Péntek délelőtt 10 és 11 óra között átmeneti üzemzavar lépett fel az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) értékesítő rendszerében a hálózati szolgáltató hibájából (adatátviteli hiba), ezért csak a társaság ügyfélszolgálati irodáiban lehetett e-matricát vásárolni. Az ÁAK 11 ügyfélszolgálati irodát tart fönt.

A meghibásodás ideje alatt tehát átmenetileg sem a viszonteladóknál, sem SMS-ben, sem az interneten nem lehetett az úthasználati jogosultságot megváltani.

Az ÁAK Zrt. azt kéri azoktól az úthasználóktól, akik ez idő alatt e-matrica hiányában hajtottak fel a díjköteles gyorsforgalmi úthálózatra, hogy utólag, még péntek éjfélig vásárolják meg azt. Mindazok, akik nem vásárolják meg utólag a matricát, fizetési felszólításra számíthatnak. (Így azok is, akik például külföldre utaztak, és nem értesülnek az ÁAK felhívásáról.)

Már október elején volt egy hosszabb ideig tartó üzemzavar az értékesítési rendszerben, akkor csak néhány reklamáció érkezett a külföldön tartózkodó autósoktól, akik többnyire méltányolták az ÁAK kérését - közölte Béni Gyöngyi, az ÁAK kommunikáció vezetője. A hiba minden esetre bizonyosan bevételkiesést okoz - tette hozzá.

A kieső bevétel nagyságára vonatkozóan a társaságnál nem tudtak felvilágosítással szolgálni, mivel a bevételek a Közlekedési Koordinációs Központ által kezelt Útalapot gazdagítják. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál nem tudtak azonnali felvilágosítást adni arra a kérdésünkre, hogy nagyságrendileg mekkora bevételkiesésről lehet szó.

Az autópályamatrica-értékesítési rendszer meglehetősen bonyolult, számos szervezet vesz részt a fenntartásában, amelyben az ÁAK csak a szolgáltató szerepét tölti be - ezért nem is gyakorolhat méltányosságot a társaság a hiba miatt matricát nem vásároló ügyfelekkel szemben - mondja a kommunikációs vezető. Tovább bonyolítja az ügyet, hogy a jogosultságokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság ellenőrzi.

Legutóbb egyébként a hét elején volt üzemzavar az ÁAK e-matrica értékesítő rendszerében. Akkor a viszonteladóknál vásárolt úthasználati jogosultságok ellenében adott bizonylatokra pár órán keresztül téves adatok kerültek az érvényességi időtartamra vonatkozóan. Ez azonban csak nyomtatási hiba volt, tehát az üzemzavar idején vásárolt e-matricák a rendszerben a kívánt és kifizetett időszakra biztosítják az úthasználati jogosultságot - közölte az ÁAK.