tulajdonrésze, amely korábban Abramovicsé volt, mivel Abramovicsék AiRUnion szövetsége tönkrement és megszűnt, a Malév-tulajdonrész megvásárlását viszont korábban a VEB finanszírozta.

Az nem derült ki az orosz bankvezér szavaiból, hogyan képzeli el az említett szimmetrikus részvételt a légitársaság talpra állítása során. Az uniós jogszabályok miatt ugyanis az állam nem szállhat be, sőt "támaszt sem nyújthat", még olyan módon sem, hogy például az MFB - állami garancia mellett - szerepet vállalna ebben a folyamatban. Elméletileg elképzelhető lenne, hogy az Airbridge magyar tulajdonosai eladják részesedésüket valamely tőkeerős magyar vagy uniós befektetőnek, de kérdés, hogy ki kapkodna a jelen helyzetben a cég részvényeiért.

A magyar tulajdonosok értékesítési szándékáról nincs is információja a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek. Vlagyimir Dmitrijev fenti szavait megfigyelők szinte zsarolásnak tekintik annak érdekében, hogy ne csupán a banknak kelljen vállalnia a pénzügyi befektetés kockázatát. Ugyanakkor szükség lenne rá, hogy a bank pénzt juttasson a légitársaságnak, hiszen azzal a hitelintézetnek a kezdetektől tisztában kellett lennie, hogy az Arbridge Zrt.-ben (és így közvetve a Malévban) meglévő 51 százalékos magyar tulajdon valójában csak azért kellett a légitársaságnak, hogy az fenntarthassa uniós repülési jogosítványait. Ennek fejében a banknak finanszíroznia kellene a Malév működését, és ezt olyan tőkejuttatás formájában is megtehetné, ami nem jár az Airbridge tulajdonosi szerkezetének megváltoztatásával - vagyis nem kizárólag tőkeemelés jöhetne szóba -, ezáltal megmaradhatnának továbbra is a magyar tulajdonosok.

A társaság tőkehelyzetének rendezését az is indokolja, hogy a cég dolgozói hozzájussanak januári járandóságukhoz, eddig ugyanis a dolgozók ebből csak 50 ezer forintot kaptak meg, a fennmaradó rész átutalását pedig a cég keddi közgyűlése utáni időszakban ígéri a Malév vezetése.

HOZZÁSZÓLÁSOK