Mátranovákon készül az új MÁV-mozdonyok forgóváza

A magyar költségvetés is részesül a világszerte fellendülőben levő közlekedési ipar „áldásaiból”. A Bombardier Transportation vállalat mátranováki gyára szállítja ugyanis a vasúti mozdonyok, elővárosi motorvonatok, Intercityk, metrók és villamosok egyik legfontosabb részegységét. A magyar üzemben készülő forgóalváz keretek kerülnek beépítésre a világ 60 országában 59 gyártóüzemet működtető Bombardier Transportation szinte teljes vasúti járműportfóliójába – így például a kasseli mozdonygyárban is.
Szakonyi Péter, 2011. május 16. hétfő, 14:48

A németországi Kasselben sorozatban készülnek a MÁV Trakcio által megrendelt TRAXX villanymozdonyok. A 25 darabra szóló szerződés teljesítését már elkezdték és két mozdonyt már át is adtak a MÁV-nak - a többi korszerű villanymozdony pedig jövő év tavaszáig kerül a magyar közlekedési céghez. A vasúti járműgyárasban világelső Bombardier az európai mozdony piac mintegy háromnegyedét uralja: a teljesen interoperábilis, ECO 4 energiatakarékos technológiával készülő, és rendelhető ETCS biztonsági rendszerével megállás nélküli határátmenetet is biztosító TRAXX mozdonyok alkalmasak lehetnek a magyar vasúti személy és teherforgalom európai vérkeringésbe juttatására.

A TRAXX mozdony külön érdekessége, hogy egyik legfontosabb részegysége a forgóalváz keret a Bombardier Transportation mátranováki gyárában készül. Az egykori Ganz üzemben jelenleg 620-an dolgoznak, - a Bombardier Máv-val közösen tulajdonolt Dunakeszi üzemében további 580 szakképzett magyar munkaerő dolgozik-, de a megrendelések fokozatos emelkedése esetén, a szakmunka minősége miatt már - iparági híresztelések szerint- felmerült a további bővítés gondolata. A régió legnagyobb munkáltatója, a mátranováki üzem szolgálja ki a Bombardier Transpostation vasúti közlekedési üzletágát, mert itt gyártják a mozdonyok, vasúti kocsik, villamosok és metró szerelvények forgóalváz kereteit - vagyis futóművét.

Az 1969-ben létrehozott, egykori Ganz-Mávag üzemben eredetileg darukat és acélszerkezeteket készítettek, majd 1980-tól kezdtek bele a közlekedési részegységek gyártásába - ebben partnerük a német Adtranz közlekedési cég volt. A Bombardier Transpostation 2005-ben vette meg a céget és már abban az évben a Berlin központú kanadai -német cég által felhasznált forgóalváz kereteinek 60 százaléka itt készült.

Az elmúlt öt évben több mint 10 millió eurós fejlesztéssel valódi high-tech fejlesztést hajtottak végre, így vált lehetővé, hogy a mátranováki cég szállítja a Bombardier Transportation európai és tengeren túli gyártóbázisaihoz a forgóalváz kereteket. Az idei terv már 1600 részegység előállítása. A mátranováki üzemből elsősorban a németországi Siegenbe és franciaországi Crespinbe szállítanak. A magyarországi cég árbevétele tavaly 12 millió euró volt.

A torontói tőzsdén jegyzett Bombardier a világ hatvan országában van jelen. Termelőbázist 59 országban üzemeltet, felépítését tekintve nem multi-, hanem transznacionális óriásvállalalat. A repülőgép és vasúti közlekedési iparban működő cégcsoport 65 400 munkatársat alkalmaz és árbevételének 94 százaléka Kanadán kívül eredeztethető. A vasúti járműgyártásban világelső Bombardier Transportation vasúti tavalyi árbevétele 9,1 milliárd dollár volt ( a Bombardier Aerospace szel együttesen 19,7 milliárd), rendelés állományának



HOZZÁSZÓLÁSOK