Már most vegyen helyjegyet! - változik az árazás

"Visszaszabják" a MÁV csoportot, vagyis az korábban megalapított önálló profilú cégeket egybe olvasztják. Más változás is lesz, például érdemes korábban megvenni a helyjegyet.
Diószegi József, 2013. február 18. hétfő, 13:13
Fotó: Napi.hu

Káosz uralkodott korábban a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt-nél, legalábbis ezzel szembesült a vasúttársaság új menedzsmentje, amikor tavaly év közepén elfoglalta a helyét. Többnyire az ad hoc feladatokra ad hoc választ adtak a MÁV korábbi vezetői - mondta Dávid Ilona, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója egy mai sajtóbeszélgetésen.

Az új vezetésnek tehát számos feladata akadt, s amely  most megújítja a cég működési struktúráját, ennek jegyében hozták létre a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt-t, ami várhatóan április elejétől kezdi meg működését. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő cég működteti a pályát, s a társasághoz kerülnek mindazok az eszközök, amelyek ehhez szükségesek. Ez egy 16-17 ezer fős vállalkozás lesz. Dávid Ilona azt is elmondta, hogy miután a MÁV Zrt.-nek magas a külső hitelállománya, a bankokkal is tárgyalniuk kell az átalakításról, ezek most vannak napirenden.

A vasúti személyszállást terén is változások lesznek

A BKV 15 kilométernyi sínt kért
Pál László vezérigazgató-helyettes lapunk érdeklődésére azt mondta, hogy évente 50-60 kilométer vasúti sínt cserélnek ki, főleg az óránként 100-120 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmas pályaszakaszokból kerül ki az a 15 kilométernyi, amit most a BKV Zrt.-nek adnak át, s amit a régi metró pályáiba építenek be. A BKV 15 kilométernyi sínt kért, s ezt még ki tudták elégíteni, ennél többet azonban nem tudna biztosítani a vasúttársaság.

A vontatást végző MÁV Trakció Zrt. és a karbantartással foglalkozó MÁV Gépészet Zrt. és a MÁV Strat Zrt. tevékenységét összevonják, mert a cégek önálló élete nem bizonyult kellően hatékonynak - mondta a vezérigazgató. (Az említett cégeket néhány évvel ezelőtt hozták létre, hogy elkülöníthessék a különböző porifilokat). Dávid Ilona lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a tevékenység összevonása az első lépés, idővel a Trakciót és a Gépészetet is beolvasztják a vasúti személyszállító cégbe. Az említett átalakítások után a MÁV Zrt. holding szerepet fog betölteni, a tulajdonosi, irányítói és kontroll jogokat gyakorolja majd a leányvállaltok fölött - tette hozzá a vezérigazgató, aki az idei átalakítások után jövőre már stabil működésre számít.

Dávid Ilona azt is elmondta, hogy a MÁV erősíteni akarja nemzetközi kapcsolatait is ennek sorában például a Rail Cago Hungria Zrt.-vel az orosz-magyar vasúti kapcsolatot szeretné élénkíteni, annak érdekében, hogy több áru érkezzen vasúton Magyarországra, illetve azon át. S bár a Ferihegyi gyors vasút kiépítése megfeneklett, továbbra is fenn akarják tartani a kapcsolatot a kínai vasúttársasággal, amely ebben kapott volna szerepet.

Fel kell készülni a liberalizációra

A vezérigazgató arról is szólt, hogy a MÁV már az összes sport célú ingatlanát átadta az MNV Zrt.-nek és erre vár az a mintegy kétezer ingatlan is, ami nincs közvetlen kapcsolatban a vasúti alaptevékenységgel.

A vezérigazgató hangsúlyozta: a cégnek fel kell készülnie arra az időszakra, amikor a liberalizáció Magyarországon is eléri a vasúti személyszállítást.

Bádonfainé Szikszai Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy az előzetes adatok alapján a MÁV Zrt. árbevétele tavaly 166 milliárd forint volt, ami némileg elmaradt az előző évitől, s ez a pályahasználati díjbevétel csökkenéséből adódik. Eközben a MÁV Strat tavalyi bevétele 73 milliárd forint volt, ami egy évvel korábban pedig 72 milliárd. A várakozások szerint tavaly nulla körüli üzleti eredménye lehet a MÁV Zrt.-nek, szemben a 2011-es -29 milliárddal, ami pedig annak köszönhető, hogy az állam 2012-ben teljes egészében állta a pályával kapcsolatos kiadásokat. A MÁV Start üzemi eredménye 3-4 milliárd körül mozgott az elmúlt években.

Már most vegyen helyjegyet!

Ungvári Csaba, vezérigazgató-helyettes szerint az elmúlt évben mind a belföldi mind pedig a nemzetközi forgalomban nőtt az utasok száma. Ungvári megemlítette, hogy 2010-től nem emelték a menetjegyek árát, ez nem is a MÁV kompetenciája, hanem a szolgáltatást megrendelő fejlesztési tárcáé.

Márciustól azonban némi változás várható az árazásban: azoknak ugyanis, akik korábban veszik meg a helyjegyüket, kevesebbet kell majd fizetniük azokhoz képest, akik az utolsó pillanatban váltják meg. A helyjegy ára szintén drágább lesz, ha az utasok a csúcsidőben közlekedő járatokra váltják meg azt. A differenciált helyjegy árazást azért vezeti be a MÁV, hogy jobban tervezhető legyen számára a szállítás.

Ungvári azt is elmondta, hogy folytatódik a jármű korszerűsítési program, s napirenden van és a tervek szerint halad a 42 motorvonat beszerzése is. (Ennek finanszírozása kapcsán februárban születhet kormány döntés).

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2013.02.18 13:23

Szétszervezés, majd visszaszervezés.

Önállósítás, majd egy cégbe összevonás.

Ennyit "haladt" a MÁV.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html